Flylady.. Een huishoudclub

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Vlindertje81, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Na aanleiding van de posts in de lounge deze club nu aangemaakt. Voor een ieder die wil praten over flylady of zijn huishouden.

Vandaag maak ik mijn gootsteen schoon... :p

2. marleentje231

marleentje231 Actief lid

4 jun 2008
    290
    1
    18
    Ik doe ook mee!

3. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Ja ik dus ook! Tot straks!

4. Ik doe ook mee ;)

De wasbak dus…. En vanaf nu elke dag schoonhouden…. Nou, ik ben benieuwd hoe lang mij dat lukt :) ik ga het nu direct doen in elk geval ;)

5. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Nou mijn gootsteen is eindelijk schoon... was een grotere klus dan ik had verwacht. Zitten nu nogsteeds paar kleine vlekjes in, maar dat moet maar goed genoeg zijn...
    ik heb wel gelijk het stuk aanrecht naast de gootsteen schoongemaakt en de gieter en keukenrolhouder. Nu is de rest van het aanrecht alleen zo vies :)

6. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja gevonden!! Ik ga ook mee doen :)

7. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    hmm, mijn gootsteen maak ik elke dag schoon..

8. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    haha Charlie, dat scheelt jou alvast weer iets doen ;)
    Op de site staan wel meer dingen die op maandag gedaan worden. Maar ben zelf nog druk bezig uit te vinden hoe het nou precies werkt ;)

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Heb ik denk ik ook wel nodig.
    ben gastouder en in het begin deed ik heel braaf iedere dag iets. Nu kom ik niet verder dan de was aanzetten en ophangen en de vaatwasser. De rest prop ik in mn "vrije" woensdag.

eerst maar ff beter worden.

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik meld me ook maar aan. Halve dag al voorbij en alleen naar het mailtje over de gootsteen gekeken.
    Goed, dan ga ik nu opstaan...

11. Ja, dat heb ik dus ook…. Was sowieso een stomme dag om dit klusje te doen, want mijn man heeft gister geloof ik een hele pan boerenkool in de gootsteen gegooid :p

12. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Zie hier! De vertaling voor het schoonmaken van gootsteen! (al zijn sommigen al klaar, hihi)

Laat je gootsteen blinken!

Note: Zorg dat je de gootsteen goed spoelt tussen iedere stap!

1. Haal alle vaat uit de gootsteen
    2. Vul je gootsteen met goed heet water. Als je een dubbelzijdige spoelbak hebt, doe dan 1 kant tegelijk. Schenk dan een kopje bleek in het hete water en laat dit een uur trekken. Trek, na dat uur, de stop eruit met een tang. Als je geen tang hebt schep je een deel van het water uit de gootsteen in de andere gootsteen en haal de stop er met je handen uit. Zorg wel dat je handschoenen draagt zodat de bleek niet je huid irriteert. Kijk ook uit dat het bleekmiddel niet op je kleren komt.
    3. Spoel je gootsteen goed na
    4. Gebruik nu reinigingsmiddel voor de gootsteen (bijv. Ajax of zuiveringszout) en borstel de gootsteen hier goed mee in. Spoel je gootsteen hierna weer goed na.
    5. Neem iets met een scherp randje (zoals een mesje) en maak schoon langs de rand van je gootsteen. Net zoals je ook onder je nagels schoonmaakt.
    6. Maak de randjes van de kraan schoon, bijvoorbeeld met een oude tandenborstel of flosdraad.
    7. Nu pak je glassex en geef je de gootsteen een mooie glans
    8. Als je nu nog niet tevreden bent over hoe de gootsteen eruit ziet, kun je nog auto wax gebruiken. Maar weet wel, dat je de gootsteen nu al heel mooi hebt gepoetst en het hoef t niet perfect te zijn. Ons perfectionisme heeft ons ten slotte tot hier gebracht.
    9. Telkens als je nu water door de goosteen laat gaan, neem je daarna een droge theedoek en droog je je goosteen na. (Ik leg iedere avond een schone theedoek klaar: onderdeel van mijn avondroutine!) Voordat je het weet doe je dit iedere keer voordat je je keuken verlaat. En de rest van de familie ook! Geen achtergebleven waterspatten, maar een schone en blinkende gootsteen.
    10. Trek het je niet aan als anderen niet zo trots zijn op jouw blinkende gootsteen als jij. Dat is heel eenvoudig op te lossen. Je hebt het zware werk nu al gedaan. Je hoeft dit nooit meer te doen. Dagelijks bijhouden zorgt ervoor dat je gootsteen schoon blijft en blijft glanzen! Hou dit vol en vertel je familie wat je probeert te doen. Ze denken vast dat je gek geworden bent 
    11. Als je geen vaatwasser hebt, geen paniek! Maak een plekje onder de gootsteen schoon en zet daar een afwasbak in. Leer je familie dat daar de plek is waar de vuile vaat opgeborgen moet worden. Maak er een gewoonte van dat je de schone vaat direct opruimt. Niet meer op het afdruiprek laten staan, maar gelijk opruimen! En ruim het afdruiprek ook gelijk weer op na het wassen van de vaat. Is je afdruiprek erg vies, zet hem dan tijdens het schoonmaken van de gootsteen in de gootsteen (tijdens het uur bleek intrekken) of koop een nieuwe.
    12. Om zeker te weten dat je familie dit onthoudt, plak een memoblaadje (zo’n gele sticky note) boven de gootsteen. Dan herinner je ze eraan, iedere keer als ze hun vaat opbergen. Wees geduldig! Zij hebben het ook nooit anders gedaan. Geef het wat tijd en oefening!

13. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    vanavond zal ik de opdracht van morgen plaatsen :)

14. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Haha Bolkje, ik voel me ineens niet eenzaam meer :p

@Zeester, je bent goed bezig :D

Dorisn en Yenolah, welkom :)
    Yenolah, je kan het... echt waar!
    Dorisn... Beterschap!!

Voor degenen die het interessant vinden... De "normale" taak van vandaag was het legen en schoonmaken van de vuilnisbak in de keuken. Ik ga geen letterlijke vertaling geven... zo goed is me engels niet :)

15. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Aan de ene kant lijkt t me wel wat maar aan de andere kant kan ik echt niet schoonmaken als alles niet eerst is opgeruimd.. Dus Misschien moet ik eerst grondig poetsen en dan met zoiets beginnen om het bij te houden..

16. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Nee hoor Annelie,

Je begint gewoon waar je bent. In jouw geval bij stap 1 en das de gootsteen. Daar begint het mee en dat is je enige klus voor vandaag. Komende dagen komt het opruimen er ook vanzelf bij. Dus als je wilt kun je gewoon mee gaan doen :)

17. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Leuk ik doe mee. Misschien dat ik me door deze club er beter aan kan houden.

Annelie, dat is nu juist het probleem dat veel mensen hebben. Ze gaan er niet aan beginnen omdat het een te grote klus is. Maar je moet alles juist in kleine klusjes opbreken zodat het te doen is.

"Als je huis niet in één dag vuil is geworden, wordt het ook niet in één dag schoon" -Flylady

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Grappig! Nu ik verlof heb ook leuk om te doen (nou ja leuk ;))

De gootsteen is hier bijna nooit vies (die doe ik meteen als ik de wok of koekenpan schoonmaak (die gaan nooit in de vaatwasser)
    Maar een keertje echt goed kan nooit kwaad!
    Ga gelijk maar even aan de slag :D

Kan ik me dan ergens aanmelden?
    Of kan je het lijstje ergens zien?

19. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Maare ik droog hem niet elke avond met een schone theedoek hoor :D

Dan heb ik een dagtaak om die te wassen...
    Ik doe dat wel met m'n vaatdoekje (die daarna meestal over de wc gaat met een sopje en dan direct de was in)

20. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Welkom Annelie, Aislyn en Soepstengel!!

Gewoon beginnen... lijkt nu nog makkelijk, komt vanzelf meer bij. Maar als je er een gewoonte van gaat maken, wordt het ook makkelijker je er aan te houden.

Soepstengel, je kunt je aanmelden op www punt flylady punt net
    moet je wel waarschuwen... je krijgt wel veel mail ;)

Deel Deze Pagina