1/3 ns ?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Sitalita, Jun 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    Hoi hoi,
    kom net bij de vk vandaan en daar heeft ze opgeschreven dat mijn baarmoederhoogte nu op 1/3 NS zit. Waar staat die S voor?
    Ze vertelde wel dat de kleine schuin in mijn baarmoeder lag.
    1/3 N is toch 1/3 boven mijn navel (gemeten tussen mijn ribbenkast en navel)? En voor hoeveel weken staat dit?

Groetjes

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

1/3 ns, wil zeggen dat de bovenkant van de baarmoeder te voelen is op 1/3 tussen de navel en het schaambeen. Dit komt overeen met ongeveer met 16 weken zwangerschap. Nu zie ik in je banner staan dat je 25 wk bent. Klopt het dat je baarmoeder zo laag zit? Of heeft de verloskundige het per ongeluk verkeerd opgeschreven? Je verwacht bij 25 wk dat de baarmoeder te voelen is boven de navel. Ik ben benieuwd! Succes!

Groetjes Monique

3. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    De baarmoeder is duidelijk te voelen boven mijn navel. Die zit eerder op 1/3 tot 1/2 tussen mijn navel en ribben. De vorige keer met 23+2 zat ie op N+2 dus lijkt me niet dat het nu voor 16 weken staat.

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Dan staat het denk ik verkeerd genoteerd. Dan moet er eigenlijk staan 1/3 nx. Oftewel 1/3 tussen navel en xifoid (onderkant van het borstbeen). Dit komt meer overeen met jouw zwangerschapsduur. Zeker als het vorige keer 2 vingers boven de navel was. Succes!

Groetjes Monique

5. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    Vanochtend is de 1/3 ns inderdaad gecorrigeerd naar 1/3 nx de vorige keer. Dit zag ik toen ik thuis kwam.
    De meting vanochtend was 2/3 nx. Komt dit nog overeen? Ik zit nu op 28+2. En mijn baarmoeder is enorm gegroeid de laatste 3 weken (zal wel door de vakantie komen). Voor hoeveel weken staat die 2/3 nx nu? Toch meer als 28 weken?

6. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedemorgen,

2/3 nx komt overeen met ongeveer 34 wk volgens de boekjes. Dus iets groter dan je verwacht bij 28 wk. Maar wij kijken ook naar andere dingen dan alleen de hoogte. Ten eerste is het je tweede kindje, dus vaak is de buik dan al iets groter dan bij de eerste. Daarnaast kan het zijn dat de baarmoeder hoog staat, maar smal is. Dat betekent eigenlijk dat de baarmoeder nu omhoog groeit en nog niet echt in de breedte. Tenslotte kan het zijn dat het kindje mooi op gewicht is, maar dat je wat ruimer vruchtwater hebt. Als je verloskundige verder tevreden was over de controle, zou ik me over de hoogte van de baarmoeder geen zorgen maken. Succes!

Groetjes Monique

Share This Page