Leven zonder eicel en zaadcel

Discussion in 'Zwanger worden' started by qwerty123, May 2, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

Jan 12, 2016
    1,325
    242
    63
    Veel mensen hebben ergens een mening over, vooral erg makkelijk als je zelf nooit voor bepaalde keuzes hebt gestaan.
    Zo riep ik ooit; “heel fijn dat zij een gezin met donor hebben gekregen, maar dat zou ik echt nooit doen”. Tot een jaar later dit onze enige optie bleek te zijn.

Maar wat me wel meer wenselijk lijkt is dat ze van deze stamcellen bijv spermacellen ofwel eicellen creeeren en dat je deze inzet in een medisch traject.

De eerste ivf baby vonden we ook doodeng, bijna taboe dat zoiets kon... icsi zorgt voor discussie qua maakbaarheid...embryoselectie soms nog meer opspraak over. Maar feit blijft wel, zodra dat je enige optie is, je zeer waarschijnlijk anders tegen dingen aankijkt. En laten we dan gewoon iedereen zelf bepalen of je die weg wel of niet wil bewandelen.

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Dit doen ze al, dat is ivg. Maar in NL nog niet goedgekeurd ivm ethiek.

3. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

Jan 12, 2016
    1,325
    242
    63
    In welk land doen ze dit al succesvol dat er baby’s van geboren worden dan??

4. Littlegirl1989

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    De techniek is beschikbaar, maar zover ik weet alleen experimenteel. Maar dat is het krantenartikel van TS ook.
    Edit: misschien had ik me anders moeten verwoorden, ik bedoel dat de techniek al bestaat, niet dat het al een standaard behandeling is.

5. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

Jan 12, 2016
    1,325
    242
    63
    Dat het mogelijk is, wist ik inderdaad ook. Maar (nog) niet toegepast op mensen en eventuele gevolgen op lange termijn zijn dan ook (nog) niet in kaart gebracht.

6. Littlegirl1989

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Nee, eens. Volgens mij is men nog heel druk met het nadenken over de ethiek hier omheen. En waarschijnlijk ook de kosten. Wat kan wel, wat kan niet? Pas daarna zal er misschien langzaam iets op gang komen.
    Ik denk persoonlijk dat dit de vervanging gaat worden van IVF/ICSI, TESE en PESA. Alleen nog de terugplaatsing zoals bij IVF, zonder de stimulatiefase, punctie en alle belasting daar omheen. Geen overgebleven embryos meer. Maar het rekt ook weer de grenzen op van mogelijkheden, dus logisch dat daar over nagedacht moet worden.

7. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    ‘Gewone’ baby’s zijn een zogenaamde mengelmoes van beide biologische ouders. Bij het onderzoek waar het over gaat, gaat het om cellen van 1 individu of in het geval van het onderzoek zelf 1 muis waaruit een embryo ontstaat. Mocht je het willen weten gisteren is er een uitgebreid interview geweest over dit onderzoek bij uit mijn hoofd BNN of BNR (was aan het rijden dus kon niet goed zien op welke zender die stond. Daar werd dit duidelijk in aangegeven, er werd daarbij verwezen naar dieren die zichzelf konden bevruchten etc.

Ik vind het persoonlijk te ver gaan, zowel voor toepassing bij mensen als voor enkel gebruik voor onderzoek. Ik zet er namelijk mijn vraagtekens bij of onderzoeken daadwerkelijk voor oplossingen en verbeteringen kan zorgen daar een embryo ‘normaal’ een mengelmoes is van de zaadcel van de ene en de eicel van een ander.

8. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Er werd over embryoselectie het zelfde gezegd toen het voor het eerst in het nieuws kwam.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden en of ik er wat van moet vinden.

Ben zelf een wandelende gen mutatie met daar bij behorende ziektes en leef omdat ik een ICD heb. Die icd is volgens sommige ook voor God spelen. Dat ons zoontje de eerste dagen in leven gehouden is in de couveuse is ook volgens sommige voor God spelen..

De ene vind het te ver gaan en een ander vind het kunnen. Hoe ver zullen mensen gaan als dit de enige weg naar een ' eigen' kindje is?

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik kreeg hier een beetje het idee van stekken van. Weet je wel; in plaats van een zaadje planten een stukje van de plant in de grond zetten. Dit wordt dan ook weer een volwaardige plant. Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden op dierlijk en menselijk niveau

Share This Page