Nou, gister niet zo'n leuk nieuws gehad. Ik kopieer het verhaal even van juli-mama's naar hier: Nou lieve dames... Ben best wel 'in shock' .... We hadden dus eerst de echo, daaruit bleek dat het kindje met groei op 34 weken ligt, dus 3,5 weken achter. Toch was de echoscopiste niet negatief, ze schatte het gewicht nu op 2340, 500 gram te weinig. Daarna zijn we wat gaan eten enz, we moesten nog anderhalf uur wachten voor we bij de gyn terecht konden. De gyn was niet zo positief. Hij zei dat de baby meer dan 10% te klein is en dat dit wel zorgelijk is. Hij zei ook dat artsen in zo'n geval niet goed weten wat ze moeten doen, inleiden of heel intensief blijven controleren. Inleiden kan als nadeel hebben dat als het niet lukt dat het heel lang duurt en dat het eindigd in een keizersnede en de arts zegt dat hij achteraf wel eens gedacht heeft: is dat nu allemaal nodig geweest? Afwachten heeft als nadeel... Tsja dat kunnen jullie allemaal wel raden... Hij legt de keuze eigenlijk bij mezelf neer en dat vind ik best eng want stel dat ik zeg: afwachten en achter 2 weken blijkt er iets mis te zijn dan vergeef ik dat mezelf natuurlijk nooit meer... Hij heeft me papieren meegegeven over een of ander onderzoek over babys die veel te klein zijn en daar zou ik aan mee kunnen doen. Binnen dit onderzoek hebben ze een of ander computerprogramma ontwikkeld dat bepaald of ik ingeleid wordt of niet. (beetje raar vind ik t maar ja) We hebben afgesproken dat ik maandag weer terugkom, dat ik dit weekend nadenk over wat ik wil. Maandag weer echo en CTG en donderdag ook weer op controle met echo en CTG... Gelukkig nog een week bij 'mijn' gyn, daarna krijgt hij pas vakantie... Verder zodra ik me zorgen maak of de baby minder voel of wat dan ook, gelijk naar het ZH. Het was tot nu toe trouwens zo dat de baby alleen niet genoeg voedsel binnen krijgt, maar wel nog genoeg zuurstof. Dit kan echter veranderen en daarom moet alles intensief gecontroleerd worden... Tsja ik ben er best wel een beetje down van, had dit niet verwacht en maak me best zorgen... Weet nu al dat het weinig slapen wordt dit weekend, want ik kan nooit EVEN over iets nadenken. dus dat wordt malen Nu is de rust ondertussen een beetje wedergekeerd en hebben we besloten om ingeleidt te worden. Ik ben veel te bang dat het misgaat en dat ik me dat mezelf nooit meer zal kunnen vergeven. Is er iemand die ook ingeleidt is (met welke reden dan ook), die me haar ervaringen wil vertellen? Viel t erg tegen? En zijn er soms ook moeders waarvan het kindje te weinig woog bij de geboorte en wat in de couveuse moest? Hoe lang duurde dat allemaal bij jullie enz.. ?
Jeetje, wat een verhaal. Meid, ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed mag gaan met inleiden en met de bevalling. Sterkte!!
Wat een nieuws, sweetangel, kan wel begrijpen dat je van de kaart bent. Serjenka woog bij de geboorte 2kg510 en ze heeft 1 dag in de couveuse gemoeten en daarna nog een kleine week in de verwarmde kamer. Hoop dat alles goed gaat met je kindje.
ik ben ingeleid in maart dit jaar. ik had zwangerschapsvergifteging en was 36.6 weken zwanger. op vrijdag middag werd er gel ingebracht om de baarmoederhals te doen rijpen. ik kreeg daar wat krampen en meer harde buiken van (had er al verschillende per uur maar al de gehele zwangerschap) ik werd een hele tijd aan de ctg gelegd. savonds kreeg ik iets voor te slapen. zaterdag morgen kwam de gynacoloog weer binnen met die gel om het nog een keer te doen, hij wilde de gel inbrengen maar hij deed het niet want hij kon de vliezen al breken (mazzel) ik ben naar de verloskamer gebracht en daar heeft hij me vliezen gebroken. een half uurtje later kreeg ik lichte weeen maar niet genoeg, ik werd aan de weeen opwekkers gelegd, en toen kreeg ik vrijwel meteen een giga weeen storm de ene wee was nog niet weg en de andere was er al. ik kreeg verschrikkelijke rugweeen en beenweeen en ik kon ze dus echt niet opvangen, ik kreeg een ruggeprik een echte verlossing!!!! ik heb toen nog verschrikkelijke pijn gehad van 3 tot 6 door de ruggeprik heen maar die kwam van een ongeluk af van bijna 4 jaar terug. om 12 uur had ik 3 cm ontsluiting en om 16 uur 6 cm en om 17 uur volledige ontsluiting (het ging dus erg snel, maar omdat ik een ruggeprik had konden ze het infuus met weeenopwekkers lekker hoog zetten) om 5 uur moest ik nog even wachten op mijn eigen VK die kwam zelf de bevalling doen in het ZH. om 17.30 ongeveer begonnen met persen en om 18.00 had ik mijn dochter op mijn buik liggen. ik ben best ploteling ingeleid was best ff schrikken en ik was ook best ziek en op het laatst moest het gewoon snel omdat me kindje het niet meer lekker had in mijn buik!!!! heel veel succes!!!!! en ik zou de zelfde keus gemaakt hebben als jullie
Jeetje wat een schok zeg! Daar ga je niet vanuit natuurlijk. Heel veel sterkte. Weet je al wanneer je ingeleid gaat worden?
Mijn meisje is met een spoedkeizersnee geboren omdat ik zwangerschapsvergiftiging had.. maar haast geen symptomen vertoonde. Ze is op 36 weken geboren, woog 1 kg 830 en 41,5 cm. Ze is nog 3 weken op neonatale gebleven maar ben blij dt het zo is gebeurd ! Heb ondertussen al een flinke dochter van 5 van rond de 20 kg... mijn idee is als ze zo'n dingen zeggen weten ze meestal waarom ze het zeggen, en dan zou ik zeggen liever nu, dan kan je kleintje direct w verzorgd met de nodige voeding en temperatuur !! Ik heb er in ieder geval geen spijt van !!!
Ik ben ingeleid met 34 weken omdat ik HELLP had... De vrijdag begonnen met een veter, er gebeurde weinig tot niets. De zaterdag was de keuze tussen keizersnee of inleiden, ik kon ingeleid worden maar ze twijfelden. Ik wilde t erg graag zelf doen, dus ik mocht, maar moest binnen een bepaalde tijd bevallen zijn. Om 8.30 werd ik aan t infuus gelegd Om 9u had ik 4 cm ontsluiting om 11.40 mocht ik persen om 12.22 was Kaylee er Ze was 42 cm en 1910 gram, en zwaar onderkoeld (haar temp was 35.2). Gelijk in de couveuse, ze heeft een week in de couveuse gelegen en daarna nog een week warme en koude kamer. Ik wil je heel veel sterkt en succes wensen De couveusetijd en de HELLP hebben een grote indruk op mij achtergelaten (ook mede door de manier waarop ik door de vk behandeld werd, maar dat doet hier niet ter zake), waar ik nu sinds kort pas een beetje mee om kan gaan Tot die tijd kon ik t hele verhaal niet vertellen zonder in huilen uit te barsten Heel veel sterkte en geniet van je beebje als hij/zij er is
Jeetje, wat zal jij geschrokken zijn! Ik herken je gevoel zo, want ik schrok me ook lam toen ik hoorde dat ons meisje te klein was voor de zwangerschapsduur.... Ik ben niet ingeleid vanwege een stuit, maar er werd 3 dagen voordat de bevalling spontaan begon tegen mij gezegd dat ze bij een normale ligging wel waren gaan inleiden. Ik heb dus wel ervaring met een heel klein kindje, en ondanks dat ik het natuurlijk jammer vind dat ze nog in het ziekenhuis is, kan ik niet anders zeggen, dan dat ook hele kleine kindjes het gewoon heel erg goed kunnen doen. Sibel woog bij de geboorte 2070 gram (ze hadden haar bijna 5 pond geschat op de echo, dus houdt er rekening mee, dat de echo niet altijd klopt!), maar was verder gewoon goed ontwikkeld, en heeft geen extra zuurstof nodig gehad, hoefde niet aan de monitor, en lag slechts even in de couveuse, want ze kon de temperatuur heel goed zelf vasthouden. Het enige wat bij haar veel tijd heeft gekost is het leren drinken, en als jullie kleintje dat al wel snel te pakken heeft, hoeft ze waarschijnlijk niet lang in het ziekenhuis te blijven! Heel veel sterkte met alles! En tegen mij werd gezegd: ook al eindigd een bevalling in een keizersnee, het is voor de baby ALTIJD beter als het op de natuurlijke manier geprobeerd wordt. Op die manier maakt een kindje wel weeen mee, en wordt er bv vruchtwater uit de longetjes geperst ed. Da's erg belangrijk voor de ontwikkeling van zo'n kleintje, dus ik denk dat je met proberen in te leiden zeker een goede keus maakt!
Dank je wel allemaal!! Het doet me goed om jullie ervaringen te lezen! Morgen moet ik terug naar het ziekenhuis en gaan we bespreken wat we verder gaan doen. Ik ga echt zeggen dat ik niet langer wil wachten, dit weekend was echt vreselijk, ik was er constant mee bezig of ik de kleine nog voelde bewegen en dat breekt je echt op! Ik wil ook het liefst natuurlijk bevallen, en tsja als dat niet lukt kan een keizersnede nog altijd, maar dat geldt ook voor een bevalling die natuurlijk begonnen is! Als ik lees wat jullie kindjes zoal wogen bij de geboorte dan valt mijn meisje nog erg mee, met 2340 gram (er vanuitgaand dat de echo t ongeveer goed heeft) Dank je wel iedereen in elk geval... Ik vind het fijn om hier even mijn verhaal kwijt te kunnen want ik was flink geschrokken!
Maar zo klein is ze dan toch niet? Met 2500 gr hoeven ze al niet meer in de couveuse. Mijn zoon werd met 41 wk geboren en woog 2900 gr, en dat is dus 3 weken ouder dan je meisje nu is. Of is ze de afgelopen tijd niet genoeg in gewicht toegenomen? Want ik moest toen ook extra voor controle komen, kreeg heel veel echo's ed, maar was toen geen reden om in te leiden, ook al vonden ze heb klein, bleek dus mee te vallen gelukkig.
Ze is niet meer in gewicht toegenomen. De placenta werkt niet meer goed, ze krijgt te weinig voeding. Zodra een baby meer dan 10% te klein is voor de zwangerschapsduur is het zorgelijk, zei de gyn. De gyn zei dat het er vanaf hangt hoe goed ze het doet na de geboorte of ze in de couveuse moet... De gyn zei ook dat iedereen gyn er verschillend over denkt, de ene leidt in, de andere wacht af met intensieve controle. Er is nooit bewezen dat het ene beter is dan het andere, daar heb ik ook allerlei papieren over meegekregen. Daarom laat hij ons zelf kiezen.
Lijkt me idd een enge situatie waarin jullie nu zitten, zou dezelfde beslissing hebben genomen denk ik. Heel veel sterkte en een dikke knuffel!
Hm, ik wil je voor vandaag heel veel sterkte wensen. Ik ben van Danischa niet ingeleid, daar was geen tijd voor, en bovendien had ze een gewone bevalling ws niet overleefd. Vandaar ik een sectio gehad heb. Danischa had ook groei achterstand, en niet een klein beetje ook. Danischa woog bij bijna 31 weken zwschap 1000 kilo en was ongeveer 36 cm groot Mijn middelste is wel ingeleid. Eerst met gel, maar dat deed weinig. En begon bij mij pas snachts te werken. Smiddags om 12 uur ingebracht. Smorgens had ik reeds 3 cm en lichte weeen dus keken ze het nog een uurtje aan. Maar de 3 cm bleef. Ik moest toen aan het infuus. Nu hoor je verhalen van weeenstormen enzo, maar dit heb ik gelukkig niet gehad. Ik heb 8 uur weeen gehad en Charissa is zonder kleerscheuren geboren, na 2 flinke persweeen.. Ik heb dit dus goed ervaren. Sterkte meid!
Heel veel succes meis!! Mijn jongetje was ook aan de kleine kant en ze hielden me toen continu in de gaten. Gelukkig kreeg hij optijd een groeispurt en mog ik me zwangerschap gelukkig uitlopen. Maar ik ben wel ingeleid. En daar heb ik geen nare ervaringen mee. Het is allemaal heel relaxed gegaan en toen liep het als een treintje Nou Meis Kop op! Over niet zo'n lange tijd heb je je ukkie in handen en dan kun je zelf zien dat hij of zij het goed doet Hou je ons ff op de hoogte?!
Dank jullie wel allemaal! Jullie lieve berichtjes doen mij goed! Om half 2 moet ik er zijn en zal jullie op de hoogte houden als we terug zijn!
Jeetje Sweetangel, wat een verhaal! Maar denk als ik dezelfde keus als jou had moeten maken, dat ik ook voor het inleiden was gegaan... Heet veel succes dadelijk op het zkh!!!!