Wie start er ook in 2014 met IVF (en evt. PGD)??

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Y84, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Ik hoop heeeeeel erg dat ik hier wat lotgenoten kan vinden :)!!!

Zal effe kort mijn verhaal opschrijven: 14 maanden geleden zijn mijn vriend en ik gestopt met anticonceptie en we hoopten heel snel zwanger te zijn. Dat was ook zo: in oktober 2012 was ik al zwanger, helaas MA met een week of 6/7. Daarna een maandje pauze gehouden en toen was ik met een paar maanden proberen weer zwanger: april 2013. Ook dit werd een MA met 6/7 weken... Raar dachten wij... De gynaecoloog stelde voor dat we wat onderzoeken lieten doen. Bij mij kwam er eigenlijk weinig uit, alles was goed, alleen een van mijn schildklierwaarden week een beetje af. Goed in de gaten houden, meer voorlopig nog niet. Mijn vriend bleek een chromosomale afwijking te hebben (translocatie 4 en 18). Beide miskramen waren daaruit te verklaren.

We werden verwezen naar het AZM UMC+ (we wonen daar kort in de buurt) en zij zeiden dat de kans op een goede natuurlijke zwangerschap 50/50 was. Zij gaven aan dat we ook konden kiezen voor IVF met embryoselectie (PGD). Na nog een paar maanden proberen en twee hele vroege miskramen hebben we besloten om voor dit traject te gaan. We hebben vorige maand de intake gehad. Gisteren nog een belafspraak met de arts en we krijgen nu vanalles thuis gestuurd qua bloedonderzoek wat we nog moeten doen etc. Ik moet ook nog naar de gynaecoloog voor een echo en naar de internist voor mijn schildklier.

Er wordt nu voor ons een test gemaakt, dat duurt ongeveer drie maanden (dus hopelijk eind dit jaar af) en dan gaan we begin volgend jaar starten met de IVF-behandeling...! Dus eind februari beginnen met pil slikken en hormonen spuiten enzo. We hebben nog geen precieze planning gekregen.

Zijn er meer mensen die in dit bootje zitten? Ik zou het heel fijn vinden om hier af en toe met lotgenoten te praten, want om me heen word elke vriendin zo ongeveer zwanger (logisch, ik ben 29 dus dat is wel de leeftijd...) en vind dat best zwaar..

2. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ja ik ben gisteren doorverwezen voor IVF of ICSI. Ik neem aan dat ik dus ook begin 2014 kan starten.

Mijn man en ik zijn onbegrepen verminderd vruchtbaar... Met mijn huidige man probeer ik nu zo'n 4 jaar om zwanger te worden. We zijn in 2011 naar het ziekenhuis doorverwezen. Na onderzoek bleek ik ook een licht afwijkende schildklier te hebben. Ik moet hiervoor wel medicijnen innemen en ik moest eerst ingesteld worden op die medicijnen. Jij ook?

In januari dit jaar zijn we begonnen met IUI. Afgelopen maandag heb ik mijn laatste IUI gehad.. en een doorverwijzing.

In mijn vorige relatie was ik vanaf 2003 actief met zwanger worden, toen deze uitbleef is onze relatie ook stukgelopen. Hij wilde niet de mmm in. Ik ben toen als single een adoptieprocedure gestart... na vier jaar kreeg ik toestemming op een kindje te kunnen adopteren. Alleen ging toen net het enige adoptiekanaal voor singles dicht.
    Dus al met al ben ik zo'n tien jaar bezig om moeder te worden.

Mijn leeftijd, 36 jaar speelt inmiddels ook een rol. IVF / ICSI is onze laatste strohalm.

3. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Goedemiddag Katja77,

Jeetje, wat heb jij al enorm veel meegemaakt... Respect...!!!!
    Ik hoop heel erg dat deze laatste strohalm gaat lukken!!!! Heb je trouwens ooit al eens gekeken naar mogelijkheden in pleegzorg? Of is dat iets wat jullie nooit zouden willen doen? Ik zie dat namelijk zelf ook nog als iets wat ik misschien ooit zou willen.

Ja, wat betreft mijn schildklier.. Het is effe afwachten wat ie doet. Ik heb de ziekte van Graves, maar was al tien jaar stabiel zonder medicijnen. Nu sinds mijn tweede miskraam is het weer een beetje mis: Mijn vrij T4 en T3 waarden kloppen wel, maar de TSH waarde is te laag. Dus ik moet binnenkort weer opnieuw prikken om te kijken of het zich hersteld of dat ik toch medicijnen moet (PTU).

Ben je trouwens wel ooit zwanger geweest maar dat het uitliep op een miskraam? Of is steeds de zwangerschap er helemaal niet gekomen?

4. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    In 2003 had ik één keer een positieve zwangerschapstest in handen gehad. Na twee rondes toen ik gestopt was met de pil. Echter kreeg ik een paar dagen later een bloeding. Dus dat zal waarschijnlijk een vroege miskraam geweest zijn. Toen heb ik dat best makkelijk naast mij neergelegd met de gedachte dat ik snel weer zwanger zou worden. Nu jaren later besef ik dat ik er nooit meer zo dichtbij heb gezeten als toen.
    Met de adoptie trouwens ook, toen zat ik er ook dichtbij. Maar dat hoofdstuk heb ik nu wel afgesloten.

Als de IVF niet gaat lukken dan gaan we eventueel kijken naar pleegzorg. Maar dat is nu niet het geschikte moment.

Okay, jij hebt een snelle schildklier. Dat is heel vervelend. Dat lijkt me nog lastiger dan een langzame. Ik heb wel eens begrepen dat dit lastiger in te stellen is. Ik heb namelijk een trage schildklier. Ik had eigenlijk helemaal geen klachten dus dat was wel een verrassing toen dat uit de bloedonderzoeken naar voren kwam.

Jij hebt twee miskramen gehad. Heftig!! Lijkt me frustrerend, wel zwanger kunnen worden maar niet blijven...
    Had de schildklier geen invloed op de miskramen?

En PGD, twee jaar geleden zat ik nog in een zwanger worden groepje met iemand die ook aangewezen was op PGD, uit haar verhaal begreep ik dat dit nogal kostbaar was... en dat dit niet vergoed wordt? Of klopt dat niet?

5. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Oh jeetje, dat je dan achteraf beseft dat je er toen zo dicht bij zat.. Lastig.. Hoe vind jij je weg dat het je leven niet heel erg beheerst? Ik vind dat erg moeilijk. Vrienden en familieleden die tegen je zeggen dat je je niet zo druk moet maken en dat er nog andere dingen in het leven zijn etcetc. Ze hebben natuurlijk gelijk, maar ik merk wel dat het me enorm ergert. Zeker wanneer ze zelf al drie gezonde kinderen in drie jaar hebben rondlopen. Dan vind het ik erg makkelijk gezegd en erg moeilijk gedaan.. Toch weet ik ook dat ik mijn weg hierin moet proberen te vinden. Ik werk gelukkig vier dagen in de week en we plannen ook allerlei leuke en gezellige afspraken etcetc. Maar het is wel bijna altijd ergens in mijn achterhoofd. Heb jij daar een manier in gevonden?

Ja, klopt mijn schildklier is juist te snel. Ik heb hier tien jaar geleden medicijnen voor genomen, daar was ik toen binnen een week of 4 op ingesteld, dus ik reageerde er meteen goed op. Het was toen trouwens enorm mis, mijn vrij t4 was heel heel hoog. We wachten het nu maar even af. Heb geen klachten, die ik toen wel had (bloeddruk bij wakker worden al 200 over 140, hartslag 120 en kilo's afgevallen).

Mijn miskramen hadden niets met de schildklier te maken. Het waren beide missed abortions en op de echo's konden ze al zien dat het een chromosomale afwijking/diepe handicap was (om het hoofdje zat vocht etc. dat schijnt daar een teken van te zijn). Wanneer het met de schildklier te maken had gehad, was het echt afgekomen omdat het lichaam het vruchtje dan afstootte. Tenminste, zo is het mij verteld.. Ik heb zelf ook het idee dat het klopt. Bij mijn eerste zwangerschap waren de schildklierwaarden trouwens nog normaal..

PGD is zeer kostbaar, maar wij krijgen het volledig vergoed (3 pogingen). Bij de chromosomale translocatie die mijn vriend heeft, schijnt dat ook altijd zo te zijn. Er zijn ook indicaties waarbij het niet vergoed wordt. Bij ons zou het dan gewoon geen optie meer zijn, het is zo kostbaar en dan heb je nog lang geen zekerheid dat het lukt... Oh en volgens mij waren er een aantal andere zaken waarom je het ook niet vergoed kon krijgen (leeftijd boven de 40, BMI boven de 30 meen ik).

Heb jij trouwens wel altijd een regelmatige cyclus etc. gehad? Een goede vriendin van me is ook compleet regelmatig, verder helemaal gezond en is ook al jaren bezig. Zo onbegrijpelijk! Nu inmiddels IVF-traject ook in; is bijna 39 jaar.. Heel heftig allemaal..

6. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Mijn cylcussen zijn langer dan normaal, van 35 t/m 40 dagen. Maar ik heb wel een goede eisprong. Nu slik ik wel Clomid om de cyclussen iets te vekorten. Echter merk ik dat ik gewend raak aan een dosis en dus weer een lange cyclus krijg.

Ja opmerkingen van mensen die het bagatelliseren, daar kan ik ook helemaal niets mee. Ik voel me dan zo onbegrepen en daar word ik verdrietig van. Als je altijd heb voorgesteld om moeder te worden is dit echt een nachtmerrie ... een andere invulling en zingeving aan je leven geven is toch echt een soort van 'troostprijs'.

Ik merk helaas aan mezelf dat ik toch ook een beetje verbitterd begin te raken. Zo hebben mijn broers en de aangetrouwde familie allemaal kinderen. Ik heb 12 neefjes en nichtjes ... op elk verjaardagsfeestje en Sinterklaas word ik verwacht en ik vind het ook leuk. Maar soms heb ik het er toch ook moeilijk mee. Ik kom weer op elk feestje opdraven met een cadeau en een autorit van 250 km. Het is er in onze families zo ingeslopen dat alleen de verjaardagen van de kleintjes gevierd worden. Duss bij ons komt niemand ... omdat wij geen kleintjes hebben. De verhoudingen lopen zo een beetje scheef want het is een beetje éénrichtingsverkeer, er komt nooit wat terug. Ik vind het jammer dat dit helemaal niet gezien wordt en een beetje rekening mee gehouden wordt.

Gelukkig heb ik ook een leuke baan. Ik werk ook vier dagen in de week. Wat doe jij?
    Ik geef Nederlandse les op een asielzoekerscentrum.

7. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Dat kan ik me heel goed voorstellen. Lastig dan ook als je merkt dat er niet veel rekening mee gehouden wordt. Mensen kunnen het zich dan schijnbaar toch niet zo goed voorstellen wat het allemaal betekent en inhoudt als het maar niet lukt. Zwaar..!!!! Ik ben natuurlijk nog veel en veel korter bezig maar merk ook al dat ik erg moet zoeken om enthousiast te reageren op berichten dat vriendinnen zwanger zijn of om vrolijk op kraambezoek te gaan. De ene dag gaat het beter dan de andere. Heb wel een paar heel goede vriendinnen die me enorm goed steunen. En natuurlijk mijn vriend.

Wat klinkt jouw baan leuk!!! Ik ben orthopedagoog, ben afgestudeerd op leer en ontwikkelingsproblemen. Werk nu bij een kinderopvang waar ik de gesprekken voer met ouders over dat soort problematiek of kindermishandeling. Is erg leuk, vooral omdat het heel afwisselend door alle verschillende locaties die we hebben.

Fijne dag vandaag! We zijn weer een dagje dichterbij... Hopelijk! Waar laten jullie trouwens de behandeling doen?

8. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Oh ik zie het al: Dusseldorf!!!

9. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Ik ben geloof ik het onderwerp nog wat vroeg gestart, hoop dat zich nog wat meiden bij ons tweetjes aansluiten :)!!!

10. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik denk dat er al een zelfde topic is gestart voor december, januari en februari. Die vond ik vanochtend en heb ik ook even in gereageerd.

11. Y84

Y84 Bekend lid

3 nov 2012
    512
    0
    0
    Goedemorgen!!

Ik heb dat bericht ook effe opgezocht en gereageerd :).

Hele fijne dag!

Deel Deze Pagina