tijdelijk minder werken ja/nee?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door xxx1976, 24 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxx1976

    xxx1976 Bekend lid

    14 aug 2006
    594
    0
    16
    Hallo allemaal,

    Ik ben bijna 27 weken zwanger van ons tweede kind. Ik heb sinds 2-3 weken enorm veel last van vermoeidheid en pijn in de onderrug + bekkenpijn. Ik werk momenteel 40 uur per week en mijn vervanger begint pas in september dus tot die tijd zou ik het allemaal in mijn eentje moeten doen. Het is was mijn bedoeling om tot 4 weken voor de bevalling door te werken. Maar de vraag is nu of ik het wel tot die tijd wel volhou.

    Nu zit ik met een vraag. Ik wil graag de komende paar weken (dus tijdelijk) wat rustiger aan doen en eventueel wat minder uren gaan werken. Op deze manier wil ik mezelf een hoop ellende besparen en voor mijn werk ook proberen om zolang mogelijk vol te houden, ivm werkoverdracht etc.

    Mijn verloskundige heeft alleen gezegd dat ik goed naar mijn lichaam moet luisteren, meer niet. Hoe kan dit het beste regelen? Via mijn werkgever of de arboarts? En als ik de komende paar weken tijdelijk minder ga werken, MOET ik dan 6 weken voor de bevalling stoppen of mag ik dan eventueel nog tot 4 weken voor de bevalling doorwerken?
     
  2. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi, sinds ongeveer 24 weken ben ik halve dagen gaan werken ivm harde buiken.
    de verloskundige gaf mij het advies om met mijn werkgever te overleggen of ik geen halve dagen kan gaan werken. zij gaf dus het advies maar ik moest het met mijn baas overleggen.
    gelukkig stond zij er helemaal voor open en is er geen kwaad woord over gezegd :eek: .

    ik hoef verder ook niet naar een arboarts of wat dan ook omdat ik in de ziektewet zit vanwege de zwangerschap. uwv doet verder ook helemaal neit moeilijk! gelukkig!

    zelf ga ik 6 weken vantevoren met verlof, jahoe nog 1 dagje werken, had 4 weken echt niet getrokken!

    succes
     
  3. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Volgens mij als je idd minder gaat werken tot aan je verlof dat je dan verplicht bent om 6 weken van te voren te stoppen.
     
  4. Lynn1980babyboy

    Lynn1980babyboy Actief lid

    14 jul 2007
    113
    0
    0
    comm. medew. + danseres
    Heemskerk
    Hai XXX1976,

    je kunt je in overleg met je arboarts gedeeltelijk ziek melden voor de komende weken. dan kun je het zo regelen dat je maar 4 of 5 uurtjes per dag werkt. Wel is het zo dat als je ziek bent je verlof al 6 weken van te voren ingaat maar dat kun je met de arboarts bespreken en hij/zij kan je hier alle antwoorden op geven.

    Succes.

    groetjes,
    Lynn
     
  5. xxx1976

    xxx1976 Bekend lid

    14 aug 2006
    594
    0
    16
    Hi dames,

    Ik heb gisteren nog tegen mijn werkgever gezegd dat het allemaal zwaar begint te worden etc. Eigenlijk heeft zij niet of nauwelijks op gereageerd. Ze begint dan direct over mijn vervanger die pas in september aan de slag kan. Maar ja, ik ga vanaf half september met verlof en mijn probleem is dat ik het NU even niet meer trek en bang ben dat het allemaal erger gaat worden.

    Zoals jullie ook adviseren, ik kan rechtstreeks contact opnemen met de arboarts maar als de verloskundige had gezegd van “je MOET minder werken” ipv “goed naar je lichaam luisteren” dan was het voor mij wat makkelijker geweest om daadwerkelijk een stap te ondernemen. Nu vind ik het dus allemaal dubbel zo moeilijk…..
     
  6. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Wat zegt je lichaam?

    Minder werken? Andere werkzaamheden? Overleg het gewoon met je werkgever -> verloskundige zei dat ik goed om m'n lichaam moest denken hier en hier om en ik voel dat ik het lichamelijk zo niet heel lang meer volhoudt. Zou ik ook minder kunnen gaan werken of andere werkzaamheden kunnen gaan doen?

    Als hij/zij hier nou verder nog niet op ingaat kun je altijd nog rechtstreeks de arboarts bellen.
     
  7. Blondie3

    Blondie3 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ik had hetzelfde als jou.
    Heb me van alle kanten voor laten lichten en had zelfs een gesprek aangevraagd met de arbo arts over wat te doen.
    Nou, daar schoot ik dus ook niks mee op. Hij zei alleen maar aan het einde van het gesprek dat ik naar mijn lichaam moest luisteren :(
    Leuk maar, dan weet ik dus nog niks...
    De verloskundige raadde me aan om halve dagen te gaan werken, en deze week ben ik daarmee begonnen.
    Dus meid, als ik jouw was, lekker voor 50% ziekmelden, dan heb je nog wat energie over aan het eind van de dag.
    Succes
     

Deel Deze Pagina