Roken tijdens zwangerschap..

Discussie in 'De lounge' gestart door Mariebel, 24 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Dit stond op NU.nl

AMSTERDAM - Dat vrouwen gedurende hun zwangerschap beter niet kunnen roken, was al bekend. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat roken tijdens de zwangerschap veel ernstiger gevolgen heeft voor het kind, dan aanvankelijk werd aangenomen.

Zo is gebleken dat deze kinderen vanaf hun twintigste levensjaar een hogere kans op hart-en vaatziekten hebben. Ook stijgt vanaf hun jeugd het cholesterolgehalte sneller bij overgewicht.

Het Rotterdamse onderzoek, Generation R, volgt sinds december 2001 zo'n tienduizend kinderen en hun ouders. De kinderen worden vanaf twaalf weken na de bevruchting tot hun twintigste levensjaar onderzocht. Twee onderzoekers promoveren woensdag op de voorlopige resultaten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat al na twintig weken significante verschillen zijn te constateren tussen de vruchten van rokende en niet-rokende moeders. Bij meer dan negen sigaretten per dag verschilt al na twintig weken de lengte van het bovenbeen aanzienlijk.

Effecten

Na dertig weken zijn er al verschillen aan te wijzen als de moeder minder dan vijf sigaretten per dag rookt. Ook de omtrek van het hoofdje en buik blijven dan achter. Opvallend is dat deze effecten er niet zijn bij vrouwen die stoppen met roken wanneer ze er achter komen dat ze zwanger zijn.

Al eerder was bekend dat baby's van rokende moeders kleiner en eerder worden geboren.

2. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Heel erg! Dan zijn er nog vrouwen in mijn omgeving die zeggen "ik kan het gewoon niet laten".
    Werkelijk!

3. sim

sim Niet meer actief

lijkt me wel duidelijk dan! ;)

4. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ja idd. Of 'dat ene sigaretje maakt toch niet uit'?
    Kan me er altijd ZO Kwaad om maken. Vreselijk.....

5. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    kan er ook nooit tegen!
    toen wij besloten om met de pil te stoppen 6 mnd. geleden ben ik gelijk gestopt met roken!
    tuurlijk af en toe best moeilijk maar je weet waarvoor je het doet!

6. Mootje1985

Mootje1985 Actief lid

24 mei 2006
    360
    0
    0
    Geen
    Nijverdal
    Ik had in een gesprek met de verloskundige en die vroeg mij of ik rookte, nou dat deed ik dus wel, ik ben nu bezig met stoppen, zo lang ik niets in huis heb gaat alles goed, maar het is echt heel moeilijk. Nu rook ik 1 sigaretje per dag na het avond eten, mij is vertelt dat ik beter 1 sigaretje per dag roken dan je hele zwangerschap stres want dat is nog slechter voor je kind.....

7. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Hier hetzelfde verhaal...12 jaar lang gerookt (meer dan een pakje per dag!) en gestopt zodra we na dachten over kids. Je weet waarvoor je het doet....

8. sim

sim Niet meer actief

ik ben nog niet zolang gestopt, maar eerlijk gezegd was ik ook de advocaat van de duivel, en vlak na mijn positieve test ben ik gestopt. ja voor mij was ook het verdedigingspunt de stress, heb behoorlijk wat voor de kiezen gehad, maar uiteindelijk ben je een slaaf van je sigaretten, ik dacht ook altijd, ach, wat maakt ééntje uit? en ik had ook argumenten van wat is erger en wat niet, maar er is zoveel informatie over vooral als je je er even in verdiept hoe slecht het is tja er blijft voor mij geen keus over dan stoppen. gelukkig heb ik erg last van misselijkheid dus het zou me geen eens smaken maar wij als moeder kunnen kiezen en die kleine hummel niet.... straks na de bevalling kun je weer zolang roken als je wilt..denk ik dan..

9. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    ja je weet idd waarvoor je het doet... en het is nog gezonder voor jezelf ook! ;)
    en ik heb het soms echt wel moeilijk hoor, verjaardagen, feestjes enz. en dan rookte ik niet eens zoveel... 1 pakje per week...

10. sim

sim Niet meer actief

huh, da's inderdaad niet veel, ik zat op een moment ook op een pakje per dag, laatste tijd niet meer hoor, maar toch ben ik nu super blij dat ik gestopt ben, voel me in elk geval wel gezonder ;)

en mootje, 1 sigaretje per dag is echt niet veel, maar dan ben je ook niet verslaafd, denk je dat je heel gestressed raakt als je die laat staan? misschien is het wel gewoon de gewoonte...

11. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Hmm ik vind dat jullie wel aardig snel een oordeel hebben klaar staan.

Tuurlijk mag je je eigen mening hebben. Maar sommige vrouwen zien het anders dan jullie. En betekend het dan ook meteen dat als je niet stopt met roken (omdat je weet waar je het voor doet) niet een juiste mama bent omdat je niet bent gestopt?!

Het gaat niet alleen erom van wat er in je buik zit. In het begin is alles niet zo realistisch en tuurlijk snap je dat er een kindje in je buik zit wat goed moet groeien.

Je moet werkelijk zoveel dingen inleveren als je zwanger bent en natuurlijk doe je dit voor je kindje. Maar wat nou als je zelf echt de behoefte er aan hebt om je sigaretje te houden?!! Ik vind niet dat je je daar KWAAD over mag maken.. Ik vind dat je elke moeder moet accepteren met haar keuzes die ze maakt voor haar EIGEN kindje ;)

Ik ben namelijk een mamatje die niet meteen stopte met roken.. Uiteindelijk is het buikomtrekje kleiner dan het gemiddelde en ben nu wel gestopt met roken.

Maar juist omdat ik de behoefte had om me sigaretje ff te behouden maakt me dat geen minder goede moeder :D Ben namelijk al dolgelukkig met ons kleintje en ken niet wachten tot we met zijn drietjes zijn ;)

12. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Wie zegt dat dan? Vast geen arts.....

13. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    ik zeg ook niet dat je dan een slechte moeder bent, begrijp me niet verkeerd!!!
    ik doe alleen wat mij een beter gevoel geeft, stoppen met roken...
    mijn vriendin heeft ook gewoon doorgerookt en is een super goede mama!!! dat heeft niets met roken te maken, wel of geen goede mama!

14. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Hehe keej idd,

Had het eigenlijk een beetje tegen mijnimeel :p

15. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    Ik kan snappen dat het voor sommige gewoon een stuk lastiger is om te stoppen, ik rookte zelf ook, ben wel meteen gestopt toen de test positief was, terwijl ik daarvoor nooit kon stoppen, maar het is bij iedereen anders!. al is het natuurlijk een feit dat het gewoon slecht is voor het kindje.

16. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Ik ben ook meteen gestopt toen bleek dat ik zwanger ben en het gaat me verrassend goed af. Maar kan me ook voorstellen dat je er behoorlijk moeite mee hebt, het is en blijft een verslaving.

Mijnimeel, tegen mij werd bovenstaand ook gezegd. Als je echt een zware roker bent kun je beter minderen dan in één keer stoppen, die stress blijkt inderdaad net zo ongezond te zijn voor je ongeboren kind.

17. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    het blijft een feit dat je in het eerste begin een beetje "kriebelig" bent als je bent gestopt.

Vandaar de stress ;)

18. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik ben gelijk gestopt met roken toen ik zwanger bleek te zijn.
    Het gaat gelukkig goed maar soms zijn er van die momenten dat je zoiets hebt van hmm lekker maar ja dan denk ik ook gelijk van je weet waarvoor je het doet toch.

De huisarts heeft tegen mij wel gezegd liever dat je 1 sigaret rook dan dat je gaat lopen stressen en daardoor een te hoge bloeddruk krijgt. Dus ja een arts zegt het wel en ik heb het al vaker gehoord liever 1 of 2 siagretten dan een hoge bloeddruk.

19. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Maar WIE zegt dat dan. Volgens mij is dat echt een mythe die zichzelf in stand houdt, door alle rokende (aanstaande) moeders die moeite hebben met stoppen....Mijn zus is arts en die vindt het ONZIN!
    Maar goed, iedereen met het zelf weten.
    Ik zeg trouwens niet dat iemand een slechte moeder is als die rookt, want dat vind ik een hele andere discussie!

20. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    De huisarts zegt het en sommige verloskundige ook. Zelf begin ik er niet aan haha. Laatst hoorde ik een hoog zwangere zeggen zo ik zal weer eens gaan roken anders word het kind veel te groot. Nou toen werd ik wel heel kwaad en heb toen een hele discussie gehad.

Deel Deze Pagina