Op dit moment ben ik op vakantie in Portugal en kom erachter dat bijna alle kaasgerechten hierzo van Mozarella gemaakt zijn. Helaas spreek ik geen woord Portugees dus zou nie weten hoedat ik moet vragen of het van gepasteuriseerde melk gemaakt is of niet. Ook wil ik graag een pizza eten van Ristorante welke ze hierzo ook hebben maar ook hier zit Mozarella in. Weet iemand misschien ofdat ik deze gewoon kan eten of kan ik beter het risico niet nemen want er staat helaas niets op de doos zelf? Groetjes Kim
Ik zou het niet weten hoe dat zit in Portugal, ik zou het er niet op gokken om kaas te eten waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt. Zeker niet in bijvoorbeeld een restaurant waarvan je niet weet of ze hygienisch werken. Op een pizza mag het wel, ook rauwmelkse kaas. (mits die natuurlijk verhit is)
In de meeste mediteraanse landen maken ze een hoop rauwmelkse kaas. Dus de kans dat je 'verkeerde' kaas binnen krijgt is een stuk groter dan in Nederland. Misschien even vragen in hotel/camping, zij kunnen je vast wel vertellen hoe je er achter kunt komen...
Kan je het niet in het engels vragen? Dat verstaan ze wel. In het portugees is het: Is dat gemaakt van gepasteuriseerde melk? É aquele feito de pasteurisen leite ? En als je het niet weet uit te spreken schrijf je het op en geef je ze dat briefje, vinden ze heus niet raar hoor.
Mag je mozarella die op een pizza zit wel eten ? En ik vorige keer een pizza van de pizzeria zonder kaas (mozarella ) zitten eten , trok nergens naar ..
ja rauwmelkse kazen die goed verhit zijn geweest mag je gewoon eten omdat de bacterien die erin zitten die verhitting niet overleven!
ja hoor , de mozzarella uit de supermarkt hier in nl mag je gewoon eten. (geloof ik, ik deed het wel tenminste, meeste brie is ook okee)
Volgens mij is mozarella ook gewoon oke.. ik eet het in ieder geval ook.. heb het in Turkije ook op pizza's enzo gegeten..
Ik durfde het helaas in Portugal toch niet aan om pizza's te eten daarzo. In NL vind ik het ook best lastig om Mozarella te eten omdat op geen 1 verpakking staat met wat voor melk het gemaakt is, zelfs niet op de pizza dozen. Beetje vreemd.
En het is verplicht om het op de verpakking te zetten als de mozzarella van rauwe melk is! Dus staat het er niet: dan kan je het gerust eten. Net zoals verhitte mozzarella!
precies! je moet echt je best doen om het te vinden, in een supermarkt zal dat niet zo snel lukker, eerder bij een kaasspeciaalzaak, en daar kan je het weer makkelijk vragen. Miek
Had het voor de zekerheid toch nog even aan de VK gevraagd en zij zei idd ook dat wanneer Mozarella van rauwe melk is gemaakt, dit altijd op de verpakking moet staan. Mocht er niets opstaan, kan je ervan uitgaan dat het van gepasteuriseerde melk is gemaakt (dit is iig in NL verplicht). Bedankt voor jullie reacties. Groetjes Kim