Dag dames Al sinds ik mij kan herinneren kan ik heel slecht tegen bepaalde geluiden. En met "er slecht tegen kunnen" bedoel ik niet dat ik me lichtelijk erger nee ik word echt boos. Ik voel agressie en wanhoop van binnen. Het geluid moet stoppen want ik heb het gevoel dat het zelfs pijn doet aan mn oren. Ik heb het met dingen die andere mensen niet eens opvalt: smakken (niet alleen smakken met mond open maar ook de binnenmondse geluiden waar je echt niks aan kunt doen), ademen (ja echt waar, teveel gehijg en ik doe je wat aan), snurken enz. Ik word dan ook echt boos op degene die het geluid "produceert", schreeuw dat ze op moeten houden, reageer geirriteerd terwijl ik weet dat dat onredelijk is. Iedereen vind ik ook dat ik me aanstel, dat ik normaal moet doen. Maar ze begrijpen niet dat die geluiden me zo wanhopig maken dat ik echt wel kan janken. In mijn puberteit was het zo erg dat ik het huis bijna niet uitging en altijd boven zat. Ik wilde me niet blootstellen aan geluiden. Het is wel minder geworden maar het beheerst nog steeds mn leven. Slapen met iemand is een ramp, ik hoor alles zelfs met oordopjes in. Samen eten, moet ik ook oordopjes in. Ook gewoon tijdens de normale routine van de dag kan ik helemaal chagrijnig worden. Het is zo erg dat het echt mn relaties beinvloed. Ik kan tig keer per dag dingen zeggen als: aaaargh herriemaker kap nou eens met je gehijg (ofzo). En aan het eind van de dag ben ik zo pissig dat ik diegene echt bijna kan haten. Mijn ex en ik sliepen op aparte kamers: zijn geadem maakte me gek. Het schijnt dus een naam te hebben: misofonie. Een neurobiologische aandoening (mijn agressieve gevoelens zijn een natuurlijke reactie geworden). Gedragstherapie schijnt te helpen: dus afleren die geluiden als negatief te ontvangen. Ik roep al jaren dat ik hulp moet zoeken maar durfde niet omdat niemand het serieus neemt. Maar ben dus blijkbaar niet de enige. Pff ik kan echt niet meer! Ik weet niet goed wat ik met die topic wil. Ik denk herkenning: meer mensen die dit hebben? Therapie ervoor gehad? Hoe ga jij ermee om?
Eeeehm ja wel herkenbaar. Of ik het zo erg heb weet ik niet maar ik heb het wel met het snurken van mijn partner. Wij slapen dus gescheiden, altijd! Ik denk dat ik anders een van die vrouwen wordt die haar snurkende man ombrengt met een kussen! Ik weet dat hij er niets aan doen kan maar ik vind hem op zulke momenten een lomp varken waar ik heel kwaad op ben. Nee dan maar apart slapen. Ik las laatst ook dat snurken op nummer 1 staat in de top meest irritante geluiden......
@Aloe ik had mn bericht prongeluk al geplaatst, er moest nog een stuk achter . Dat snurken houdt je ook echt wakker he? Kan me dus heel goed voorstellen dat je apart slaapt. Idd liever gescheiden slapen en geen geruzie dan je relatie verpesten omdat je persee bij elkaar moet slapen. Maar dat laatste zou natuurlijk wel het fijnst zijn.
Nooit geweten dat dit een bestaand, eh... tja hoe zal ik het noemen... 'ziektebeeld' is... Ik kan namelijk ook echt verschrikkelijk naar en van binnen praktisch woest worden als ik naast iemand zit die smakt. Mijn maag draait zich dan echt om... Ritjes met schoonmoeder naar elders zijn daarom echt een hel... Verschrikkelijk vind ik het. Ik zet dan het liefst de muziek zo hard mogelijk aan om dat nare gesmak te overstemmen. Nooit geweten. Ik heb het overigens ook een beetje met zwaar ademen. Maar dacht dat mijn frustratie daarover altijd meer afkomstig was uit het feit dat degene bij wie ik het vervelend vind roken. Joh... Weer wat geleerd! Maar... Kan je er ook wat tegen of mee doen?
Zo erg als jij, nee, maar wel herkenbaar! Ook de binnenmondse geluiden en het smakken, brrrr. Van mn kinderen kan ik het wel hebben, gek genoeg, maar van volwassenen? Ik word chagarijnig en soms ook boos, terwijl iemand er misschien niets aan kan doen. Ook het gebrom van een vrachtwagen, die hier achter de plaatselijke supermarkt bevoorradigd en zich niet houdt aan de afspraken, door z'n motor te laten draaien. Dat bromt hier het hele huis door. Vorig jaar waren ze nog aan het bouwen, wij hebben toen zo'n 3 jaar elke dag in het gebrom geleefd. Hierdoor veel ons huis ontvlucht, omdat ik er zeer slecht tegen kon.
@Lievemammatrix, het is een nog niet door de medische wereld erkende "aandoening", maar omdat er meer mensen last van hebben wordt het steeds meer onderzocht en serieus genomen. Over behandelingen is ook niet veel bekend. Ik heb wel gelezen dat een medische universiteit, weet niet welke, op dit moment behandelingen test. Gedragstherapie schijnt dus effect te hebben. Hierbij leer je om die geluiden niet te associeren met agressieve gevoelens. Of dat echt helpt....geen idee Wel heel herkenbaar je verhaal . Radio hier ook altijd hard in de auto.
Herkenbaar! Ademen, smakken, snurken,.. Ik word ook boos. Echt heel boos. Raar he. Ik probeer me wel in te houden maar soms lukt het gewoonweg niet. Ik dacht dat ik de enige was altijd eigenlijk
Ik dacht altijd dat het een familietrekje was.... Bij ons stond standaard de radio aan onder het eten. De rillingen liepen me over de rug van die eetgeluiden. En mijn broertje neuriede altijd onder het eten!! Als er iets vies is!! En mijn moeder maar elke keer zeuren dat ik niet zo geërgerd moest zijn naar hem toe.. Nou ik werd er doodchagrijnig van Maar weer wat geleerd bedankt
Oh wat goed om dit te lezen, heb ook nooit geweten dat dit 'wat' is! Ik heb er ook last van, verschrikkelijk. Hoewel het de laatste tijd ook wel beter gaat. Maar nu in mijn zwangerschap slaap ik bijvoorbeeld lichter en kan ik dus al niet slapen als mijn man net iets zwaarder ademt dan normaal, dus niet eens snurken. Vreselijk! Ik ben sowieso heel gevoelig voor geluiden, hoor zelfs de televisie piepen als hij op standby staat.. Echt om gek van te worden. Mijn man houd er gelukkig wel rekening mee maar als we bijvoorbeeld bij mijn ouders eten dan zorg ik altijd dat ik tussen dochterlief en manlief in zit want pffff!
Wat herkenbaar! Ik heb het niet zo erg als jij, maar ik zeg wel geregeld tegen mijn man dat hij niet zo moet hijgen (als hij zwaar ademt). Ook gesmak kan ik niet goed tegen (ook van Eva niet, van Lisa kan ik het wel hebben, volgens mij kan ik het niet hebben van mensen die zonder smakken moeten kunnen eten) kan er helemaal naar van worden. Of nog een erge bij mij: gekraak van plastic/zakje chips/papier, kan er helemaal gek van worden. Als ik zelf die geluiden maak heb ik er trouwens geen last van, hebben jullie dat ook? Bij mij is het trouwens wel minder geworden, vroeger had ik het veel erger.
Wat een herkenning, ik dacht altijd dat ik wel vreemd moest zijn hierin. (zwaar) ademen, snurken, puf geluiden (ml in bed) en bepaald gedrein van de meiden en Smakken, goh flippen kan ik dan. Echt niet leuk, niet voor mij, maar ook niet voor mijn gezin.
Ik herken dit ook wel! Gelukkig niet zo erg als jou. Mijn ouders moesten vroeger de tv savonds heeeel zacht zetten want als ik in de verste verte nog iets hoorde terwijl ik in bed lag dan kon ik echt panisch worden! Dat had ik met vele geluiden als ik in bed lag. Met smakken heb ik het wel erg. Ik kan er ECHT niet tegen. Kan er ook echt boos om worden. Bij mijn kinderen wordt ik niet boos, bij mijn dochter na een paar keer waarschuwen wel. Zodra ze oud genoeg zijn moeten ze gewoon met hun mond dicht eten klaar. Ik kan me ook zooo niet voorstellen dat anderen dit hun kinderen niet afleren of zelf zelfs smakken. Gadverdamme nee zeg. Met ademen heb ik het minder, maar wel aanwezig. Snurken heb ik mee om leren gaan, alleen op sommige momenten kan ik dat niet verdragen. Of wat dacht je van bijv zoensenes op tv. Bold and the beautiful keek mijn oma altijd en die heeft dat echt extreem.. die gekke smak geluiden tijdens het zoenen. Gadverdergadverdegadver! Rillingen over mijn hele lijf. Jak nee dat kan ik echt niet hebben! Geluidsoverlast van de buren kan ik ook echt om flippen. Gelukkig niet meer zovaak. Ik heb geleerd het los te laten, maar dat werkt niet altijd. Bij mij heeft het een tijd geholpen om met muziek in slaap te vallen. Puur omdat het dan je eigen geluid is. Iets wat jij wilt en waar jij de controle over hebt.
Ik herken het wel, maar bij mij komt het voort uit m'n autisme dat ik zeer slecht tegen geluiden kan en er gek van word, hoor ook elk poepdingetje, zelfs zo'n muggenlampje met van die hoge tonen.
Heeeeel herkenbaar!! Wist niet dat het echt bestond, mijn man vond me al gek ik heb het met het inschenken van drinken ( dat klotsende geluid) en het geluid van stomend water van een fonteintje..
@All: thanks voor jullie ervaringen meiden! @Demaco: misschien is muziek idd een oplossing omdat ik ook zelf controle heb over dat geluid. Ik denk dat dat een groot deel van mijn probleem is, dat ik niks tegen bepaalde geluiden kan doen omdat ze niet van mij komen. Maar ja lieverd wil ik ervanaf dan steeds oplossingen zoeken @Daantje, die dingen hoor ik dus ook. Super vervelend zon muggending in je stopcontact. Ik hoor bijvoorbeeld ook weleens gesuis of gezoem of hoge tonen die anderen niet horen. Maar dan denk ik dat ik zo gestoord ben en het me maar verbeeld!
Ik denk dat de meesten wel zoiets hebben toch? Maar jij hebt het een paar graadjes erger, heel vervelend zeg! Ik kan bijv niet tegen ritselende zakjes, zoals mensen die een zak snoep zitten leeg eten in de bioscoop, of een zakje chips oid. Ik wordt daar zo ongelooflijk chagrijnig van dat ik de neiging heb om omhoog te springen en te schreeuwen of ze nu eindelijk klaar zijn hahaha. Ik doe het niet hoor Mijn man heeft er ook een handje van, als hij dan een soort van nuts of zo eet, dat geritsel is ook zo naar, dan neemt hij een hap en ritselt het papiertje omhoog ipv dat hij dat ding eruit haalt. Het is dus niet van alle zakjes hoor, maar een bepaald geluid in sommige zakjes.
Oh, wat een eye-opener! Altijd gedacht dat ik hierin een beetje gek was, maar jullie hebben het ook!!! Waar ik echt compleet gestoord van kan worden is als mijn man met z'n nagels langs elkaar zit te krabben, dat je zo'n soort klikkend geluid krijgt. Dan krijgt hij echt een tik op zijn handen en verder hou ik me in, maar ik kan daar echt letterlijk van doordraaien. Ook als hij bijt in waterijs krimp ik in elkaar en houd ik mijn oren dicht. Ik linkte het overigens zelf altijd aan hoogsensitiviteit, maar daar staat het dus los van...? Hebben jullie trouwens ook snel last van geluiden om je heen? Ik kan erg opgefokt raken als de tv te hard staat, bijvoorbeeld, terwijl hij dan helemaal niet ontzettend hard staat (voor mijn man zou hij nog wel harder mogen, haha)
Ik heb het alleen als ik al overprikkeld ben,dan is alles te veel en heb ik overal last van maar ik word er niet boos,of zelfs kwaad van..zoals jij.