Lexilijst

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jane 31, Jan 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Heeft iemand ervaring met de Lexilijst Nederlands A ?
    Ik kreeg een uitnodiging van het consultatie bureau en daar zat deze lijst bij.
    Ik heb even op google gekeken wat het inhoud;)
    Daar staat dat een ouder 1 -2 weken de tijd moet hebben om de lijst in te vullen.
    Ik heb echter maar 2 dagen :$

Heeft iemand ervaring hiermee?
    Ook zegt mijn zoontje hele andere woorden dan die op de lijst vermeld staan. Dadelijk denken ze dat hij een taalachterstand heeft :$:$:$

Graag advies.

Groeten Jane

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Nog nooit van gehoord...
    Hier in ieder geval niet gekregen rond die leeftijd!

3. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Nog nooooit van gehoord!

En wat de taalontwikkeling betreft.... hier op het cb dachten ze met 14maanden (!!) al dat onze zoon een achterstand had omdat hij helemaal niks zei! En dat duurde nog totdat hij 21maanden was.

Ik zou me geen zorgen maken daarom. Onze zoon is pas met 21maanden gaan praten en hij houdt nu alleen zn momd als hij slaapt en niet droomt (want dan praat hij in zn slaap)

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,817
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als je officieel 2 weken de tijd moet hebben om hem in te vullen en je hebt maar 2 dagen, dan zou dat al genoeg zijn voor mij om me er niet druk over te maken. Als het echt zo belangrijk was, hadden ze hem wel tijdig gestuurd. Vul in wat je weet en klaar.

Ze denken zomaar niet dat je kindje een taalachterstand heeft hoor. Op deze leeftijd kan 2 weken een enorm verschil betekenen in ontwikkeling.
    Bij m'n oudste ook indertijd: Hoorde ik om me heen vóór haar 2e verjaardag nog: Ze praat zo weinig - is niet zo snel met praten. Ná haar 2e verjaardag maakte ze een sprong en toen hoorde ik ineens: Ze loopt wel voor met praten hè?

En dat weten ze op cb ook wel hoor. Niet te druk om maken.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toch kan het geen kwaad om zo'n lijst (in het juiste tijdsbestek!) in te vullen lijkt me.
    Voor het geval dat sprongetje toch niet komt.
    Al zal het in de meeste gevallen natuurlijk wel gewoon gebeuren.

Overigens zou ik wel opperen de lijst later per post op te sturen dan oid of het niet in te vullen.
    Gewoon omdat als je een betrouwbaar resultaat wil het geen zin heeft om het 2 dagen bij te houden.

6. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Wij krijgen bij ons CB best vaak lijsten opgestuurd om in te vullen en mee te nemen naar de volgende afspraak en vervolgens wordt er dan met geen woord over gerept :(. Ik krijg altijd het idee dat stagiares en onderzoekers die lijsten samenstellen en dat de artsen en vpk eigenlijk geen zin hebben om af te wijken van hun eigen, meer intuïtieve methodes. Beetje jammer altijd. Het klinkt alsof ze het bij jullie ook niet zo heel serieus nemen, als ze je de lijst pas twee dagen van te voren sturen.

7. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Inmiddels heb ik de afspraak verzet. ;)
    Ik vind het vreemd dat niemand deze lijst heeft gehad.

Groeten Jane

8. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16
    Ik heb voor mijn zoontje vóór zijn tweede verjaardag een lijst opgestuurd gekregen waarop ik moest aangeven welke woorden hij gebruikte. (Het is alweer een jaar geleden, dus weet niet goed meer wat ze nog meer vroegen..) Er stonden woorden bij die hij niet gebruikte, maar ook woorden die hij juist wel gebruikte, stonden er niet op. Ze hebben er toen bij het CB wel naar gekeken, zagen de score en vonden het goed. Nooit meer wat over gehoord. Er was ook geen enkele sprake van dat hij een achterstand zou hebben, dus ik zou me niet druk maken. Hij gebruikte veel van de woorden niet en nu kwebbelt hij de oren van mijn hoofd! Haha!

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    je moet toch dan ook invullen hoeveel woorden je kindje zegt en begrijpt?en ook nog andere vragen?

je hebt een model lijst waar je woorden aan kruist maar ook andere vragen beantwoordt zodat men kan zien welke leeftijd je kindje zit qua taal ontwikkeling. het wordt inderdaad gebruikt wanneer men een onderzoek doet en dan willen ze noteren om wat vr een kind het ging.
    maar van CB heb ik het nooit gehad...is meer voor wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten.

10. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16
    Ze zeiden tegen mij dat ik het voor mezelf moest/kon kopieren zodat ik later zijn voortgang kon zien. (Niet gedaan ;) ) Ik moest volgens mij de woorden van de lijst tellen die hij gebruikte. Niet 2 weken turven ofzo.

11. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Nee, dat klopt. Officieel heb je er 2 weken de tijd voor maar dat zeggen ze niet.
    Ik heb hem gedeeltelijk ingevuld.
    Mijn zoontje had 32 woorden. Het moeten er minimaal 40 zijn voor een jongen van 2 jaar.
    Nu een maand later kletst hij de oren van mijn hoofd.
    Dus het is echt weer zo'n actie van het CB.
    Bedankt voor de tips.

Groeten Jane

(onderwerp mag dicht)

12. misa

misa Niet meer actief

Precies, niet te bang laten maken..! :)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb nog nooit een lijst ingevuld die ik van het CB heb gekregen. Nooit nodig gevonden en nooit iets over gehoord.

Share This Page