Cito 1 en cito 5 verschil te groot

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MissXray, 8 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Goedemorgen,

Ik ben even op zoek naar ervaringen van andere ouders en wellicht leerkrachten.

Hier een kind in groep 7 met al jaren een 1 score op rekenen. Maar begrijpend lezen blijft maar hangen op een 5, toevallig afgelopen maand op een 4 terecht gekomen.

Ik vind het verschil tussen rekenen en begrijpend lezen echt heel groot. Hij is overigens AVI uit dus lezen kan hij. Hij kan goed vertellen waar een boek over ging dus dat is ook het probleem niet.

Zijn er meer kinderen met zo’n groot verschil in cito scores rekenen - begrijpend lezen. Is er verder onderzoek gedaan? Was er wellicht sprake van dyslectie? Mag ik nog iets verwachten van school of is dit geen afwijkend beeld?

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik weet niet precies meer wat de criteria zijn voor dyslexie onderzoek, maar volgens mij gaat het dan om 3x achter elkaar een V op spelling of DMT en valt begrijpend lezen daar buiten? Ik zou het op school gewoon eens bespreken.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik scoorde zelf altijd laag op begrijpend lezen. Maar nooit laag genoeg om hulp te krijgen.
    Heb op de middelbare school vrijwel alleen maar onvoldoendes gehaald op de leesteksten, die ik dan weer ophaalde met spelling en woordjes leren.
    Geschiedenis enzo was ook een drama voor mij. Heb nooit geleerd hoe je zo’n tekst moest leren.

Nou is er bij mij geen sprake van dyslexie. (Wel hb, maar weet niet of dat invloed heeft).

Dyslexie is best aannemelijk, zeker met een hoge intelligentie kan er met het lezen zelf veel gecompenseerd worden.
    Hoe gaat het automatiseren? Lukte de tafels leren enzo een beetje? Want bij dyslexie lukt dat vaak ook moeilijker.

Verder kan het ook zijn dat hij geen idee heeft hoe begrijpend lezen werkt. Heeft hij al hulp gehad met hoe je zo’n tekst aanpakt?

Natuurlijk kan het ook zijn dat hij nou eenmaal slecht is in begrijpend lezen.
    Maar met zo’n grote discrepantie tussen rekenen en begrijpend lezen zou ik wel het een en ander willen uitsluiten.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een zoon in groep 7, klas overgeslagen maar begrijpend lezen is lastig voor hem.
    Hij heeft vorig jaar en dit jaar extra ondersteuning en tips van de onderwijsassistent gehad en bij z'n huiswerk voor nieuwsbegrip zitten we er altijd bij. Hij denkt anders waardoor de vragen voor hem soms onlogisch zijn.
    Als er bijv staat: Wat zou er hierna gebeurd kunnen zijn? Dan heeft hij zoiets ja dat kan allemaal, want je weet het niet dus alle mogelijkheden staan open. We blijven 100x herhalen dat hij bij zo'n vraag terug moet naar het verhaal en wat daarbij dan de meest logische keuze zou zijn, maar het blijft erg lastig.
    Ik zou even op school vragen wat eraan gedaan kan worden en of hij wellicht extra ondersteuning/uitleg kan krijgen.
    Lastige is dat begrijpend lezen best zwaar mee weegt bij het schooladvies. Vandaar dat we er hier veel energie in stoppen.
    Niet omdat hij van ons VWO moet doen, maar voor de rest doet hij alles met gemak, scoort inderdaad overal een A score verder.
    Daarnaast is de moeite met begrijpend lezen ook lastiger voor hem bij toetsen van aardrijkskunde en geschiedenis bijv omdat de vragen niet zo letterlijk zijn als dat hij geleerd heeft. Hij kent alle feitjes maar kan ze niet in de juiste casus plaatsen.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het is volgens mij feitelijk bewezen dat mensen/kinderen die HB zijn doorgaans moeite hebben met begrijpend lezen omdat hun denkwijze anders is.
    Vermoed dat dat bij onze zoon ook de oorzaak is. Geen idee of hij HB is, maar hij is verder bijdehand genoeg, hij kwartje wil gewoon niet vallen, al gaat het wel steeds beter. Hij had de laatste keer een 7!

femkes en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Wellicht een keer meekijken hoe hij begrijpend lezen doet? Hier hebben ze zogenaamd muiswerk wat ze ook thuis kunnen doen. Dat doet dochter af en toe (vrijwillig niet omdat ze moet). En die pakte dat dus eigenlijk verkeerd aan. Dus dat ben ik uit gaan leggen en toen snapte ze het.

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Dit heeft mijn oudste ook, ze denkt veel te veel na bij die cito’s van begrijpend lezen. De IB’er is een keer met haar gaan zitten om te kijken waarom ze het lastig vindt, en daar kwam dus uit dat zij enorm veel verder denkt dat de tekst. De heeft er allemaal associaties bij etc, terwijl de toets eigenlijk heel ‘droog’ is. Je hebt de tekst, daar moet je het mee doen, de rest moet je even vergeten.
    Ze kan zich ook opwinden als dingen niet kloppen in een tekst, al een paar keer gehad dat in een tekst iets heel simplistisch werd uitgelegd, en zij boos werd vanwege het gebrek aan nuance of dat (in haar ogen) belangrijke details achterwege werden gelaten.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik dacht laatst ook zoiets gelezen te hebben inderdaad, maar kan het niet terug vinden.
    Verklaart wel een boel. Ik vond mezelf altijd gewoon te dom voor leesteksten.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. gekkiej

gekkiej Actief lid

25 mei 2021
    339
    338
    63
    Vrouw
    #9 gekkiej, 8 feb 2024
    Laatst bewerkt: 8 feb 2024
    Dat hebben wij hier ook zo ongeveer ook gehad met onze oudste.
    we zijn met hem gaan oefenen en kwamen er achter dat hij veel te snel wilde lezen ( want geen zin in saaie teksten niet relevant etc )
    hij geloofde niet "het staat in de tekst"
    Toen hebben we het hem hard op laten lezen en de vragen ook. Dus hij haalde nu wel zijn eigen fouten er uit. Zodra die het hard op las was het ineens van oh.....

Hij heeft z'n begrijpend lezen zo enorm opgehaald. hij scoort nu wel 1-2
    (hij heeft autisme)

dat van de hb kinderen heb ik ook gelezen. klopt !
    wij hebben ook aan onze zoon moeten uitleggen dat het puur om de tekst gaat en wat er dus in de tekst staat is op dat moment zo
    juf zei ook. als het in de tekst staat dat de olifant pimpel paars is dan is hij ook op dat moment dus pimpelpaars

femkes en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  10. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hij gaat inmiddels buiten school naar begeleiding voor begrijpend lezen.

Wat ik zelf zie als ik hem help:
    - verzint er dingen bij. Bv de slang ligt naast het tuinhuis. Vraag is dan waar ligt de slang dichtbij: hij is zo in staat op douche aan te kruizen, want wie weet hebben die mensen wel een buitendouche in de tuin waar de slang dus ook dichtbij ligt.
    - eerst vragen maken en dan even zoeken in de tekst ipv de tekst eerst lezen.

Ik begrijp dus waar deze slechte score vandaag komt met bovenstaande punten, maar school lijkt het verschil tussen een 1 en 5 niet gek te vinden. Ik vraag me serieus of hoe normaal dat dus is. Overigens hangt zn spelling tussen een 2 en 3.

11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ooh dat met de slang en tuindouche is zo herkenbaar! Zulke dingen doet mijn oudste ook. Met heel systematisch de tekst lezen en vervolgens de vraag ook volledig lezen (alle antwoordopties dus ook), plus het antwoord in de tekst zoeken… lukt het :) En zelf zei ze toen ze beter was gaan scoren ook;’Ik heb die keer gewoon helemaal niet nagedacht, als ik ga nadenken dan maak ik fouten.’ (Alsin; als ze gaat nadenken, vult ze zelf dingen aan en denkt ze veeeel te ver vooruit.)

femkes vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier niet met begrijpend lezen, maar wel met "leesopdrachten". Zo kreeg de mijne in de kleuterklas (toen deden ze nog cito daar) een opdracht met een tekening van een muur waar olifantenstaarten bovenuit staken, was de vraag hoeveel olifanten er achter de muur stonden. Had hij niks ingevuld, juf erg verbaasd, want zij ging er wel vanuit dat hij die 3 staartjes kon tellen.
    Toen de juf er naar vroeg antwoordde hij: nou, misschien staan er wel olifanten achter met hun staarten naar beneden, die kan ik dan niet zien.

femkes, suus1983, evaleana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier ook een met een verschil. Vorig jaar een 1 op rekenen en 5 op begrijpend lezen. Nu een 1 op rekenen en 3 begrijpend lezen (jaren daarvoor variërend tussen 3 en 5, enkele keer ook een 1 gehad). Gisteren de doorstroomtoets gemaakt, dus ben heel benieuwd wat daar uit komt.

We hebben een tijdje thuis samen wat teksten geoefend, maar het gekke is dat hij die vrijwel foutloos maakte. Ik denk zelf ook dat het aandachtsprobleem of gebrek aan interesse is. Hij wil niet die lange teksten lezen en ziet zelf het nu er nog niet van in.

Maar goed, hier eindadvies al binnen en kan alleen nog omhoog nav de doorstroomtoets (wat ik niet verwacht gebaseerd op zijn verhaal over begrijpend lezen gisteren). Volgend jaar zien we weer verder. De school waar hij heen gaat is heel makkelijk met op en afstromen en gaan we daar wel zien waar hij op zijn plek zit.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja een leraar probeerde dat ook een keer aan mijn oudste uit te leggen. Die dacht ook veel dieper na dan nodig. Hij zei uit te moeten gaan van wat het simpelste antwoord zou zijn. Dat hielp wel iets.

tuc vindt dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Zulke "fouten" maakte mujn oudste ook. Hoeveel bloemkolen liggen er in de kist? Ik zie er 4 maar ze kunnen niet zweven dus er moeten er 3 op elkaar liggen dus 12 :rolleyes:

16. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Klinkt als of je het over mijn kind hebt. Zo herkenbaar.
    Welk advies heeft jouw kind gekregen? Die van mij vmbo-t. Weet niet wat ik daarvan vindt aangezien kind de meeste A scores (1 bij cito) heeft en begrijpend lezen een C ( 3 bij cito).
    Heb toch het gevoel dat er dan alleen maar naar begrijpend lezen is gekeken en niet naar de rest.

Kind wil naar een middelbare school met combi brugklas mavo/havo en dan kijken ze na de brugklas wat het beste past dus in principe maakt het advies niets uit.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik weet dat begrijpend lezen wel zwaar mee weegt.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik kwam er achter in groep 7 met die lockdowns waarom mijn zoon niet best scoorde met die Nieuwsbegrip teksten.
    Hij las de hele tekst niet eens, begon meteen met de vragen, schatte vaak in wat het antwoord wel zou zijn bij zo'n onderwerp en een enkele keer zocht hij het op.
    Ik heb ze toen samen met hem gemaakt en gezegd en een plan van aanpak gemaakt;
    - Welke vragen stellen ze zowat standaard (moeilijke woorden, conclusies etc.), houd die al in je achterhoofd tijdens het lezen, lees globaal de vragen door, zodat je meteen op de antwoorden kunt letten, lees de gehele tekst door, ken de globale opbouw van teksten en zoek de antwoorden nog even op in de tekst.
    Toen ging het al stukken beter, maar ik moet zeggen dat mijn antwoorden ook niet altijd klopten of dat er eigenlijk twee antwoorden goed zouden moeten zijn etc.

Overigens hebben mijn beide kinderen (en man) dyslexie. Wel zo'n beetje altijd een A/I voor rekenen.
    Hoe gaat spelling?
    Mijn dochter was in groep 5 al Avi-uit en heeft toch echt dyslexie. Het zegt niet altijd zoveel.
    Bij mijn zoon al vanaf groep 4 herhaaldelijk aangekaart dat we vermoedden dat hij ook dyslexie had, maar volgens school was dat echt niet zo.
    In de brugklas hetzelfde aangekaart, meteen een screening en verbazing na de uitkomst dat de basisschool nooit iets met deze signalen had gedaan. Daarna officieel getest en dyslexie.

MissXray vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier tl+, dus zou tl/havo kunnen brugklas kunnen worden. En ja, ze kijken idd alleen naar begrijpend lezen en rekenen. Ik vind het ook een beetje voorzichtig advies hier. Bij de plaatsingswijzer kwam mijn zoon met alles boven tl uit, bij havo was rekenen nog omhoog en begrijpend lezen bespreekbaar. Dus vind het ook niet echt overhouden.

Maar goed, het maakt ook echt weinig uit hoor, van de oudste heb ik al gemerkt dat het gelukkig nog alle kanten op kan gaan op de middelbare school. Dus even kijken hoe het daar gaat.

Verder ben ik zo ontzettend klaar met die stomme cito's en zo blij dat we daar nu vanad zijn. Zo'n momentopname en er wordt (hier) veel te veel waarde aan gehecht.
    Mijn dochter had eerst ook havo/vwo, omdat ze een 2 had op haar cito begrijpend lezen. Zit nu in 3 vwo en had laatst een 8.8 en een 9.4 op begrijpend lezen. Staat verder ook overal heel goed op (alleen scheikunde minder, maar dat heeft weinig met begrijpend lezen te maken).

20. tuc

tuc Niet meer actief

Tl of TL/HAVO zou hier op de scholen ook niet uitmaken. Je mag bij allebei inschrijven in de mavo/havoklas.

Deel Deze Pagina