Help! Ik kolf te weinig!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door girlnatasja, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girlnatasja

girlnatasja Actief lid

3 jan 2011
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe doen jullie dat? IK ben nu bezig met het aanleggen van een voorraadje omdat ik over 2 weken weer moet werken. Ik kolf nu s ochtends 1 borst en geeft de andere borst, maar ik ben blij als ik dan 50ml kan kolven. Dat is natuurlijk veel te weinig als ik straks volledige voedingen moet kolven want de kleine meid drinkt nu zeker 120ml uit een flesje.

Hebben jullie tips!!??

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Met kolven komt er meestal wat minder uit dan live voeden dus dat kan wel kloppen. Met 2 borsten zou je dan op 100ml zitten.
    Probeer ontspannen te kolven, desnoods beide benen op de bank, ga lekker tv kijken of lees een boek. Probeer in elk geval niet elke keer te kijken hoeveel ml je al gekolfd heb, want dan komt er bij mij juist niets meer uit.

Zelf had ik standaard te weinig bv waardoor ik een hoop moest kolven, deed dan 2 voedingen bij elkaar en dat was dan wel voldoende. Ook zorgde ik dat ik vaker kolfde (7x) terwijl meneer maar 5x kwam.

Hopelijk kan je hier iets mee!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Straks als je werkt ga je kolven in plaats van een voeding, terwijl je nu kolft terwijl je je kindje ook nog moet voeden. Als je voedinge overslaat kolf je meer.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Alles wat de anderen zeggen, en: je borsten moeten soms ook wennen aan het kolven ipv een echte baby die er aan zuigt. Wat voor kolf heb je, en kolf je beide borsten tegelijk?

5. girlnatasja

girlnatasja Actief lid

3 jan 2011
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik nu de medela swing en kolf 1 borst. Denk inderdaad ook wel dat ik meer moet ontspannen, nu kolf ik met het idee: ojeee als ik straks maar genoeg heb.....

6. MamavanT

MamavanT Actief lid

10 jan 2011
    471
    0
    0
    Hier exact tzelfde probleem... Krijg er ook haast niets uit :s ben 1,5 uur bezig geweest uit 2 borsten 130 te halen :| en dat was nog wel ipv devoeding :s hoop dat t beter gaat want zo is t toch wel erg moeilijk om te gaan werken straks :(

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ha, ik wilde ook al een topic starten! Vandaag is mijn eerste werkdag en ik kolf nu al bijna de hele dag ?! Om de voedingen die zij drinkt (ik ben thuis, mijn moeder past op) weer te kolven... en ik haal het lang niet. Vanochtend dronk ze 110, ik kolfte 100. Vanmiddag dronk ze ongeveer 160, ik kolf (tweezijdig electrisch) al bijna een uur en heb nog maar 70cc! Ik gebruik ook al oxytocine :(

Ik heb de afgelopen weken steeds naast de voeding gekolft en zat ondertussen op zo'n 80cc extra per dag dat ik in de voorraad kon stoppen.

Is jullie ervaring ook dat je nooit haalt wat je kindje drinkt en dan altijd bijv 's avonds nog moet bijkolven?

Of dat het kolven van hele voedingen ook moet wennen?

Ik zit nu nog thuis, dus kan best langer kolven dan zeg een uur, maar straks zit ik op mijn werk in een vergaderzaal, die kan ik moeilijk de hele dag bezet houden Al kan ik wel gewoon doorwerken tijdens het kolven.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    mijn kindje drinkt op het kdv 3 flesjes van 150 ml leeg.
    Ik ben al blij als ik op mijn werk 2 x 120 kolf.. niks aan te doen, ik kolf savonds en op mijn vrije dagen ook om genoeg te hebben :(

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hier ook maar zo'n 70 hooguit 90ml uit 1 borst maar ik doe het zo: aan een kant drinkt de kleine en de andere kant kolf ik!gelukkig met twee keer op een dag kom ik uit voor de parttime uren dat ik weg ben...

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    #10 lizab, 19 jan 2011
    Laatst bewerkt: 19 jan 2011
    Letten jullie wel op de hoeveelheid die je kindje te drinken krijgt?

BV kindjes hebben geen 'rem' als ze uit de fles drinken, waardoor ze snel te veel zullen drinken.

mijn zoon drinkt zo 160 cc op, maar dan wordt hij vervolgens uren niet wakker, laat heel lang tussen zijn voeding etc. Aan 120 heeft hij meer dan genoeg en hij is al ruim 4 maanden.

smakken en doordrinken aan de fles zegt dus niks! Dus probeer eens wat minder te geven en kijk dan eens hoeveel tijd er tussen de voedingen blijft zitten.

Als het kolven echt niet lukt probeer dan even te achterhalen of je tsr het probleem is? Daar zijn nl. best trucs voor om die sneller te laten komen.

Hier kolf ik overigens enorm wisselende hoeveelheden. De ene keer bijna 200 cc per borst, de volgende keer 80.

11. Mijn kids hadden allebei echt wel een rem op bij het drinken uit de fles. M'n dochtertje vaak max 75 cc en m'n zoontje

Wat betreft de hoeveelheid. Bij de oudste liep ik steeds achter de feiten aan. Ook ik kolfde op m'n vrije dagen een keertje om aan te vullen zodat ik voldoende had om mee te geven naar het kdv.
    Uiteindelijk moest ik bij hem zo rond de 6-7 maanden ook een portie kv meegeven omdat ie anders niet genoeg had.
    (Ik kolfde beide keren enkelzijdig electrisch met een medela swing)

Bij m'n dochter bijna meteen na de kraamweek begonnen met 1 keer kolven per dag zodat er een mooie voorraad in de vriezer lag. Tegen de tijd dat ik weer ging werken heb ik deze 'voeding' wel uit het schema gehaald.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ook moeilijk om de hoeveelheid te bepalen. Ik heb tot nu toe steeds signalen gehad van de 'flesgevers' dat hij de indruk wekte wel meer te willen. Maar het huilde niet echt na een voeding en hij drinkt drie keer tussen 8 uur 's ochtends en 5 uur 's avonds. Dat geeft mij dan weer niet het idee dat hij te kort komt.

Ik heb nu steeds ongeveer 160cc gegeven, omdat dat is wat ik per keer kolfde. Hoewel ik ook een paar keer flink daaronder zat, dus ik ga straks toch die neusspray proberen. Ik heb namelijk wel het gevoel dat mijn borsten vol zitten, maar na een paar minuten komt er gewoon niks meer. Volgens de berekening (150 x aantal kilo's : aantal voedingen) zou hij 185 cc per voeding moeten krijgen. Zoveel krijg ik op mijn werkdagen niet bij elkaar gekolfd. Ik kolf ook wel een beetje op vrije dagen, maar die zou ik liever een beetje als reserve houden. Maar goed, ik ga het toch maar met 180 cc proberen en eens een tijdje kijken hoe dat gaat.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    maar die 150 ml x aantal kilo's geldt maar tot een maand he.. van de week had hier iemand een heel interessant artikel gepost over flesdrinken.. ik heb het er nog even bijgezocht
    Flesdrinken tijdens of na de borstvoedingsperiode Borstkindjes hoeven helemaal niet zoveel te drinken uit een fles!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je vind dat je weinig kolft, dan kan het ook aan je kolf liggen. Niet iedere kolf is geschikt voor iedere vrouw.

Ik had een superdeluxe dubbelzijdig kolvende Medela Pump in Style. Prima ding hoor. Maar met de handkolf haalde ik er veel sneller veel meer uit!
    De manier waarop je kolft maakt ook uit. Ik vind dat dat met een handkolf makkelijker te reguleren is. Ik kolfde veel minder als ik steeds in-uit in-uit kolfde (zoals een electrische kolf doet) ook met de handkolf. Maar als ik het vacuum vasthield (en de kolf dus niet meer bewoog) zodra de melk toeschoot en pas weer ging kolven als de melk niet meer straalde, maar druppelde, dan had ik binnen 15 minuten veel en veel meer.

Het is echt ook een beetje kwestie van spelen met je kolf. Vaak levert kort heel vaak veel op.

15. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    eens met Dirksmama. ik kolf ook zo met de handkolf, twee tegelijk werkt nog beter :)
    daarnaast: kolven is wennen. bij mijn eerste kolfde ik eerst ook weinig en was het altijd spannend of ik genoeg had. nu heb ik altijd genoeg, ik heb meer melk en dat komt volgens mij voor een groot deel omdat ik heel relaxed ben over of ik genoeg heb. maarja, dat is makkelijk gezegd...

ik vind 180 ml uit de fles wel heeeeel veel. mijn dochter krijgt nu 130-140 ongeveer. En dan 3 a 4 uur tussen de voedingen. verschilt natuurlijk per kindje maar het is het proberen waard of iets minder ook gaat.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Tupp, ik zou gewoon geven wat je kolft hoor. Hier was het ook vaak zo'n 160cc, soms wat minder, soms wat meer.
    Tijdens een dip probeerde ik wat extra te kolven en verdeelde ik het gewoon over de voedingen.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

In dat artikel staat er oa dit over:
    Verder kan je de hoeveelheid melk beperken door uit te rekenen wat je baby aan melk werkelijk nodig heeft. Neem zijn gewicht in kilo’s en vermenigvuldig het met 100 tot 150 cc. Zo kom je te weten hoeveel je baby waarschijnlijk op 24 uur drinkt. Voor een jonge baby tot één maand oud reken je ongeveer 150 cc per kilo lichaamsgewicht. Op twee maanden reken je 140 cc en op drie maanden 130 cc per kilo lichaamsgewicht. Geleidelijk aan daalt de hoeveelheid melk per kilo lichaamsgewicht. Tegen de tijd dat je baby zes maanden oud is, drinkt hij waarschijnlijk nog maar 100 tot 110 cc per kilo lichaamsgewicht. Omdat baby’s alsmaar minder hard gaan groeien, hebben ze namelijk in verhouding tot hun gewicht steeds minder melk nodig.

Dat scheelt toch heel wat. Ons meisje drinkt ongeveer 120-130cc per keer, en drinkt 6-7 voedingen, dan komt ze dus op 145 per kg. Maar ze drinkt volgens mij niet alle voedingen zoveel, dus dan zit je toch al gauw een stukje lager dan die 150 per kg.

Maar goed, ook dat kolf ik eigenlijk niet. Heb wel twee uur nodig voor 140cc... Deze week thuis gewerkt dus dan kan dat nog wel, gewoon werken met die dingen eraan :).

Heb goedkoop een nieuwe avent isis iq duo kunnen kopen, de philips dubbelzijdige electrische kolf die je eigen handbewegingen "nadoet". Verwacht daar wel veel van, idd, net als Dirksmama kolf ik goed met de hand door het vacuum lang vast te houden. Hoop dat ie dat dus ook kan! Dan heb ik extra snelheid doordat het met twee borsten tegelijk gaat, en als ik dan ook nog de flesjes achter mijn bh kan hangen, kan ik nog lekker een beetje werken tussendoor ook.

Deel Deze Pagina