Beste Allen, Wij proberen al 1,5 jr. zwanger te raken van een eerste kindje en zijn net gestart met het medischetraject. De eerste onderzoeken bestonden uit bloedtesten en nu blijkt mijn lh waarde te hoog. Fsh 7 Lh 11 Gemeten op dag 4 van de cyclus (als je spotten meerekende was het dag 5) De gynaecoloog wil graag dat ik weer ga prikken want de lh waarde kan duiden op een vervroegde overgang . Ik ben 32 en uiteraard erg geschrokken. In mijn familie komt ook geen vervroegde overgang voor. Wie van jullie herkent deze hoge lh waarde of weet hier meer over? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Heb je wel een eisprong? Ik heb even op internet gekeken en een te hoge LH-waarde kan ook komen door PCOS. Bij PCOS heb je veel kleine cystes in je eierstokken en zijn je hormoonwaardes niet in balans. Daardoor heb je vaak geen eisprong en dus ook geen cyclus. Ik heb PCOS, ik weet alleen niet hoe hoog mijn LH-waarde aan het begin van een cyclus was. Bij PCOS kun je met behulp van hormoonmedicatie tot een eisprong komen en nog steeds op een natuurlijke manier zwanger worden, als de rest wel in orde is.
Ik vraag me inderdaad ook af hoe je cyclus is en of er ook een inwendige echo is gemaakt. Ik weet mijn waardes niet precies, maar fsh was te laag en lh te hoog, passend bij PCOS. Zie ook mijn handtekening en banner
raar dat hij die conclusie trekt. fsh en AMH waarde zijn de indicatoren voor overgang. verhoogde lh spiegels zijn eerder een indicator voor pcos. ideaal zit je FSH onder de 10, boven de 15 is indicator voor overgang AMH als je onder de 1.0 zijn je voorraden zodanig geslonken dat je spreekt over stek verminderd vruchtbaar. onder de 0.1 ben je in de overgang. LH reguleert de eisprong. Bij PCOS patienten is deze over het algemeen vehoogd. er vind door een teveel aan eitjes inde stokken die tegelijk rijpen een te grote afgifte van testoteron. hierdoor vind er ondanks hoge lh spiegels geen eisprong plaats. Maar het kan ook gewoon zo zijn dat jij van nature wat hogere spiegels hebt. Vraag om een inwendige echo om te zien hoe en f je eitjes goed rijpen. AMH kan op elke dag van de cyclus geprikt worden, hier specifiek naar vragen en laat op 7 dagen na een vermoedelijke eisprong op progesteron prikken. verder zijn oestradiol waardes handig, dat zegt iets over het rijpingsproces van de eitjes en het baarmoederslijmvlies. Vervroegde overgang is erfelijk van moederszijde. dus je moeder vragen kan ook handig zijn
Hi meiden, wat super dat jullie reageren....heerlijk een klankbord. Wat fijn dat enkelen ook al trotse moeders zijn geworden. Wat betreft jullie vragen: Volgens de arts had ik duidelijk een eisprong gebaseerd op de temperatuurcurve, en de overige hormoonwaarden. Ik heb 6 maanden geleden een inwendige echo gehad en toen werd er gezegd " nou ziet er perfect uit, klaar om zwanger te worden". Ik heb een relatief stabiele cyclus altijd tussen de 28 en 31 dagen en verder ook geen klachten. Mijn moeder kwam pas op haar 56ste in de overgang, dus vind het hele verhaal ook apart. Ben benieuwd naar jullie waarden en hoe ze PCOS bij jullie hebben ontdekt en wat het behandelplan dan is. Bedankt voor de AMH tip, ga ik naar vragen. Ik moet nu weer prikken dag 2 of 3 en de gynaecoloog gaf aan dat het dag 2/3 moest spotten meegerekend, komt jullie dit bekend voor? Wat waren jullie waarden? Dag 12 moeten we voor de samenlevingstest, jullie ook bekend of doorliepen jullie een ander traject? Gr.
Ik heb geen pcos, maar ken wel meiden die dat wel hebben. mocht je dit hebben dan is vaak et eerste behandelplan clomid tabletten 50mg en een paar cycli volgen of er geen sprake is van overstimulatie. mocht je daar niet op reageren wordt de dosering verhoogd tot maximaal 150mg. dan gaan ze over op spuiten van FSH. Soms word ook de eisprong met een spuit opgewekt, ovitrelle en pregnyl zijn veel gebruikte middelen. Zelf ben ik onverklaard subfertiel. Mijn gyn rekent alleen vanaf de dag dat je echt rood bloed. dus ook bruin vooraf telt niet mee voor dag 1. het moet rood zijn. dag 3 is de dag om fsh te prikken zoals ik al zei AMH kan de hele cyclus worden gedaan. Als je een keurige eisprong hebt moet je 7 dagen daarna progesteron laten prikken. deze waarde moet tussen de 19-60 liggen. dan heb je een eisprong gehad. onder de 32 heeft echter nog nooit tot een doorgaande zwangerschap geleid. Heel veel hormonale insufficiënties zijn op te lossen met spuiten of pillen. dus geen zorgen maken. hoe lang na je ei wordt je ongi? spot je bruin of rood? en spot je veel dagen voor het echt doorbreekt? spotting zou namelijk kunnen wijzen op een progesteron tekort en ook dat is heel makkelijk op te lossen. Alle artsen zijn anders, maar als je te vroeg prikt dan tref je lagere fsh waardes dan normaal. schrijf al je vragen op en lees je in. dan kom je goed beslagen ten ijs als je je arts weer spreekt. succes!
PCOS stellen ze vast op basis van bloedonderzoek (die hormoonwaardes) en een inwendige echo. Als je PCOS hebt, zie je als het ware een kralenkrans van teveel en onrijpel follikels in de eierstok(ken). Daarnaast is er meestal ook sprake van een steeds langer wordende cyclus na het stoppen met de pil, een onregelmatige cyclus, of helemaal geen cyclus. Vrouwen met PCOS hebben vaak ook last van andere symptomen zoals acné en overbeharing. Bij mij hebben ze tijdens de behandeling (zoals hierboven beschreven), middels echo's gecontroleerd wat er gebeurde en daarnaast is tussentijds gecontroleerd op goede eigroei (oestradiol) en nadat mijn ei weg was (dat kun je dus zien op zo'n echo) of het een goede eisprong was (oestradiol moet dan weer lager zijn en hoge progesteronwaarde). Voordat ik met de behandeling begon is er bij mijn man overigens ook een zaadanalyse uitgevoerd, om uit te sluiten dat het probleem bij hem lag. De behandeling is relatief simpel, maar als je pech hebt ben je wel even bezig om de juist medicatie en juiste dosering te vinden. Daarnaast moet je dan natuurlijk ook nog zwanger worden. In jouw geval lijkt het me vooral belangrijk dat je weet wat er aan de hand is.