Begreep alleen dat ze pas testen met v en IV scores. Maar goed donderdag gesprek, dus even afwachten waar de juf mee komt.
Klopt. Of beter gezegd. Dan wordt de test vergoed. Ook moet school al aantoonbaar een extra traject hebben ingezet om het te verbeteren. Zoon scoorde telkens net iets te goed. Daarom hebben wij het tijdens de basisschool ook gelaten. School deed toch al alles om hem te ondersteunen. Op de middelbare is echter een ander verhaal. Voor ondersteuning moet je een verklaring hebben. Maar tegen dan wordt de test sowieso al niet meer vergoed. Wij hebben hem toch laten doen, en het bleek idd overduidelijk dyslexie. Kost wat (meer dan 900 euro ), maar nu heeft hij wel de dispensatie, hulpmiddelen en extra tijd. En hij mag volgend jaar zowel Duits als Frans laten vallen in ruil voor een ander vak (VWO is 2 vreemde talen normaal verplicht).
Klasgenootje van mijn dochter voldeed ook niet aan de criteria dus ze hebben de dyslexie test zelf betaald en er kwam toch uit dat ze dyslexie heeft
Komt vaak voor bij slimme kinderen. Die compenseren te goed. Ik vind die criteria eigenlijk best heftig. Niet alle mensen kunnen het betalen, en op de middelbare gaan deze kinderen de verklaring echt wel nodig hebben.
Is ook zo, toen de oudste in groep 4/5 zat moest je 3x op rij een V scoren. Zat er 1 x een IV bij dan begonnen ze weer opnieuw met tellen (weet niet meer of dat nu nog zo is) en een vriendinnetje had er steeds af en toe een IV tussen zitten. De eis was toen ook na 2 jaar leesonderwijs en 3x op rij een V op de cito. Dus begin groep 5 kon het pas. Wat een ellende voor dat kind en ouders als ze weer per ongeluk een IV scoorde.
Je zou bijna aan je kind vragen wat minder zijn best te doen op die toetsen. Ik vind dat in deze situaties best een uitzondering mag gemaakt. Dat je dan een soort 'verwijsbrief' van school krijgt voor zo'n onderzoek. Vaak zien juffen het al heel goed aan het soort fouten die kinderen maken.
Ja absoluut, ik vind dat het ook minder rigide mag en naar inzicht van de leerkracht. Als die na 3 IV scores dyslexie onderzoek nodig vindt dan moet het kunnen.
Wij hebben eind groep 5 gevraagd zoon de cito te laten maken zoals hij dat doet en niet te helpen. steeds werd hij geholpen en zit hij op randje…
Maar waarom is er dan een dyslexie-verklaring nodig? Dan gaat het toch al gewoon goed? Niet aanvallend bedoeld hoor, ben gewoon benieuwd. Ik vind het wel wonderlijk namelijk, maar weet er ook niet veel vanaf.
Op de basisschool is het ook niet nodig. Op de middelbare zie je dat hij er best last van heeft. Niet perse dat hij niet goed kan lezen. Maar het lezen kost wel meer tijd. En spelling blijft dramatisch slecht. Dingen uit het hoofd leren kost onevenredig veel tijd. (Automatiseren is moeilijk. Kinderen met Dyslexie hebben bijvoorbeeld ook meer moeite met de tafels leren) Dus met name de vreemde talen zijn gewoon echt lastig voor hem, maar ook onderdelen van scheikunde (formules leren) en aardrijkskunde (topografie). Maar met de dispensatie (een woord goed vertaald, maar fout gespeld levert minder minpunten op) en extra tijd voor proefwerken komt hij een heel eind. En er zijn meer hulpmiddelen, die hij momenteel niet gebruikt. Zonder dat was VWO echt een zware kluif (mss niet mogelijk) geweest. Terwijl hij wel echt potentieel van een VWO-er heeft. Op Havo zouden veel vakken te makkelijk zijn. Dyslexie is ook meer dan alleen maar slecht lezen/spellen. Het hele brein werkt anders. Het is dus ook een stukje inzicht.
Ik had dit zelf, alles ging goed behalve spellen. Dus al m’n schriftelijke examens waarop het op zinsconstructie en spelling aankwam ging het gewoon eigenlijk niet. Dus op de middelbare ga je dan hier echt last van krijgen. Het is dat mijn taal docenten mij ontzettend geholpen hebben door mij maar een 5.6 te geven voor alle schrijf onderdelen anders had ik niet eens eindexamen kunnen doen. Ik had dan bijv voor Engels een 5.6 gekregen voor m’n schrijven wat wellicht meer een 4 was en voor het centraal eindexamen scoorde ik toen een 9.7 want tja daar ging het niet om zinsconstructie en spelling. En ik zou graag willen dat bijv als mijn dochter dit blijkt te hebben er nu al mee aan de slag kan gaan dat ze dit later kan vermijden. En bij ons zit dyslexie ook vreselijk in de familie.
Mijn kinderen voldeden ook niet aan de eisen, bij mijn man kwamen ze er ook pas in de brugklas achter. De school van mijn dochter vermoedde ook hetzelfde, zelfs al las ze net iets te goed en die gaven ook extra begeleiding (moet op de basisschool voor de test, ook al betaal je zelf). Al met al heeft het nog zo'n 2 jaar geduurd voor ze getest werd. Dyslexie. Bij mijn zoon, andere school, ook al vanaf groep 4 aangekaart dat wij hetzelfde zagen als bij dochter en mijn man van zichzelf ook dingen herkende. Maar nee hoor, dat kon het echt niet zijn. Meerdere IB-ers en leraren de jaren erop er over gesproken, maar het was echt geen dyslexie hoor, want hij begreep alles te snel etc. Ze wilden ook geen extra begeleiding geven. In de brugklas hetzelfde aangekaart, meteen een dyslexiescreening gedaan en we werden daarna meteen opgebeld door school met de vraag waarom de basisschool hier nooit iets mee gedaan had, want hij had alle kenmerken. Officieel laten testen, zelf betaald en ja hoor, dyslexie. Mijn kinderen hebben allebei (o.a.) dyslexie en doen allebei VWO. Die extra tijd heeft mijn dochter vooral echt nodig, want ze leest langzaam. Zelfs dan komt ze nog niet altijd uit met de tijd. Daarnaast lezen ze de vragen of de tekst gewoon niet altijd correct, dus hun antwoord klopt dan ook niet altijd. Spelling beklijft bijna niet. Je kunt zequa taal alles uitleggen, ze begrijpen het meteen, kunnen het ook voor korte tijd uit hun hoofd leren en die nieuwe regel meteen toepassen, maar een aantal weken later is het uit hun hoofd en kunnen ze amper meerdere regels toepassen. Daarnaast kan het voor je uitstroomadvies prettig zijn om een verklaring te hebben, omdat je iets meer tijd krijgt voor de Cito en zodat een leraar ook weet waar die lage scores voor taal vandaan komen.
Hier 10min gesprek gehad, de juf gaf aan dat ze aardig slim is en zij het daardoor gewoon nu ook echt niet kan zien en er geen uitspraak over kan doen. Als ze het heeft kan ze het goed compenseren, advies is nu we gaan het in de gaten houden en als wij of school dingen zien die erop kunnen wijzen of extra aandacht erop of toch testen.
Hier had de IB'er een beetje gesjoemeld met de test door er een paar extra fout te tellen, waardoor ze wel aan 3x een V kwam. Superlief. Dochter bleek ook dyslectisch, maar kon ook behoorlijk wat compenseren.