Mijn ene zoon is pas eind groep 7 getest en bleek idd dyslexie te hebben. Met die verklaring krijg je op de middelbare school extra tijd bij toetsen. Op de school van hem keken ze per leerling wat er nodig was, dus niet standaard het hele pakket. Er was van alles mogelijk: De lesboeken voorgelezen krijgen via een speciale app. Extra tijd bij toetsen De toetsen voorgelezen krijgen Enz Enz. Ik weet ze niet eens allemaal. Ook bij de examens krijg je dan extra tijd, of ze voorgelezen, zit je soms in een aparte ruimte. Allemaal ondersteuning om te kijken naar het kunnen van de leerling en niet afgerekend worden op de moeite met lezen en spelling die je hebt door dyslexie.
Klopt. Is bij ons ook. Leerling kiest zelf welke hulpmiddelen hij wil gebruiken. Er is best veel. Ken je het lettertype open dyslexie. Is vrij te downloaden en als standaard in te stellen op je e-reader en/of laptop etc. Zoon vind dit veel prettiger lezen. Zeker wanneer hij boeken moet lezen scheelt dat best veel.
Nee, die ken ik niet, maar kan best zijn dat mijn zoon het wel weet hoor. Hij is inmiddels bijna 19 en rond dit jaar zijn mbo-opleiding af.
Thnx voor thnx voor de tip van lettertype Er zijn dus leesboeken met “zoeklicht dyslexie “ thema morgen eens gaan kijken met zoon
Vooral op het VO kan het je helpen aangezien je bijv meer tijd krijgt om je toetsen te maken. Daarnaast kan je op de basisschool bij de leesteksten en toetsen audio-ondersteuning krijgen. Lezen kost vaak veel moeite, tijd en energie wanneer je dyslexie hebt. Wij gaan nu ook het test traject in met onze jongste zoon. Hij zit nu in groep 6 en heeft nu 3x een laagste DMT score behaald. Al zijn andere toetsen scoort hij minimaal op niveau, maar meestal er ruim boven. Het voelt daardoor ook wat ‘vreemd’ om te testen, want het gaat toch verder goed. Maar aan de andere kant als het wel zo is, krijgt hij ook nog extra (externe) ondersteuning en leert hij oa hoe om te gaan met dyslexie en heeft hij nog tijd (op de basisschool) om te kijken of we samen kunnen proberen om vooral zijn spelling op te krikken. Spelling is vooral zijn pijnpunt, maar bijvoorbeeld op de IEP toets scoort hij dan weer wel boven niveau omdat dit niet zozeer om woorden spellen gaat maar veel algemeenheden.