Ik hoop dat ik hier in het juiste onderwerp ben. Ik zou graag willen weten of jullie iets gaan volgen van een zwangerschapscursus, zwangerschapsgym of zwangerschapsyoga en wat jullie dan kiezen. Of als je al zoiets gedaan hebt, wat heb je gedaan en waarom en wat is nou echt een aanrader? Ik weet nog niet zo goed wat ik nou wil gaan doen. Het lijkt me wel heel leuk om iets te gaan volgen, vooral ook om mede zwangeren te leren kennen maar ook voor de ervaring, oefening en voorbereiding voor bevalling. Ik hoor graag jullie ervaringen. Groetjes Claudia
Ik heb zwangerschapsgym gedaan. Wat ik vooral fijn vomd was het theoretische gedeelte, weten wat er gebeurd en waarom dat gebeurd. Daarnaast heb ik weinig gehad aan de ademsgalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Rugweeën zijn moeilijk op te vangen vond ik. Wat voor mij hoofdzaak was, was om anderen te leren kennen. Dat is gelukt, wij hebben/hadden een leuke groep.
Ik doe zwangerschapsgym. Vooral voor voorbereiding en info. De oefeningen, die heel makkelijk zijn, kunnen me gestolen worden
Ik heb me aangemeld voor zwanger&fit. In totaal 13 lessen waarvan 8 voor de bevalling en 5 na de bevalling. Het leek me prettig om na de bevalling ook tips te krijgen hoe ik weer een beetje in conditie kom. Ik ben heel erg benieuwd! Daarnaast wil ik volgende week eens een keertje naar zwangerschapszwemmen gaan. Kijken of ik dat leuk vind.
Ik doe op dit moment een cursus 'samen bevallen'. Het leuke vind ik dat je mensen leert kennen, maar ook dat je partner echt bewust betrokken word bij alles, en dat hij/zij ook voorbereid word op wat hij/zij kan doen.
Ik doe yoga waarbij het vooral gaat om ontspannen, goed gebruiken van je spieren en houding. Je krijgt heel veel tips voor zowel de zwangerschap (heb er al veel aan gehad) en voor tijdens de bevalling, allemaal tijdens de oefeningen. Natuurlijk ook het klassieke puffen, maar dat is niet het belangrijkste. Je leert vooral hoe je rustig en ontspannen kunt blijven jezelf kunt herpakken als de pijn hevig wordt of je in paniek raakt. Het geeft mij heel veel vertrouwen in het aangaan van de bevalling. Ook vind ik het een heerlijk rustmoment 1x in de week waarin ik alleen maar met mezelf en de baby bezig ben. Het is dan ook geen praatgroep en ook geen theorie, maar er echt op gericht je lichaam te leren kennen. Voor mij persoonlijk prima.
Ik doe de informatieve cursus van de kraamzorg en voor de ontspanning en gezelligheid zwangerschapszwemmen. Even al mijn gewicht kwijt, heerlijk!
Ik heb een lesje Mom in Balance gedaan maar uiteindelijk toch niet voor aangemeld omdat ik 50 euro per maand te duur vond. Heb nu een badenkaart voor het zwembad zodat ik lekker kan gaan wanneer ik wil. Voor de rest geen cursussen eigenlijk!
Ik wilde een zwangerschapscursus doen maar die werd me tot 3! Keer toe afgebeld wegens te weinig aanmeldingen.de laatste keer zelfs de dag van te voren.en toen hoefde het echt niet meer voor mij,had gelukkig wel een mede zwangere in de buurt dus kon toch wel wat info uitwisselen met haar,ga me er nu ook niet meer voor aanmelden deze keer.
Ik heb zwangerfit gedaan, dit is via de fysio. Een fysio geeft deze lessen. Het is een uurtje bewegen. Het eerste half uur is cardio (dus op apparaten enzo), het 2de deel zijn oefeningen, vooral gericht op spiergroepen die je tijdens de bevalling nodig hebt. Hier langs worden er ook nog theorielessen gegeven, hierin wordt alles rondom de bevalling uitgelegd.
Ik heb bij de eerste zwangeschapsyoga gedaan. Dat was heel fijn. Echt mijn uurtje ontspanning elke week. En er een heel leuk contact aan overgehouden met een vrouw die na meer dan 4 jaar nog steeds een goede vriendin is (en de kinderen nu dus ook van elkaar). De yoga bleek ook een goede voorbereiding op de bevalling. Ik heb heel goed de ademhaling en ontspanning kunnen gebruiken. Deze keer heb ik de cursus hypnobirthing gedaan. Dat is echt een cursus van 5 middagen/avonden en niet een wekelijkse bijeenkomst. En het bereid je heel goed voor op de bevalling. Je leert jezelf in diep ontspanning te brengen, waardoor ontsluiting beter gaat en de pijn goed te henadelen is. Veel visualisatie-oefeningen, en positieve geboorte-affirmaties. En ook de partner wordt hierin sterk betrokken, en krijgt een duidelijke rol. Hij leert de lichte aanrakingsmassage (superfijn!) die jou goed kan helpen ontspannen. En daarnaast maak je een geboorteplan, waarin je je wensen tav jouw bevalling in zet. Verder leer je vertrouwen op je lichaam en je kracht.
Oja.. tipje. Veel zorgverzekeraars vergoeden zwangerschapsgerelateerde cursussen. Dus als je je ergens voor opgeeft even navragen of die cursus binnen jouw pakket valt. Ik heb het volledige cursusgeld teruggekregen. Altijd fijn.