Lichamelijk zwaar werk en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Orselia, 30 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orselia

Orselia Lid

24 jun 2017
    89
    40
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal, ik heb vorige week een positieve test gehad, en de kwaaltjes beginnen ook al te komen.
    Ik heb een tijdelijk contract (voor de duur van het project) dat loopt tot ongeveer zomer 2018. In principe komt dat met deze zwangerschap perfect uit, er vanuit gaande dat alles goed gaat.
    Alleen is het werk wat ik doe, lichamelijk nogal zwaar. Denk aan veel bukken, (zwaar) tillen en kracht zetten. Ik werk nu 3 dagen per week, maar in het voorjaar (vanaf feb.) zou het goed kunnen dat ik 5dagen per week werk. Dit is dan wel elke dag een paar uur, geen volledige dagen.

Ik heb nu na het werk al ontzettende rugpijn, maar ik ben ook erg moe, dus ik heb een beetje hoop dat dat nog beter/minder wordt na de eerste 12 weken. Alleen weet ik niet hoe ik de rest van de zwangerschap dit werk moet gaan volhouden als het niet beter wordt... Ik ben specifiek aangenomen voor dit werk, en ben ook de enige die dit doet. Lichter werk is in deze dus gewoon geen optie.

Zijn er vrouwen in een soortgelijke situatie? Zwanger en zwaar werk, maar wetend dat je eigenlijk ook geen alternatief hebt (op het werk dan)?

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ja ik. Geen idee hitte je het vol moet houden helaas. De eerste keer ben ik met 12 weken gestopt en de 2e keer met 15 weken omdat mijn lijf het niet trok. Bij de oudste werkte ik fulltime. Ik werkte 2x 7 uur per week en de rest van de week was ik bezig met herstellen zeg maar bij de 2e. Maar ik heb ook collega's gehad die tot ver in de zwangerschap gewoon door gingen en het prima konden volhouden. Het verschilt dus echt per persoon tot hoe lang ze door kunnen werken.

3. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Als het niet gaat meld je je toch ziek? Zwaar tillen zou ik sowieso niet doen als ik zwanger was.
    En als je je ziek meld krijg je doorbetaald.
    Ook bij een uitzendbureau.
    En het is een tijdelijke baan, dus wat heb je te verliezen? Ik zou anders een andere baan zoeken.

4. River87

River87 Fanatiek lid

28 nov 2016
    1.325
    1.064
    113
    Werk in de kinderopvang dus ook veel tillen en bukken etc.. de meeste werken bij ons toch gewoon door soms halve dagen op t einde..

Heb op zich nog geen last probeer wel zo min mogelijk te tillen zeker nu t allemaal zo kwetsbaar is en ben benieuwd hoelang ik 4 dagen volhoud.
    Zou gewoon kijken wat je aankan ik heb zelf mijn leidinggevende wel al ingelicht zodat als er wat is zij al op hoogte is
    Maar goed in de gaten houden wat haalbaar is of voor de zekerheid met VK overleggen

5. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    ik zit zelf in de productie en moet zware dozen tillen .
    ik ben de enige vrouw die de machine kan bedienen en instellen . buiten mij is er 1 man die het kan .
    ze plaatsen liever mij eraan omdat ik sneller ben.
    Met grote partijen is snelheid dan ook fijn voor hen .
    ik weet zelf niet hoelang ik het vol zal kunnen houden .
    ik heb wel gezegd tegen hen dat als het echt niet meer kan voor mij dat ik het hen wel vertel .
    dus voor nu ga ik er nog vol tegenaan maar wel binnen mijn grenzen

Orselia vindt dit leuk.
  6. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb een heel vergelijkbare situatie op het werk. Ik werk op een bouwplaats, ik maak de kantoren en bouwketen schoon. Ook 3x per week een paar uur. En ik heb nu een mildere vorm van HG dan bij mijn 1e zwangerschap, maar desalniettemin sta ik elke keer weer op het werk tegen mezelf te zeggen: "Oké, dit is het. Dit is mn laatste dag, morgen meld ik me ziek." En aan het eind, als ik naar huis ga, denk ik dan weer "och nouja, dit was op zich nog te doen..." en dan meld ik me dus toch maar niet ziek. :rolleyes: en elke keer zie ik er zó tegenop...
    Ik denk dat ik na de feestdagen toch echt de handdoek in de ring moet gooien, want ik hou het gewoon niet lang meer vol. En dan gebruik ik mijn beperkte energie liever anders.

7. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.. Van de 21 cliënten zitten er 17 in een rolstoel.. Heel veel tillen, bukken en duwen.. Dit ongeveer 22 weken volgehouden.. Daarna besloten om toch maar voor mijn gezondheid te gaan... Ik dacht... Ik kan nu over mijn grenzen gaan... en dapper volhouden maar dan blijvende bekkenklachten te krijgen of nu stoppen en ( hopelijk ) na de bevalling weer 100% klachtvrij te zijn. Toen tot 27 weken op 50 % procent gezet en inmiddels 100 % zit nu gewoon helemaal thuis. ik kreeg uiteindelijk ook veel harde buiken en voorweeen.. Meis je moet naar je lichaam luisteren... Ik zit ook met een jaarcontract in juli word dit contract hopelijk vast... Maar mijn lichaam en kind gaat sowieso voor... Dit zeiden mijn teamleider manager en collega's ook... Heb me heel lang schuldig gevoeld..nnaar me er nu bij neergelegd.. Stress is ook slecht voor je kindje.

Deel Deze Pagina