Vriendelijk bedanken voor onderzoeken

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by RE080219, Dec 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    ......kan en mag dat? Neem toch aan van wel, eigenlijk?

Wij zijn er al heel lang over uit dat we minimaal ingrijpen willen en heel veel is ook “been there done that”, zachtst gezegd. We willen wél de echo’s (en eventuele vervolgstappen mocht er op basis daarvan twijfels omtrent de gezondheid ontstaan), maar verder eigenlijk niets. Bloedonderzoeken zijn bij fertiliteit reeds gedaan en daarbij was er in het verleden ook al nooit wat aan de hand. Nipt testen etc hoeven van ons niet. Bloeddruk is toch altijd chronisch laag (en als die zou stijgen, herkennen we daar de symptomen van) en het hartje luisteren kunnen we thuis ook. Inclusief correcte interpretatie.

Nu weet ik uit het verleden, toen ik kraamzorg weigerde bij mijn jongste, dat de vk daar behoorlijk moeilijk over deed. Het mócht wel, maar ze deed alsof ik m’n kind aan levensgevaarlijke taferelen blootstelde, alsof ze dood zou gaan zonder kraamhulp. Stierenpoep natuurlijk, na een x aantal kinderen ken ik het klappen van de zweep wel. En zo is ook gebleken.

Maar goed; nu zie ik dus een beetje op tegen de reactie van de vk straks als wij gaan aangeven een minimally invasive pregnancy/birth te willen zonder kraamzorg. Het is toch m’n goed recht, denk ik...? Bij twijfel trekken we immers heus aan de bel...

conejita likes this.
  2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Tsja ik weet niet of je medisch opgeleid bent...?

Maar natuurlijk weet je niet precies zelf alle symptomen van hoge bloeddruk, die kan ook hoog zijn zonder dat je wat merkt

Zolang je niet medisch opgeleid ben vind ik het een beetje ‘dommig’ dat je alles wel ff denkt te weten...

3. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Nou ja, verwijzingen richting potentiële cognitieve capaciteiten zijn niet waar ik om vroeg in bovenstaande, toch? Bijzonder dat deze gelegenheid dan toch aangegrepen wordt om een eigen mening aan een ander te verkopen als zijnde waarheid, daar waar mensen en visies domweg (haha, snap je ‘m) kunnen verschillen. Maar soit.

Om antwoord te geven op je vraag: ja, er heeft medische scholing plaatsgevonden. Nee, we zijn geen artsen, maar weten voldoende óm.

Mijn vraag was echter iets anders.

conejita likes this.
  4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    :rolleyes:

Antwoord op je vraag: ja, vast wel

5. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,269
    1,099
    113
    Ik denk dat het probleem niet zozeer bij jouw gezondheid of vermogen om voor de baby te zorgen ligt, maar meer bij dat de verloskundige verantwoordelijk is en die verantwoordelijkheid wellicht alleen wil dragen als ze mag controleren en als er kraamzorg is. Ik denk dus dat het best mag maar dat de verloskundige dan kan zeggen dat zij je niet als klant wil omdat zij deze verantwoordelijkheid niet wil dragen. Misschien is een holistische vk of iets in die hoek beter? Zij durven misschien wat meer op maat te werken en te vertrouwen op jouw gevoel?

lies276 likes this.
  6. LLxx32

LLxx32 Actief lid

Apr 5, 2018
    427
    215
    43
    Female
    In principe werkt de Nederlandse zorg vraaggestuurd; dus zorgverleners trachten zo goed mogelijk te voldoen aan je zorgvraag. Als die minimaal is, zou je denken dat ze daar ook gehoor aan zullen geven.

Wel denk ik dat ze het af zullen raden, maar zorg is niet verplicht. Dus bepaal je het zelf denk ik.

Op zich geef je aan wel een aantal keer lang te willen komen (echo's enz.) dus misschien dat ze daar ook mee akkoord gaan.

RE080219 likes this.
  7. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Daar zit wat in. In een vage herinnering heb ik er de vorige keer ook voor getekend dat de vk niet verantwoordelijk gehouden kon worden of gelijkend... Wat dan ook prima is, dan doen we het op die manier.

8. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

Feb 29, 2016
    119
    84
    28
    Eens met bovenstaande reactie. Heb meegemaakt dat de vk de zorg alleen aan wil gaan wanneer er minimaal 24 uur kraamzorg is, ivm controles en verantwoording.
    Misschien dat je een vk treft die akkoord gaat met je wensen mbt bloeddruk en kraamzorg, maar ik verwacht niet dat ze dan de bevalling thuis wil begeleiden.

Misschien in de holistische hoek idd..

RE080219 likes this.
  9. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ik snap niet waarom je de zorg niet zou willen accepteren als dat het beste is voor je kindje,maar ook voor jezelf.
    Bloed prikken is niks mis mee toch? Die ze bij de gyn gedaan hebben is niet van toepassing op deze zwangerschap. Je zou in de tussentijd maar iets hebben opgelopen.

Kraamzorg is niet verplicht idd maar wordt wel aangeraden als er iets met jou gebeurt of kindje. Volgens mij ben je dan niet verzekerd als er zorg nodig is.

Dus ja is je goed recht, maar eigen risico als er iets mis gaat.

Raaf92, Biny and SophieSoHappy like this.
  10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ik kan me voorstellen dat de verloskundige er op staat dat er tijdens de bevalling kraamzorg aanwezig is omdat het voor haar fijn is extra handen erbij te hebben.

Dat jij liever je bloeddruk niet laat opnemen, geen nipt test etc wil en niet wil laten bloedprikken zal je eigen keuze zijn. Denk wel dat ze elke keer jou/jullie van het belang hiervan zullen proberen te overtuigen. Maar als jullie niet willen dan wil je het niet. Denk wel dat het helpt als je ook duidelijk laat zien/ merken dat jullie je beseffen welke risico's er zijn ( zoals b.v ongemerkt zwangerschaps suiker te hebben waardoor je kindje groot kan worden en na de geboorte in de problemen kan komen door een hypo)

11. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Bedankt voor de info dames! Ik weet voor nu genoeg. Denk dat jullie ergens een punt hebben en dat ik een middenweg ga zoeken tussen de voor mij “ongewenste polonaise” en wat de verloskundige óók geruststelt. @Beheer deze mag wel dicht!

12. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    RE080219 likes this.

Share This Page