Lichamelijke klachten en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lelie0, 21 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aggy

aggy Bekend lid

15 jan 2010
    884
    1
    0
    Verpleegkundige/Docent
    Vind iedereen wel erg negatief. Ook ik heb te maken met erge rugklachten, 4 jaar geleden geopereerd aan een hernia en daarna vele therapiën, maar het neemt de pijn niet weg.
    Nu zwanger van de 2e en ja dat valt me erg zwaar, zeker met een peuter erbij. Maar je hebt een wens en niet zomaar eentje.
    Je moet kijken naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden. Zorg dat je alles op hoogte hebt, goede begeleiding krijgt bij je zwangerschap en steun van je omgeving. Alles is mogelijk zolang je jezelf in acht houdt en het heel graag wil. Ik kies er nu bijvoorbeeld voor om geen borstvoeding te geven. Het kost me veel te veel energie en voel me deze zwangerschap al niet topfit. Ga na wat voor jou prettig zal werken en wat je mogelijkheden zijn. Wees realistisch maar ook positief!;)

2. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Ik vind vele te negatief, natuurlijk heb ik zelf al uitgezocht of het wel of niet zou kunnen en denk ik hier niet te makkelijk over. Ik heb veel moeten uitzoeken, moeten doen en dingen tegen elkaar moeten afwegen. Ik was, zoals ik in mijn eerste berichtje ook aangeef, op zoek naar antwoord op mijn vraag of het mogelijk is om extra begeleiding te krijgen bij mijn zwangerschap en of er mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben of meemaken. En, zoals ik in mijn eerste berichtje ook aangaf en ook daarna, verwacht ik het wel te redden met veel rust en soms dingen te moeten laten. Ik heb wel constant last van mijn rug maar de ene keer meer als de andere keer. Met rust word de pijn minder, als ik voldoende rust neem en mijn rug ook extra rust geef door niet te lopen maar zo lang een rolstoel te nemen word de pijn langzaam weer zoals het 'normaal' is. Bedankt voor de positieve reacties en de verhalen uit eigen ervaring:) Hier kan ik veel uithalen om het tijdens de zwangerschap en daarna makkelijker te maken, dingen die ik zelf nog niet zo had bekeken:)

3. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor je reactie en het delen van je eigen ervaring. Goeie tip om kinderen al eerder wat zelfstandiger te maken, dank je:)

4. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor je tips over aangepaste meubeltjes, ga ik eens verder naar op zoek:)

5. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor je positieve reactie:) En goed om te horen van iemand die hetzelfde meegemaakt heeft dat het goed mogelijk is.

6. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Dankjewel voor je reactie. Inderdaad, ik wil er heel graag voor gaan. Dankjewel voor je tip over Cesar therapie, zoals je dat uitlegt en wat het precies is en inhoud verwacht ik daar wel verder mee te komen:) Dankjewel voor het meedenken:)

7. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Bedankt voor je reactie:) Fijn om verhalen te horen van mensen met soortgelijke ervaringen, vervelend dat je een hernia gehad hebt/hebt. Met rugpijn merk je dat je rug een van de belangrijkste onderdelen van je lichaam is. Het zal inderdaad zwaar worden, maar zoals je aangeeft is het inderdaad niet zomaar een wens, maar een wens waar je veel voor over hebt. Dankjewel voor je positieve reactie en het meedenken:) Hier kom ik zeker mee verder:)

8. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het heel goed is dat je al van te voren hier voor jezelf over na wil gaan denken. Ik heb zelf verschillende lichamelijke beperkingen en hierdoor is mijn zwangerschap best heel pittig en straks de eerste jaren met het tillen ook. Ik heb zelf al heel lang cesartherapie en ook met haar mijn kinderwens van te voren besproken. Ik heb nu ook wekelijks begeleiding van haar aan huis. Daarnaast heb ik van te voren al gesprek gehad met gyn, en daar ben ik nu onder goede begeleiding. Ik weet niet of je pijnstillers slikt, maar ook hier zou van te voren overleg over hebben. Sommige pijnstillers hebben namelijk al behoorlijk effect als je die slikt terwijl voor een kindje zou gaan. Mijn medicijnen bleken o.a. tijdelijk verminderde vruchtbaarheid kunnen veroorzaken en meer kans op miskramen e.d. Ik heb hierover overleg gehad met gyn. Mijn huisarts had eerder gezegd dat het allemaal geen kwaad kon, maar is er dus duidelijk minder in thuis.
    Daarnaast hebben wij een groot vangnet. Mijn moeder komt regelmatig even wat in huis doen zodat niet alles op mijn man terecht komt. Mijn man wist ook van te voren dat het ook voor hem zwaar zou gaan worden. Daarnaast hebben mijn ouders en schoonouders allemaal aangegeven te willen helpen. Dus als ik straks na de geboorte hulp nodig heb en die kans is heel groot dan heb ik verschillende familieleden en vrienden die regelmatig een dagje willen komen helpen. En daarnaast heeft mijn man vrije dagen gespaard afgelopen jaren en daardoor nu 12 weken vakantie staan zodat hij bij kan springen.
    Ook heb ik met ergo gekeken naar aanpassingen in huis e.d. Hier heb ik persoonlijk niet veel aan gehad, maar ik had ook niet een hele creatieve ergotherapeut geloof ik. Ik heb wel veel aan tips van lotgenoten gehad die dezelfde beperkingen hebben. Ik denk dat voorbereiding het halve werk is en dat het goed is om dit te bespreken met je vangnet en te bekijken of je mensen hebt waar je op terug kunt vallen. Maar ook medische begeleiding kan heel belangrijk zijn!

9. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Bedankt voor je bericht en je tips. Ik denk er zeker van te voren over na. Ik zal de dingen die je zei over cesartherapie en begeleiding (aan huis) verder uitzoeken, daarmee kom ik weer een stukje verder:) Goed om te horen dat er vele mogelijkheden zijn:) Op dit moment heb ik geen speciale medicatie, alleen als de pijn niet te doen is een paracetamol. Ik ben vanwege mijn kinderwens ook niet gegaan voor zware medicijnen die eventueel vruchtbaarheid kunnen wegnemen. Goed om te horen dat er voor jou ook mensen zijn die je willen helpen:) In mijn situatie is dat hetzelfde, anders zou het inderdaad allemaal nog zwaarder worden. Goed om een verhaal uit ervaring te horen, dankjewel:) en ook dankjewel voor je tips:)

Deel Deze Pagina