B12 tekort en gedoe met huisarts

Discussie in 'Gezondheid' gestart door famke89, 22 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Ik heb al een poosje vage klachten, welke op zich ook bij een zwangerschap passen, dus ik had zoiets stel je niet zo aan ;) maar nu blijkt uit bloedonderzoek dat ik B12 tekort heb en mijn HB is te laag. Nu heeft de verloskundige gezegd dat ze wil dat ik start met b12 injecties en staaltabletten. Helemaal prima als ik mij hier beter door ga voelen, graag!

Maar nu lig ik al dagen overhoop met de huisarts, mijn eigen is met vakantie en er wordt door iemand anders waargenomen. In eerste instantie werd er alleen ijzer voor geschreven, want iets voor de B12 was niet nodig volgens HA (mijn waarde; 120.. minimum waarde is 148) dus via verloskundige geregeld dat hier opnieuw naar gekeken wordt.

Nu blijkt dat, er zonder met mij te communiceren, B12 tabletten voor geschreven zijn.. Uit mijn werk (ben verpleegkundige ;)) weet ik dat B12 via de maag veel slechter wordt opgenomen dan door middel van injecties daarbij slik ik al jaren Omeprazol, en nu dubbele dosis en deze zorgt ook voor verminderde opname van B12..

Wordt er zo moe van (oh nee dat was ik al :p ).. voor mijn gevoel wordt er maar met half oog naar mijn gegevens en situatie gekeken.. morgen maar weer de discussie aan gaan (afgelopen week ook 1x zeer chagrijnige assistente aan de lijn gehad.. pff)

Zo, moest het echt even van me afschrijven, en misschien zijn er mensen die dit herkennen? En was wel benieuwd naar ervaringen van tabletten vs injecties.. :)

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Menig huisarts neemt t niet serieus. Je kunt een sec op aanvragen of overstappen naar een ander die wél verstand heeft van b12 te kort. (Spreek uit ervaring, ik kreeg 5 injecties en toen niks meer). Mijn zusje krijgt ieder 2? weken een injectie.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oja, tabletten helpen hier niet.

4. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Vervelend he dat de huisartsen zo moeilijk doen met B12. Je hoort het helaas vaker.

Ik werd moe van de discussie en kwam toen de Bloem Recovery Power smelttabletten tegen. In een tablet zit 400.000 de ADH. En omdat het smelttabletten zijn wordt het zelfs met maagproblemen nog goed opgenomen. Ik had maar 1 pakje nodig en voelde me snel beter. Ik zat maanden later nog op een waarde van 377.. Was met de paar prikjes die ik kreeg nog nooit zo hoog geweest.

Wel jammer dat je het dan zelf moet betalen, maar scheelt een hoop gezeur..

5. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Ik heb 1x daags 1000mcg voor geschreven gekregen.. volgens internet niet genoeg om effectief te werken, vooral niet als je lichaam door bv maagzuurremmers het niet goed opneemt..

Zal er morgen maar weer over bellen.. volgens mij is eigen huisarts en volgende week weer.. die is gelukkig wel van door pakken en goed in luisteren dus dan daar maar afspraak bij.. maar verloskundige had graag gezien dat het deze week in orde was gemaakt..

Om chagrijnig van te worden!

6. anemdo

anemdo Bekend lid

16 jun 2014
    550
    0
    0
    Rotterdam
    Ik zou injecties eisen! Er staat veel informatie op www.stichtingb12.nl met jouw waarde zou je zeker injecties moeten krijgen, het liefst de eerste 5 weken 2x per week als opstart en daarna afgaand op de klachten eventueel wat gaan afbouwen.
    Heel veel succes :*

7. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Met het voorschrijven van tabletten handelt je huisarts volgens de momenteel gebruikelijke richtlijnen:

https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_vitamine_b12.pdf

Vitamine B12 wordt oraal alleen minder goed opgenomen bij een pernicieuze anemie door atrofische gastritis - en zelfs daarbij zijn veel aanwijzingen dat er bij inname van zo'n hoge dosering vitamine B12 voldoende door het lichaam wordt opgenomen. Ik zou starten met de tabletten en over een tijd kijken of het je voldoende helpt. Sterkte met de moeheid :)

8. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Ik heb injecties gekregen! Nu in bestelling bij de apotheek. :) assistente zei 2x per week komende 5 wkn alleen apotheek had het over 1xper week.. dit moet ik dus nog wel ff na vragen ;)

Enne @ffff ik ben 32 wkn zwanger dus wil niks proberen wil direct goede aanpak, wil straks met zo goed mogelijke waardes mijn bevalling ingaan... ik gebruik momenteel 2x daags omeprazol wat opname van b12 bij 1x daags al remt dus nu 2x daags zal er helemaal weinig van de opname overblijven dus vandaar dat ik min of meer injecties heb geeist

9. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Heel goed dat je injecties hebt geëist! Vooral tijdens de zwangerschap is het belangrijk dat je voldoende b12 krijgt en met injecties weet je zeker dat het goed wordt opgenomen. Een waarde van 120 is al laag zonder zwangerschap en nu dus al helemaal! Je baby neemt de b12 die hij/zij nodig heeft dus opzich hoef je je daar weinig zorgen om te maken maar ik zou ook zeker voor injecties kiezen ipv proberen of het gaat met tabletten. Dat kan je later altijd nog proberen.

Deel Deze Pagina