Hoi meiden, Een vraagje aan de taalpuristen onder ons. Ik moet een romper bedrukken voor iemand met een tekst. We zijn het alleen niet eens over de schrijfwijze. Ik bedruk het overigens zoals de klant het wil, maar vraag me toch af hoe het nu geschreven moet worden. Hoe moet het volgens jullie? 1. Mijn tantes zijn de allerliefste 2. Mijn tantes zijn de allerliefsten Ben benieuwd naar jullie mening.
Het is "mijn tantes zijn de allerliefsten". Het zijn meerdere personen en allerliefsten wordt hier niet als bijvoeglijk naamwoord gebruikt.
Volgens een taalwebsite kan het allebei. Zie het voorbeeld met dapperste/ dappersten: Van alle Galliërs zijn de Belgen de dapperste / de dappersten
Het is inderdaad 'zij zijn de allerliefsten', maar dan staat het zelfstandig naamwoord waar 'allerliefste' op slaat niet in de zin en dat staat er bij TS wel (tantes).
Hmmm... dan lijkt het er inderdaad op dat jij gelijk hebt, excuses. Edit// ik zie nu dat het allebei kan stomme taal.
Ik zou denken: Mijn tantes zijn het allerliefste. Maar bij de gegeven keuze zou ik neigen naar 1 omdat ik het als 1 groep zou bestempelen. Maar dan heb ik het gevoel dat de zin nog niet af is. Ik ben trouwens best slecht in taal.
Het kan allebei, het ligt eraan hoe je de zin bedoelt: Mijn tantes zijn de allerliefsten -> zij zijn het liefst van alle mensen Mijn tantes zijn de allerliefste -> zij zijn de liefste tantes