Hallo meiden, Wij zijn deze maand voor onze eerste ronde bezig om zwanger te worden. We zijn 30 augustus getrouwd, lekker op huwelijksreis geweest en wilden toch wel aan kinderen beginnen. Hoewel ik er enorm veel zin in heb om zwanger te raken ben ik toch ook wel een beetje bang. We zijn beiden 24, mijn man had altijd het idee om iets later ouders te worden. Nu is het zo dat ik Hypermobiliteits syndroom heb en fibromyalgie. Mijn fysiotherapeute heeft gezegd dat ik zo snel mogelijk kinderen zou moeten nemen voor de gezondheid van mijn lichaam. De andere therapeute zei dat ik een hele grote kans had om in een rolstoel te komen. Niet het allerfijnste om te horen natuurlijk.... Dit is wel al een paar jaar geleden gezegd. Gelukkig willen we nu vanuit ons zelf al kinderen en doen we het niet omdat het gezegd is.. Maar in mijn achterhoofd ben ik heel bang dat ik misschien in een rolstoel beland daardoor. Zijn er meer meiden die toevallig deze aandoeningen hebben? of een van de twee? Ik zou wel meerdere ervaringen willen horen! Sorry als hier al een topic over is, ik kon die niet zo snel vinden.. Groetjes, daniielle
Ik zou het persoonlijk eens met een arts bespreken, zeker als de 'therapeuten' elkaar zo tegenspreken. Ik snap je angst wel. Helaas kan niemand in de toekomst kijken! Je kan wel horen hoe anderen het ervaren. Ik ben ook hypermobiel, loop in het ziekenhuis voor mijn kinderwens, maar heb er nog niemand over gehoord.
Ik ben hypermobiel en heb er tijdens mijn zwangerschap niet veel van gemerkt. Geen extra klachten ofzo. Wel had ik vrij snel last van bandenpijn, maar of dat ermee te maken had weet ik niet om eerlijk te zijn. Ik denk dat hypermobiliteit en zwanger zijn prima samen kunnen gaan. Wat betreft fibromyalgie heb ik geen ervaring, maar ik weet dat er meiden hier zijn die dat wel hebben Succes met zwanger worden!
Ik heb het al wel een keer besproken, maar wordt er helaas niet veel wijzer van. Omdat het bij iedereen anders verloopt. Vandaar dat ik eigenlijk ervaringen van anderen wil lezen, ook al wil dat misschien helemaal niks zeggen over hoe het bij mij gaat lopen. Ik ben 2 maanden geleden bij de reumatoloog geweest en mijn kinderwens aangegeven maar die ging er niet echt op in. Heb nu altijd al erge last van mijn heupen en kan niet zo lang lopen. Eigenlijk al mijn gewrichten zijn niet zo goed maarja helaas niks aan te doen he!
En dat is door de hypermobiliteit dat je heupen niet meer goed zijn? Of vanwege de fibromyalgie? Mijn verloskundige destijds gaf aan dat hypermobiliteit zelfs een "voordeel" kan zijn tijdens de bevalling omdat je wat losser bent zeg maar Ik denk dat je het beste de zorgen die je hebt kan bespreken met je verloskundige zodra je zwanger bent. Die kan je eventueel meer informeren of eventueel jou doorsturen naar de gynaecoloog
ik denk dat de pijn aan mijn heupen een mengsel is van beide aandoeningen. Ik zal inderdaad als ik eenmaal zwanger ben overleggen met de verloskundige. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!