Eerder inleiden op eigen verzoek?

Discussion in 'De bevalling' started by Whosda, Nov 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een kort vraagje,

Ik ben bijna 39 weken zwanger en bij mijn verloskundige word je bij 42 weken naar het ziekenhuis gestuurd voor de inleiding. Nou hoop ik natuurlijk dat ik binnenkort gewoon een natuurlijke bevalling tegemoet ga, maar toch mijn vraag:

Is het raar om bij de verloskundige aan te geven dat je uiterlijk tot 41 weken wilt doorlopen en niet langer, en kan daar over het algemeen rekening mee gehouden worden?

Ik heb voor deze vraag 2 redenen:
    1. Ik heb ontzettend last van bekkenpijn, zo erg dat lopen op het moment vaak echt niet meer gaat. Ik zie mezelf echt niet nog 3,5 week doorlopen op deze manier.
    2. (Misschien een stom en luxe probleem, maar goed) Bij 42 weken zou ik ik rond de kerst bevallen, en ik ben het allerliefst dan weer een beetje op de been en lekker met de familie, i.p.v. kraamzorg, afwisseling van kraamverzorger e.d.

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik denk dat ze daar misschien wel naar luistere , het gaat om 41 weken en niet om 38 ofzo.

Ik heb 2x zware bi gehad, houd er rekening mee dat voor je herstek van je bekken, een spontane bevalling het allerbeste is! Het is zwaar, I know, ik zat twee keer op het laatst in de rolstoel, maar het is echt beter voor je.

Hopelijk beval je snel spontaan! :)

3. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niks liever willen dat hij zich spontaan meldt, haha, en het liefst nu!!!

Maar goed, hoewel het wel rommelt gebeurd er nog niks. En met de dag minder kunnen, niet meer slapen en meer pijn hebben is gewoon geen pretje en ga je ontzettend tegen de laatste paar weken opzien.

Ik ben wel nog steeds gigantisch aan het hopen dat ik binnen nu en 10 dagen toch ben bevallen en zelfs maar de gedachte aan een inleiding totaal voor niks is geweest!

4. belliebel

belliebel VIP lid

Jun 11, 2009
    14,226
    648
    113
    Female
    Buschauffeur
    Hier ben ik ingeleid op verzoek! Ik was 38 weken toen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik psychische klachten had, en dat door de gyn. ook wel de doorslag heeft gegeven. Ze hebben vanaf 37 weken gestript, en een week later had ik dus 2 cm en konden de vliezen worden doorgeprikt! Een uurtje later ben ik aan de opwekkers gegaan, en nog eens 1 uur en 43 minuten was de kleine meid er al:D.

Dus ja, het kan zeker!

5. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed om te horen dat het dus wel kan! :)

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In Nederland is de richtijn nu maximaal 41 weken dus dit moet geen probleem zijn. Je verloskundige moet zich even in kennis laten stellen van de nieuwe richtlijnen.

7. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh Cygnet2, daar was ik niet van op de hoogte. Interessant om te weten. Ben meteen gaan googelen alleen kan ik geen concrete sites vinden waar dit wat meer wordt uitgelicht. Heb je toevallig een link voor me?

8. Blije Door

Blije Door Actief lid

Apr 10, 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam
    Ik word morgen op eigen verzoek ingeleid met 41w en de VK maakte daar geen probleem van. Helaas moet ik nu wel naar het ziekenhuis maar gister bleek dat er al verkalking in de placenta zit dus het is gewoon tijd voor die kleine om eruit te komen. En wat Cygnet2 ook zei, het zijn richtlijnen om vanaf 41 weken te kijken of er ingeleid moet worden maar ik hoor heel veel verschillende verhalen om me heen. Ik ken iemand die ze pas met 42+1 hebben ingeleid... Maar ik zou het zeker kenbaar maken bij de VK alleen zou ik persoonlijk dat kerstverhaal niet melden.

9. Krissa

Krissa Bekend lid

May 16, 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Ik ben ook op verzoek ingeleid met als reden dat het met mijn bekkenklachten niet meer ging. De afspraak voor het inleiden is met 37+6 gemaakt en het inleiden zelf is gebeurd met 38+3 weken.

Het gebeurd dus wel degelijk en een natuurlijke bevalling is beter voor je bekken, maar ik heb begrepen dat ze hier een vaginale bevalling mee bedoelen en dat kan met het inleiden zeer goed.

Wel ben ik gestopt met de borstvoeding en na het stoppen hoorde ik van de kraamzorg dat de hormonen die vrij komen door de borstvoeding het herstel van de BI vertragen. Geen reden natuurlijk om het niet te doen maar wel iets wat prettig is om te weten als het herstel langzamen gaat. Zelf ben ik om een andere reden gestopt. Ik ben dus pro borstvoeding, hopelijk vat zo niemand dit verkeerd op.

Sterkte en vraag zeker om een inleiding als het niet meer gaat. Benadruk dan je beperkingen en iet je wens om met kerst bij je familie te zijn, hier hebben ze meestal minder begrip voor.

Groetjes,
    Krissa

10. Blije Door

Blije Door Actief lid

Apr 10, 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam
    Ik bedoel ook dat er wel inleidingen plaatsvinden voor 41w. De richtlijnen zijn nu tegenwoordig dat ze niet langer wachten dan 41w. Ik had het er misschien anders neer moeten zetten ;)

11. skattie84

skattie84 Actief lid

Mar 25, 2011
    301
    2
    18
    Z-H
    Fijn om dit te lezen... Naar mijn weten laten ze je bij mijn vk ook doorlopen tot 42 weken. Morgen heb ik een afspraak bij de vk dus dan ga ik nog maar eens goed vragen wat hun beleid is.
    Ik heb nu best veel last van voorweeen en moet er niet aan denken om hier nog 3 weken mee te lopen (hopelijk hoeft dat ook niet en komt de bevalling zelf op gang natuurlijk)... Succes Whosda! En Blije Doos, jij morgen al, spannend! Zet 'm op!!

12. Puck1

Puck1 Bekend lid

Feb 3, 2009
    979
    9
    18
    Ik ben ook ingeleid op verzoek met 38,5 weken. Dit ivm met flinke BI. Na de bevalling ben ik snel weer opgeknapt terwijl ik op het laatst van de zwangerschap helemaal niets meer kon. Bij mijn eerste ben ik ook ingeleid ivm BI, maar toen pas met 41 weken. Ik liep toen veel te lang rond met mijn klachten en het herstel heeft toen ook heel lang geduurd (nog tot een jaar na de tijd fysio gehad). Bespreek het gewoon wie weet heb je geluk met je gyn want niet iedereen is even makkelijk.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Een vroege inleiding (voor de uitgerekende datum) wordt alleen gedaan bij een stevige indicatie, dus bij gevaar voor de gezondheid van baby of moeder. Zware bekkenpijn valt daar voor sommigen wel onder, voor anderen niet.

Bij 41 weken inleiden is in steeds meer ziekenhuizen een optie die aan iedereen wordt geboden. Hier was dat in elk geval wel zo bij m'n tweede, daar had ik bij 41 weken mogen kiezen voor doorsturen naar het zkh voor een inleiding.
    Zij is overigens bij 40+2 zelf gekomen.

Mocht je vk er niet happig op zijn, informeer dan of er een zkh bij jou in de buurt is waar inleiden bij 41 weken sowieso mogelijk is, dan kun je er altijd om vragen. Je hebt dan echt geen toestemming nodig van de vk, je kunt je ook op eigen verzoek laten doorsturen.

Sterkte! Hopelijk komt je kindje gauw, liefst vanzelf.

14. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties.

Nou heb ik geen bekkeninstabiliteit, maar sinds anderhalve week ontzettend bekkenpijn, lopen lukt bijna niet, trap op duurt 20 minuten. Alleen als ik een poos in bed heb gelegen en dan opsta heb ik er geen last van. Die voorweeen waar ik al een paar weken last van heb zijn echt NIKS vergeleken met die bekkenpijn en dat is wel een reden voor me om niet te lang nog door te lopen.

Ook heb ik gisteren n.a.v. een reactie het een en ander gelezen over de gevaren van doorlopen tot 42 weken en dat liegt er ook niet om. Waarom die risico lopen als het niet hoeft?

Borstvoeding ga ik sowieso niet geven (ik ben ook absoluut VOOR borstvoeding hoor, alleen heb ik een 'tietenfobie', je kunt bij wijze van spreken al een tik verwachten als je er naar wijst), en is er tot nu toe ook geen reden waarom ik niet vaginaal zou kunnen bevallen. Dus het herstel van de bekkenpijn zou ook niet een te groot probleem moeten zijn.

Ik moet overmorgen weer naar de VK, dus ik ga het absoluut aankaarten. Het zijn vlotte en leuke meiden, dus ik hoop dat er naar geluisterd wordt en anders toch even een belletje naar het ziekenhuis.

Ik vraag me trouwens nog wel af waar je kan terugvinden dat in Nederland de richtlijnen zijn dat je maximaal tot 41 weken hoeft door te lopen als zwangere vrouw. Ik kan daar echt niks over vinden op het internet.

Voor Blije Doos: Succes! Lijkt me een heel onwerkelijk gevoel, dat je weet dat je morgen mama bent.

En voor skattie84: Waarschijnlijk bevallen wij dan rond dezelfde tijd (hopelijk spontaan!!!), dus jij ook nog heel veel succes met de laatste loodjes!

Share This Page