Ik ben 21 jaar en ben voor de eerste keer zwanger. Ik heb net een brief gekregen van mijn VK met de melding dat ik een verhoogd risico heb om een kind met trisomie 21 te krijgen. De kans is 1 op 54. Om eerlijk te zijn had ik dit liever niet geweten. Ik was zo bij toen ik ontdekte dat ik zwanger was en nu wordt ik kei hard terug met mijn 2 voeten op de grond gezet. De nekplooimeeting was 2.6mm wat een goed resultaat is volgens de VK, maar mijn bloedafname was niet zo goed. Nu mijn vraag is, moet ik mij echt zorgen beginnen maken? 1 op 54 is het zelfde als 1.85%. Is dat niet verwaarloosbaar? 98% van de vrouwen (met dezelfde risico als mij) maakt zich zorgen om niets! Ik vind dit heel spijtig omdat ik nu van mijn eerste zwangerschap niet 100% zal genieten. Is deze test wel betrouwbaar?
Hoihoi, Wat ik uit je vraag opmaak is dat je niet goed bent voorgelicht over de test of je niet goed hebt ingelezen. De test is een kansbepaling en geen zekerheidstest, zekerheid kan je nu alleen krijgen door een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest te doen. Je bent hiertoe niet verplicht. Je hoeft met deze uitslag niets te doen. Praat er met je partner over en bepaal voor jullie zelf wat jullie op dit moment het meeste rust geeft om zoveel mogelijk weer van de zwangerschap te gaan genieten! Imke
Ik heb gisteren een vruchtwaterpunctie laten doen. Ik weet ten vroegste morgen wat het resultaat is en ten laatste volgende week. Ik laat nog iets weten. groetjes.
Ik heb vrijdag avond een telefoontje gekregen met heeeeeeeeeeeeeeeeel goed nieuws. De baby heeft geen trisomie 21 en het is 100% zeker een meisjeeeeeeeeeeeee . Kben zo blij dat alles ok is. Veeel groetjes van een gelukkige toekomstige mama