Wat vervelend, nu is mijn vraag al voor de tweede keer verdwenen ivm de nieuwe site. Hopelijk is drie keer scheepsrecht. Ik heb bij de 20 weken echo gehoord dat ik een voorliggende placenta heb. Ik heb de echografiste gevraagd of dat consequenties heeft voor de verdere zwangerschap. Ik had namelijk gehoord dat de placenta voor de baarmoedermond kan gaan zakken/groeien. Ze zei dat dat niet mogelijk was. Nu las ik later weer dat je bij een voorliggende placenta wel een grotere kans op stuitligging hebt. Klopt dat wel? Ik twijfel omdat ze daar ondanks mijn vraag niets over heeft gezegd, maar als het zo is wil ik er natuurlijk wel rekening mee kunnen houden. alvast bedankt voor het antwoord.
Hoi hoops, Onze excuses voor het ongemak!! Een laagliggende placenta trekt vaak mooi mee omhoog door de groeiende baarmoeder. Op het moment dat de placenta te laag ligt dan zal er rond de 30-32 weken nogmaals met de echo gekeken worden of de placenta nog steeds te laag ligt. Is dit het geval dan betekent dat dat je niet vaginaal kan bevallen en zal je door verwezen worden naar de gynaecoloog. Soms kan een voorliggende placenta de reden zijn van een stuit ligging maar dit hoeft niet. Imke