Beste verloskundige, Ik ben er sinds gisteren achter dat ik zwanger ben, na anderhalf jaar proberen Nu heb ik de volgende vraag: op mijn 17e heb ik mijn amandelen laten verwijderen en de arts zei toen dat ik antistoffen tegen toxoplasmose in mijn bloed had. Toen zei hij iets van als je ooit zwanger wordt of wilt worden....en de rest weet ik niet meer... Nu ik zwanger ben komt dit ineens weer naar boven. Ik heb het ooit aan mijn huisarts gevraagd, maar zei gaf aan dat het geen probleem was. Betekent dit dat ik toxoplasmose heb gehad en er nu tegen beschermd ben of moet ik het nog extra aangeven bij de verloskundige? Alvast dank voor jullie tijd. Groet, Marit
hoi Marit, gefeliciteerd met je zwangerschap! Het is inderdaad zo dat als je antistoffen hebt tegen toxoplasmose dta je de ziekte ooit hebt doorgemaakt en dus beschermd bent. Je hoeft dit niet apart te melden bij de verloskundige. Wel blijft het zo dat je op moet passen met rauw vlees ed, ook al heb je het een keer gehad, toch liever voorzichtig zijn. Mirjam