Hoiii meiden, Ik zit eigenlijk een beetje met het volgende. Ik heb vrijwel altijd een cyclus gehad van 28 dagen, als het eens korter was was dat zeldzaam ( zo eens in de 2 jaar ), maar sinds ik een sterke kinderwens heb, is het vaak 25 of 26 of 27 of 28 dagen. Het scheelt maar een paar dagen dus. Nu ben ik afgelopen maand voor het eerst begonnen met ovulatietestjes, en mijn piek was op dag 17. Mijn eisprong heb ik gevoeld op dag 18, maar had op dag 19 ook steekjes, dus durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nu ben ik op dag 25 al ongi geworden, wat dus inhoudt dat mijn luteale fase maar 5/6 dagen was. Ik heb afgelopen week hele zware griep gehad, kan dit ervoor gezorgd hebben dat ik te vroeg ongi werd ? Als ik op dag 28 ongi was geworden, was de luteale fase 8/9. Is dat te kort ? En eigenlijk nog de vraag of de luteale fase altijd hetzelfde is, of dat er een kans is dat ik volgende maand een luteale fase heb van 14 bijv. ? (Dat m'n eisprong dan dus toch op dag 14 komt bijv. in plaats van op dag 18/19) Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben die antwoorden weten op deze vragen ? Ik maak me een beetje zorgen... Heb het al geprobeerd op google, maar word er niet veel wijzer van. Groetjes!
Lastig Slunae, want hoewel het in het algemeen zo is dat je luteale fase het meest constante deel van je cyclus is (de variatie in cycluslengte zou veroorzaakt wortden door variatie in het pre-ovulatoire dus "folliculaire" deel) kan je door ziek zijn wel degelijk een kortere LF hebben. Het kan soms ook zijn dat je eisprong in die cyclus van mindere kwaliteit was, waardoor je LF korter is. Ik hoop voor je dat het 1 malig was. Ik heb een heel wisselende LF gehad (varierend van 7 tot maximaal 11 dagen) Er zijn wat aanwijzingen dat een LF van minder 9-10 dagen je kans op zwangerschap zou verminderen. de enige manier om erachter te komen is om ovulatietestjes te doen en te temperaturen. Met ovulatietestjes toon je de LH piek aan, maar weet je niet zeker of het ook gevolgd wordt door een (kwalitatief goede) ovulatie. Met temperaturen weet je wel of je ovulatie geweest is. als je twijfelt zou ik daar mee beginnen en het een paar maanden bijhouden. lijkt het dan nog zo kort, dan naar de huisarts en om een verwijzing vragen, volgens mij zijn er meerdere topics over dit onderwerp geweest, even de zoekfunctie gebruiken Succes!
Dankje voor je reactie ! Het geeft me wel iets geruststelling dat jij ook wisselende LFs had, en ik zie dat het jou ook gelukt is Heb je daar nog hulpmiddelen voor gebruikt ? Temperaturen heb ik geprobeerd, maar omdat ik geen vast dag en nachtritme heb werd ik daar niet veel wijzer uit. Een aantal dagen wel op hetzelfde tijdstip getempt, maar dan was het de ene keer 37.1 en dan weer 36.5 en dan weer 36.8 en zo maar door. Ik gebruik ovulatietestjes pas sinds vorige maand, dus ik denk dat er niets anders op zit dan blijven testen om zo wat meer duidelijkheid te krijgen. Ben wel blij dat het door de griep gekomen kan zijn dat ik ineens zoveel dagen eerder ongi werd, dat geeft ook weer hoop op een betere cyclus in de toekomst! Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie!
Hi slunae, ik heb een beetje hetzelfde als jij, al ben ik ook lang aan de pil geweest en weet ik niet zeker hoe lang ik een regelmatige cyclus had. Maar sinds we "echt" begonnen zijn, wordt mijn cyclus korter! Het enige dat ik kan bedenken als oorzaak is dat ik "zwanger worden" multivitamines van de etos gebruik. Gebruik jij die misschien ook? Daar zit monnikspeper in, wat je cyclus regelmatiger zou moeten maken. Bij meiden met een lange/ onregelmatige cyclus wil het nog wel eens helpen om die wat korter te maken. Waarom het bij mij/ ons (?) andersom zou werken weet ik niet. Mijn LF is ook aan de korte kant nu (laatste keer 9 dagen). Ik maak me er ook wel beetje zorgen om en wij gaan binnenkort naar het ziekenhuis. Maar dat heeft ook nog andere redenen (oa bij mijn man). Als het bij jou maar 1x is geweest, zou ik me er nog niet veel zorgen om maken, pas als het vaker zo kort is, zou ik wel naar de HA gaan. Jammer dat temperaturen niet lukt! Mij geeft dat heel veel rust (en kondigt altijd mijn ongesteldheid aan). Ik ben een makkelijke slaper, dus zet standaard mijn wekker om 06.30, temperatuur en ga dan verder slapen, als ik nog niet op hoef. Succes ermee!
O ja, hou je je wel aan "de regels"? dus meteen tempen als je wakker bent, echt niets doen (opstaan, wc, wat dan ook)? Ook bv alcohol gebbruik (avond ervoor) heeft veel invloed (scheelt bij mij na paar glaasjes zeker een paar tienden). Verder zegt je temperatuur pas iets als je het een tijdje vol houdt. Het gaat niet om een of een paar losse temperaturen, maar om trends, die je ook pas goed gaat zien als je het langer doet. Dan is het nl ook niet meer zo erg als je een keer een rare of verkeerde temp hebt.
Ja ik heb me wel even aan de regels gehouden, maar ik vond het teveel moeite op een gegeven moment. Ik heb ook geen regelmatige opsta tijden, en als ik de wekker even zet kan ik daarna niet meer slapen. En het wil ook nog weleens gebeuren dat ik een compleet slapeloze nacht heb, en dan dus pas tegen 4 uur slaap.. wil dan graag doorslapen.. maar ik gebruik ovulatie testjes,.. en dat geeft ook wel duidelijkheid van wanneer m'n eisprong is Vind ik voldoende.
Apart is dat, dat je hetzelfde hebt als ik.. bij mij kan het in ieder geval niet komen door de Etos pillen,.. ik slik ze niet.. wat ik wel slik is foliumzuur, maar of het daaraan zou kunnen liggen.. lijkt me niet eigenlijk.. Misschien is het toch de spanning van het zwanger worden, dat effect heeft op de cyclus.... ik heb geen idee.. Ik ga het nog een aantal maanden aankijken met ovulatietestjes, en als ik over een half jaar nog steeds LF's heb van 6 dagen ga ik echt wel even naar de huisarts,.. Veel succes bij de huisarts in ieder geval! Laat je even weten wat hij/zij gezegd heeft over je luteale fases ? Ben ik wel benieuwd naar. Jij ook veel succes en bedankt!