Als ik op de site van de Rijksoverheid kijk, komen zwangeren niet in aanmerking voor een tweede booster. Ik wil hem wel graag, met zo mijn redenen . Is er iemand hier die weet of er toch een manier is om die extra booster te krijgen?
Ik begrijp de gedachte dat je dit wil, met teruglopende bescherming van vaccinatie of natuurlijke besmetting. En omdat een vaccinatie in de 2e helft van de zwangerschap behoorlijke bescherming biedt aan jouw baby in de 1e 6 maanden na geboorte volgens onderzoek. Maar wellicht heb je een andere reden. Ik heb echter geen advies voor je over hoe je dit kunt regelen en of de toegevoegde waarde even groot is als eerdere vaccinatie (1, 2 en 3). En eventuele risico's van herhaalde vaccinatie overzie ik onvoldoende (wil ik gezegd hebben). Wellicht kun je met de nodige onderzoeken, een gesprek aangaan met jouw huisarts. Hij kan je eventueel toevoegen op een lijst met kwetsbaren mits verantwoord? Op den duur verwacht ik dat de lijst voor een 4e prik zal uitbreiden. Tevens het nieuws in Dld., Oostenrijk en België in de gaten houden. Elders hebben zwangeren wél voorrang gekregen, in NL niet. En in het buitenland wordt Corona wel wat serieuzer genomen dan in ons 'groepsimmuniteit' land. Verschillende groepen konden zich daar eerder laten prikken. Maar dat is met een 4e prik zover mij bekend niet zo. Vandaar dat ik sowieso zou overleggen met een arts, liefst een met voldoende immunologische kennis. Mocht je willen delen wat jouw achterliggende redenen zijn, graag!
Dank je voor je uitgebreide antwoord! Mijn redenen zijn inderdaad de redenen die jij schetst in je eerste alinea. Ik ben nog nooit besmet, heb wel 2 vaccinaties en booster gehad. De booster heb ik in januari gehad. Ik wéét verstandelijk dat deze variant weinig, geen (?) kwaad kan voor de placenta. Maar gevoelsmatig wil je het toch niet oplopen. En áls ik het oploop, dan wil ik het binnen nu en een paar weken. Ik wil het niet in het laatste trimester, ik wil dan niet ziek worden, groter risico voor baby (?) en ik wil absoluut niet in quarantaine bevallen etc. Aangezien de besmettingen nu razendsnel gaan, hoop ik gewoon dat ik ook aangestoken word. Maar die kans is niet zo groot, omdat ik de deur haast niet uitga.... Mijn man is artiest. Hij is weer volle bak aan het optreden. Daar rijzen de besmettingen ook de pan uit, dus mijn hoop is op hem gevestigd dat hij het snel mee naar huis neemt Klinkt raar misschien, mijn hersenspinsels, maar ik wil het gewoon óf nu, óf na de bevalling. En dan via besmetting of booster. Maar als ik op besmetting moet wachten, kan ik misschien lang wachten. Dus niet in derde trimester. En ik weet dat er geen ontkomen meer aan gaat zijn. Maar als ik het met de booster dan misschien uit kan stellen tot na de bevalling... Huisarts raadplegen is een goed idee.
Denk dat je huisarts raadplegen een goed idee is om dit mee te bespreken. Misschien kan hij/zij je ook evt een beetje geruststellen. Qua derde trimester: Ik ben nu ruim 30 weken zwanger en heb nu ook corona. Ik ben wel een beetje verkouden (vooral loopneus amper hoesten ook geen keelpijn) en vandaag ook wat hoofdpijn en ben moe maar het is echt prima te doen. Ik ben wel gevaccineerd (in juli, voor mijn zwangerschap) maar niet geboosterd. Word het meest lamlendig van de zelfisolatie. Man en kind hebben het nl niet en dat houden we zo als even het kan. En mijn baby schopt gezellig door in mijn buik, volgens mij gaat het daar prima mee. Vind het ook wel een fijn idee dat ie zo antistoffen heeft.