Mijn vraag is wat de mogelijkheden zijn tot pijnbestrijding bij een thuisbevalling... Ik hoef niet per definitie een ruggenprik maar iets wat misschien de scherpe randjes wat weghaalt? kan iemand me hier wat meer over vertellen? Thanks
ge kan dan gebruik maken van een tens of ze gebruiken lachgas voor de rest moet je echt aan een ctg liggen
Je zou inderdaad de geboortetens kunnen overwegen. Die kun je thuis gebruiken, en het neemt de scherpe randjes van de weeën weg. Er was hier laatst een topic over de tens, maar je kan ook kijken op www.geboortetens.nl
tens idd, en ik zou ook zeker een badbevalling overwegen. mijn ervaring is dat warmte heel goed werkt tegen de pijn!
toch typisch, ik geloof dat in engeland er wel mogelijkheden zijn. Want een verloskundige heeft zo'n tens toch niet mee??
Heb net even rondgekeken en er zijn inderdaad veel positive verhalen rond die tens.. je kunt hem huren, kopen of via de verzekering regelen.. is misschien wel een goed idee zeg! pijn krijgen we toch, maar als de scherpe randjes eens afgeslepen kunnen worden.. In Engeland is al jaren veel meer mogelijk, Engelsen reageren zeer verbaasd over het bevallen zonder pijnbestrijding in Nederland... vinden ze toch wel wat 'backwards' hihi
geboorte tens lijkt me ook wel wat, maar het is heel verschillend hoe je het kan ervaren. en volgens de verloskundige helpt het alleen bij de eerste weeen van de eerste centimeters, daarna niet echt meer.
Je moet wel al bij de eerste weeën de tens aanbrengen. Maar ik heb er de hele bevalling tot aan 8 cm weldegelijk iets aangehad. Helaas vorderde de ontsluiting niet en is het uiteindelijk op een keizersnede uitgelopen. Tot op het laatst mocht ik de tens gebruiken.
mmmm, ok....het helpt dus wel...ook voor rugweeen? erg dat het het uiteindelijk toch een keizersnede werd zeg....balen.
Dat was inderdaad wel balen. Maar goed, nu ik er op terug kijk is dat goede beslissing geweest. Ik heb geen rugweeën gehad, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel dat de tens me enorm hielp om ook mijn ademhaling onder controle te houden. Als er een wee kwam, drukte ik op de boostknop en begon ik ook te puffen. Dus in dat opzicht hielp het ook enorm.
Sommige verloskundigen hebben wel een Tens. In de praktijk waar ik bij zit, heeft de 'dienstdoende' verloskundige een Tens apparaat bij zich. Misschien zijn er wel meerdere verloskundigenpraktijken die het ook in huis hebben..??
Maar dan moeten ze die al bij de eerste weeën al bij je brengen, en meestal komen ze toch pas als je zelf al een tijdje bezig bent. Met de krachtigheid van de weeën voer je ook de kracht van de tens op. Als je bijv. al op 5cm bent werkt het dus niet meer zo goed.
Oja in dat geval is t idd niet zo handig.. Geen idee of ze bij ons in de praktijk het evt komen brengen als je net begint.. Je kan t denk ik, als je VK een Tens heeft, altijd overleggen/bespreken. Tis wel zo idd, dat als ze al ergens anders is, je sowieso pech hebt..
Bij mij vertelde ze dat over de rug wrijven, een warm bad en ontspannende omgeving natuurlijke pijnbestrijding was....Bij mij was het bad een hel! ik kreeg de weeen daar helemaal niet goed in opgevangen en het werd er dus ook echt alleen maar erger van! ik zou zowiezo in het zkh bevallen, dus ben eerder gegaan en heb een ruggenprik gekregen, en geen moment spijt van gehad!!
Nou die natuurlijke pijnbestrijding zoals rugwrijven en een bad daar zie ik ook idd niets in haha... mijn man kon bij de eerste niet eens binnen een straal van 6km bij me in de buurt komen en ik lag op bed en vertikte het te bewegen (lag al in t ziekenhuis) dus een bad word t ook niet, buiten t feit we er geen hebben... tot nu toe staat die Tens met stip op nummer 1 8)
Dat lees je niet zo vaak, maar dat had ik dus ook , toen ik uiteindelijk in het bed lag, kwam ik er niet meer uit, had het idee dat als ik bewoog de pijn alleen maar erger werd . Op zich wel jammer, want bij cursus hadden we een manier van rugmassage gehad (met de voeten van de partner haha, lekker stevig) die wel erg prettig was...