Ben 39 weken zwanger en gisteren veel last bij plassen (vooral als baby bewoog), gisteravond controle vk gehad en zij zegt dat ik bezig ben slijmprop te verliezen. Moest voor zekerheid ook even urine bij huisarts brengen en nu krijg ik net te horen dat het een "lichte"blaasontsteking is, wat verontreinigd maar omdat ik 39 weken ben willen ze er niets voor geven. Moet ik de verloskundige bellen of heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou even bellen om te overleggen, dat kan nooit kwaad. Een lichte blaasontsteking krijg je vaak wel weg zonder medicijnen. Veel water drinken en veel vitamine C (citrusfruit, cranberry's, fruitsap etc) doen dan het werk. (Vitamine C zorgt ervoor dat je urine wat zuurder word, zodat de bacteriën een minder gunstige omgeving hebben).
Helemaal eens met Leonike. Ik heb ook de ervaring dat een lichte blaasontsteking op die manier over gaat (veel drinken, vooral water en zure sappen, en plassen zodra je aandrang voelt.) Het risico van een (flinke) blaasontsteking kan zijn dat het weeën op gang brengt. Aangezien jij al 39 weken ver bent, zou dat niet heel erg zijn. Het mag wel komen nu, toch?
Ik heb vorig jaar de laatste drie weken met "vervuilde" urine gelopen Ik moest vooral veel, heel veel drinken. De bezinking was onvoldoende voor een kuurtje oid, maar er was dus wel bezinking aanwezig.
Je kan even overleggen met je verloskundige, maar ik denk inderdaad dat veel drinken + cranberry + vit C het ook zou moeten doen. Tijdens je zwangerschap kan je namelijk amoxiciline of nitrofurantoine slikken bij blaasontsteking maar nitrofurantoine ( Slik ik nu mn 8e kuur van en moet dit blijven slikken tot einde zwangerschap ) mag je niet aan het eind van je zwschap slikken.
Ben nu twee dagen verder en drink inderdaad veel. De pijn is ook weg, dus denk dat het wel goed gaat! Bedankt voor de reacties!!! Nu 39 weken en ben echt aan het "wachten".....