Lichte bloedarmoede, ijzerrijk eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nijntje1984, 10 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weer wat geleerd!! ;) Ik denk dat ze het bij de bloedbank niet te ingewikkeld willen maken en daarom hebben gezegd geen calcium bij je ijzerrijke voeding en wél vitamine C.

2. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik heb wel begrepen dat dierlijk ijzer beter opneemt,mijn zoontje is gek op soja drank maar een ijzerdrankje innemen met soja gaat em dus niet worden helaas.( Dat verdoezeld wel het beste de ijzersmaak namelijk)

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Gijsje: het schijnt eigen te zijn aan opgroeiende kinderen, het ijzertekort. Wel grappig eigenlijk, onze mannetjes hebben ongeveer dezelfde leeftijd ;)

Rara wie wilde er vanavond geen vlees in zijn pastasaus... ;) Kapt manlief er nog flink wat parmeziaan over... ;) Maar nog genoeg restjes voor morgenmiddag na het zwemmen, dan heeft hij sowieso honger ;)

4. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Natuurproducten heb ik niet naar gekeken, kan ook niet dadelijk zeggen waar die staan :) Maar gaan het nu zo proberen.

Beatissimam: Dat wist ik ook niet van calcium en niet dierlijke producten. Leer hier ook vanalles bij!

5. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Wil je toch variëren met rundervleesgerechten, probeer dan eens hachee of andere stoofpotjes, broodjes hamburger, taco's met rundergehakt, lasagne met rundergehakt.

Gaat er hier altijd goed in bij onze zoontjes!

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Idd 2 dagen zie ik nu :)
    Mijn zoontje heeft echt vermoeidheidsklachten, ziet veel wit, tekent snel in zijn gezicht en concentratie is ook niet altijd even goed, de arts denk dat het komt door zijn lage HB. Zeker nu die na de vakantie naar de kleuterschool gaat moet dat echt goed komen.

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Gisteren broodje hamburger gegeten ;) Stoofpotjes maak ik ook maar dat vindt hij niet zo'n topper. Dan proeft hij weer die draadjes, ondanks dat het lang gestoofd heeft en het bijna uiteen valt in je mond.

Gijsje: Hier wel moe, maar meer omdat hij niet lang genoeg slaapt. Te lang kwebbelen en spelen in bed, te vroeg wakker en niet meer willen slapen. Zaterdag heb ik hem 's middags in bed gelegd omdat hij zo moe was, na werkelijk 5 min was hij helemaal herkomen en begon hij te roepen. ;) voor hem is slapen nu gewoon tijdsverspilling.
    Ons zoontje zit al op school, in B gaan ze al op 2,5 jaar. Maar daar nooit iets gehoord van problemen met concentratie.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

In appelstroop zit maar weinig ijzer. Beter is om toch het vlees aan te bieden.
    Door vitamine c wordt het ijzer beter opgenomen in zijn lichaam. Dus met bijvoorbeeld verse jus of een mandarijn bij het eten gaat het ook sneller.

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    In appelstroop zit dus bizar veel ijzer:

14 mg per boterham

Kinderportie draadjesvlees bevat slechts:

1,5 mg ijzer

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Nee hoor, ik heb in het verleden zelf heel vaak ijzer tekort gehad. Mijn arts zei toen zelf ook dat het best meeviel met de hoeveelheid ijzer in appelstroop.

Appelstroop
    Weinig appels en ijzer in appelstroop | GezondheidsNet

"De geteste stropen leverden tussen de 0,9 tot 4,7 mg ijzer per boterham. Als je het vergelijkt met zoet broodbeleg zoals jam, levert rinse appelstroop dus aardig wat ijzer. Het gaat hierbij echter om non-heemijzer, die niet goed door het lichaam kan worden opgenomen. Hoeveel het lichaam opneemt hangt af van de producten die je eet en ligt tussen de 0,1 en 10 procent."

Dit kun je het beste eten:
    Eet regelmatig vlees. Vooral rund- of lamsvlees bevatten veel ijzer.
    Eet volkorenbrood, volkorenpasta en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen
    Neem bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben tot mijn 18e vegetariër geweest en mijn moeder liet ieder jaar ons hb bepalen. Die van mij was nooit onder de 9...

Je kan beter veel groente en mooie volkorengraanprodukten eten én die boterham met appelstroop ipv ham, worst, slavinken, saucijzen en plofkip.

Als je echt ijzerrijk vlees wlit, neem dan wild en gevogelte.

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    De dokter heeft me gezegd hoeveel de hb was, 6 denk ik?

Is er ook, buiten tonijn, ijzerrijke vis? Want dat gaat wel altijd vlot naar binnen maar vind het niet dadelijk terug.

Kip hebben wij altijd vrij veel gegeten, maar daar zit ook niet zoveel in.

Op de pot appelstroop van het huismerk van Jumbo staat: bron van ijzer...

13. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    9 Is weinig hoor. En in rund/rood vlees zit veel meer ijzer dan in gevogelte.Ijzer uit dierlijke producten worden ook beter opgenomen dan plantaardig ijzer.Je moet van appelstroop,spinazie etc zulke grote hoeveelheden eten dat het haast onmogelijk is een tekort hiermee weg te halen.Als je ijzer goed is is het natuurlijk prima om op pijl te houden.

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    9 is hoog. 10 is het hoogst.

En wild en gevolgelte bevat veel en veel meer ijzer dan rundvlees: fazant en hert 8 mg/100 g en biefstuk 2,2 mg.

En non-heemijzer bevat juist veel meer ijzer, alleen wordt het moeilijker opgenomen. Maar als je dat doet in combinatie met vitamine C gaat dat helemaal goed!

Tijdens mijn bevaling had ik veel bloedverlies en daarna een hb van 4. Binnen enkele weken zat ik weer op 8. Vlees kon ik helemaal niet verdragen, maar door het eten van volkorengranen, brood met appelstroop en veel groente en fruit en iedere dag Floradix had ik het zo weer op peil!

15. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb mijn ijzergehalte na de bevalling van zoonlief ook bijna zelf terug op pijl gekregen. Moest ijzerpillen nemen maar geraakte daarvan verstopt, met een knip die terug open was gevallen en opnieuw gehecht moest was dat geen optie en ben ik er mee gestopt, dan vergat ik het daarna weer. Maar toen ik opnieuw moest laten bloedprikken was alles prima in orde. Weet niet wat ik extra gedaan had, wel veel zelfgemaakte soepen gegeten.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    9 is hoog! Hier altijd tussen 8.5-9.
    6 is wel aan lage kant, al liggen de waarden bij kinderen misschien anders...

17. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
  18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Nou, denk dat je óf een andere waarde bedoelt óf je gaat in een Belgisch ziekenhuis?? (daar liggen de waarden anders)
    Ik werk namelijk in een Nederlands ziekenhuis waar ik vrijwel dagelijks bloedwaarden beoordeel... en met name zelfs het Hb.

En zie nu in je link dat jij het echt over een ijzerbepaling hebt en niet het gangbare Hemoglobine waar wij hier over praten. Ijzer varieert te veel gedurende de dag dus geen betrouwbare waarde om vanuit te gaan.
    Bij een laag Hb wordt er ook vaak een uitgebreide ijzerstatus geprikt waarin de ijzervoorraad e.d. wordt bepaald. Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn waarom een Hb laag is.

Uit jouw link:
    Hb (hemoglobine-waarde; in millimol per liter bloed):
    vrouwen:
    - normale Hb-gehalte ...................... 7,3 - 10
    - bloedarmoede ............................< 7,3
    mannen:
    - normale Hb-gehalte ...................... 7,8 - 10,8
    - bloedarmoede ............................< 7,8
    NB. Als de Hb-waarden lager zijn dan 7,8 mmol/l is (vermoedelijk) sprake van bloedarmoede (= anemie).

19. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik zit dus wel in een Belgisch ziekenhuis. Maar ik heb een waarde gehoord, maar er was zoveel info dat ik het niet meer weet. Het was lager dan het moest zijn maar niet alarmerend laag. Dus met aangepaste voeding moest het in orde komen zei de dokter. Maar we moesten het opvolgen.

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Mijn papa bakt zelf brood, maar dat is met veel granen en oa ook volkoren. Dit is ook goed dan veronderstel ik? Heeft dat gisterenmiddag met een zacht gekookt eitje gegeten, daar eet hij het eigeel van op. Van een hard gekookt eet hij enkel het wit.
    Vanmorgen heeft hij voor het eerst een volkorenboterham gekregen en die at hij toch zonder zeuren. Moet zeggen dat ik het verschil met tarwebrood ook niet echt proef.

Deel Deze Pagina