Als zindelijk worden niet lukt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arskie, 17 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Graag hoop ik via deze weg De Tip of advies te kunnen krijgen,mijn zoontje nu 3,5 jaar is heel even zindelijk geweest eigenlijk zonder dat wij er moeite voor gedaan hebben,hij ging keurig naar de wc maar wel altijd moest zn luier de gehele dag aan,dus toen wij dachten het is nu wel eens tijd nu om dan de luier ook achterwege te laten is het mis gegaan...Hij plast en poept gewoon in de luier weer wil absoluut niks meer vd wc weten zn luier mag absoluut niet uit als wij het wel s proberen is het onder groot protest en gaat hij nog meer plassen in de onderbroek,we hebben alles al geprobeerd stickerbeloning,snoepje,kleine beloningen zoals autootjes een groot cadeau beloven als hij het een tijdje volhoud enz enz maar het lijkt wel of hij zich afzet,ik weet dat we geduld moeten hebben,maar we zijn nu een half jaar verder en er is helemaal niks van veranderd...dus wie heeft zoiets ook gehad?en kan wat opbeurends schrijven???

2. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb er nog geen ervaring mee maar zitten nu midden in de "training" van ons zoontje. Ik denk dat je er geen strijd van moet maken. Beide uit doen dus lekker in zijn blote billen en deze komende week of 2 weken veeeeeel thuis zijn. Potje neer zetten en hem zelf de keus geven. Ons zoontje doet alles zelf op het potje als hij in zijn blote billen loopt en krijgt hij kleding aan vind hij het moeilijker om eraan te denken. Hij heeft het 1,5 week goed gedaan maar kreeg steeds meer ongelukjes. Nu weer 2 dagen in blote billen laten lopen en vandaag in onderbroek en gemakkelijke korte broek gaat hij weer zelf. Vanmiddag zwembadje in de tuin, blote billen en potje in de buurt. En zelf ook lekker in de tuin genieten.

Ik denk dat dit hem misschien het gevoel kan geven en zou het zo proberen.

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ons zoontje is nu ook bijna 3,5, zie hieronder. We zijn ook een tijdje bezig geweest met proberen en soms ging het 4 dagen heel goed en opeens had hij er dan geen zin meer in en werd het een machtsstrijd. Niet helemaal hetzelfde als bij jullie maar goed.

Ik lees wel vaak dat het goed is als ouder om het even helemaal los te laten als ze het even niet willen. Dat hebben wij ook een gedaan toen hij 3 was, hij kon het wel, maar was er gewoon nog niet aan toe en wilde het moment kennelijk zelf bepalen. Dus luier om en gewoon verschoond zonder gedoe.
    En opeens met 3 jaar en 4 maanden kwam hij er zelf mee. Dat is nu een week of 3 geleden en het gaat nog goed. Behalve het poepen dan, dat gaat in de luier.

Ik zou zeggen, je kan het nu niet forceren. Jullie willen het te veel, en hij deed het ook gewoon, maar het is zijn lijf en ik denk dat hij toch nog een beetje onzeker is. Ze hebben elke paar maanden een groeispurt en wie weet komt het met de volgende wel weer.

Heb je hem al gevraagd hoe hij er over denkt en of hij misschien angstig is ergens voor? is er iets gebeurd bij/op een wc waarvan hij geschrokken is?

4. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties tot nu toe en Charlie oo7 ik heb er over gesproken met hem en geeft aan dat hij het zonder luier niet leuk vind dus probeer ik idd daar nog niet zoveel de focus op te leggen en probeer ook niet teveel druk op hem te leggen,maar t blijft wel s lastig vind ik daarom is het fijn om reacties te lezen om vol goede moed te blijven :)

5. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    zoontje plaste paar weken netjes op potje en had wel nog luierbroekje aan. Hij wilde ook absoluut de luier aan.
    Toevallig had ik andere luiers gekocht en ook andere luierbroekje. En toen wilde hij die andere luierbroek niet meer aan (stond geen bob de bouwer op). Heb hem de keuze gegeven of onderbroek of blote billen, toen was zijn keuze onderbroek. Probleem opgelost. Zoontje is ook erge gevoelig bij zijn piemel dus ik denk dat hij dat dunne stofje ook wel een beetje akelig vond

6. Charlie007

Ook voor jezelf gewoon even loslaten want ik weet hoe vermoeiend het is.

Niet ongerust maken over de tijd die je hebt. Hij komt er binnenkort echt zelf mee als jij nu de druk eraf haalt en het er helemaal niet meer over hebt (en ik weet, dat is moeilijk) wacht maar af.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees dat je heel veel beloont, maar heb je weleens gehoord van het inzicht dat belonen juist tegengesteld werkt? JIJ wil dat je kind op de wc gaat, DAN is hij een grote jongen. Je verwacht dus heel veel van hem, voorwaardelijk. Als je het ALS DAN los zou kunnen laten, hem niet de hemel in prijzen als het wel lukt, dan is voor hem de schuld en de schande dus veel minder groot als hij in zn onderbroek plast.

8. Charlie007

Ik ben het wel met Suusjuh eens. Hier werkt belonen ook helemaal niet. Ons zoontje wil gewoon geen poohaa, niet te veel. Dus af en toe zeg ik: goed gedaan of maar verder doe ik heel rustig en niet overdreven. Hij reageert daar gewoon beter op.

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou ook een paar weken totaal stoppen.

En daarna eventueel de luier letterlijk op het potje leggen? Wie weet legt ie zo de link beter.
    In begin nog met hele dagen luiers en als het terug beter gaat eventueel de luier proberen uit te laten, maar dus met luier op potje. Om zo stilaan af te bouwen.

Je kan natuurlijk ook wachten tot ie naar school gaat en met luierbroekjes werken dan (die hij zelf uit krijgt). Misschien dat een beetje "groepsdruk" daar - door de andere kinderen naar 't toilet te zien gaan - het hem wel doet?

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik zou eens goed boos worden.

En zeker als hij het al heeft gekund. Je hoeft niet altijd te belonen en ik vind met 3.5 ze wel wat meer begrijpen dan een kind van net 2.

Hier was het met de oudste ook eigenlijk zo. Na dat ik mijn poot stijf hield en zij dat ik boos zou worden als hij nu eens niet ging luisteren. met gewoon naar de wc gaan en eigenlijk het klinkt onaardiger dan ik het schrijf maar het heeft wel geholpen.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn neefje was trouwens in 1x zindelijk toen de juf zei dat hij met luier aan niet naar school mag.

12. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of echt boos worden de oplossing is. Helaas ben ik ook ervaringsdeskundige, helaas nog geen postieve verhalen. Mijn dochter is inmiddels 5 en overdag plast (en poept) ze nog regelmatig in de broek. Ze was iets na haar 3e zindelijk en dat heeft ongeveer een half jaar geduurt. Sinds toen is het dus mis. Inmiddels zijn we een traject ingegaan bij een pipo-poli (pies en poep poli) in een ziekenhuis. Bij het laatste bezoek bleek dat er waarschijnlijk toch een lichamelijk probleem is. Volgende week moet ze naar de uroloog en dan hoop ik meer te weten te komen.
    Ik ben ook vaak boos geweest, heb allerlei beloningssystemen geprobeerd, ze is zelfs een paar keer bij een psycholoog geweest omdat er gedacht werd dat het tussen de oren zat. Maar nu er toch iets anders aan de hand lijkt te zijn voel ik me daar nu heel schuldig over.
    Ik denk dat een kind vanzelf zindelijk wordt als het er aan toe is. Is je zoontje trouwens al eens op blaasontsteking getest? Dat kan nl. ook heel goed een oorzaak zijn. Als hij over een jaar nog geen stap verder is dan zou ik eens bij de huisarts een verwijzing vragen voor een pipo-poli. Ondertussen moet hij wel naar school. Ik zou goed bij de juf aangeven wat er aan de hand is. Onze dochter ging eerst zonder luierbroekje naar school, maar onder druk van de klas (vooral de oudere kinderen uit de groep gingen wijzen als ze een natte broek had) zijn we toch luierbroekjes gaan gebruiken. Nu wil ze zelf altijd zonder luier naar school. We geven 1 droge broek mee. Als ze nat is krijgt ze op school een luierbroekje aan.
    Sorry, een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

13. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iedereen sowieso bedankt voor de reacties,het is fijn om te lezen en te weten dat het bij meer kinderen van die leeftijd nog niet helemaal gelukt is,ik zal het idd wat meer los moeten laten en niet teveel meer moeten denken van ''HET MOET''want hij moet over n halfjaar naar de grote school,ik hoor in de omgeving ook enkel de succesverhalen vandaar dat we zo dapper te werk gingen met overdrijven van cadeautjes,snoepjes,flink prijzen maar hier werkt het idd niet helemaal!

14. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    oja en Eameltsje ik zal de tip vd pipo-poli in ieder geval opslaan je weet maar nooit natuurlijk,bedankt:)

15. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje was eraan toe met 3,5 jaar om zindelijk te worden.

Luier (voorgoed) af, potje in de kamer (en badkamer) en voila!
    Het is nu vakantietijd en uitstekend weer om zonder luier te lopen, dus gaan! Jij moet hem vertrouwen geven, niet dwingen.

Hij ging pas veel later op de wc. Hij ging al wel na een week op de mini-wc op psz en kdv.

Boos worden werkt natuurlijk averechts. Wij waren tot dan toe tegen belonen, maar omdat wij een lange voorgeschiedenis hadden met darmproblemen en de poep-poli, hebben we (in samenspraak met de poepdokter) wel een mooi stickervel gemaakt en toen die vol was been groot cadeau gekocht. Daarna hoefde dat niet meer; samen leuke boxertjes kopen was veel leuker!:)

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Bij mij lukt het helaas ook nog niet erg. Mijn zoon heeft er gewoon totaal geen zin in. Die vindt een luier om veeeeel fijner.
    Hij heeft een stickervel hangen met vier stickers (dus 4 plasjes tot nu toe). Na vijf stickers krijgt hij een cadeautje, dat is ook duidelijk te zien op de poster. Hij wil het cadeautje heel graag maar hij vertikt het plassen op het potje gewoon.

Ik probeer het vooral zn beloop te laten. Hij is nog lang geen 4. Straks op vakantie ga ik weer een nieuwe poging wagen.

17. Storm

Storm Niet meer actief

Ik heb het 'opgegeven'. Mijn zoontje is een week 'zindelijk' geweest en toen gaf hij er de brui aan. Hij heeft zijn applaus keurig in ontvangst genomen, zijn buiging gemaakt... en zich omgedraaid en gedacht: je kan me wat. Dus die zit ook nog steeds volledig in de luiers. Terwijl hij het wel kan. Op de meest onlogische momenten zegt ie dat ie moet plassen (op de camping in een dikke hoosbui, leuk!!)
    Mijn man vertelde dat hij vandaag twee keer naar de straat liep om daar in het putje te plassen.
    Ik heb besloten me er niet meer druk over te maken. Hij zal toch ooit zelf ook wel uit de luier willen, hoop ik.

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zegt dat hij het kan, maar dat hij volledig in de luiers zit.
    Wie doet hem die luier om dan?

Toen mijn zoontje aangaf er klaar voor te zijn, is er geen luier meer om gegaan en zijn we zo min mogelijk weggeweest. Een boodschapje deden we zonder luier. Door een kind 'wat het kan' toch steeds die luier aan te trekken, geef jij je kind het signaal van: 'je kan het toch niet'.

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0

Dat denk ik ook. Jij moet je kindje het vertrouwen geven. Het us dan wel erg gemakkelijk om die luier maar om te laten. Vanzelf zindelijk worden gebeurd niet (ja misschien in sommige gevallen wel maar dat zijn uitzonderingen). Jij moet er ook energie in stoppen en samen kan je echt wel wat bereiken. Ik ben nu al 3 weken gewoon veel thuis. Als we weggaan nemen we potje mee (als we langer dan 1,5uur gaan) en extra kleding. Wij geven ons zoontje het vertrouwen dat hij het kan en hij kan het. Hij wil echt niet op de wc dus dan het potje maar mee. We hebben nog geen enkel ongelukje onderweg gehad want dan houd hij het beter op dan thuis. Thuis is hij ook gemakkelijker en wil liever spelen. Maar in blote billen gaat echt alles in potje en zijn er geen ongelukjes.

Ik denk niet dat je he kind kunt dwingen maar het zo maar laten zal ook niet werken. Vertrouwen geven en gewoon doen. Niet bang zijn voor vieze broeken.

Deel Deze Pagina