ik weet dat dit nogal een beladen onderwerp is... ik ben vandaag 14+6 weken zwanger van mijn tweede kindje. En heb tot nu toe doorgerookt. Ik heb eigenlijk ook geen excuus waarom ik heb doorgerookt op angst en paniekaanvallen na die ik ook wel zou kunnen hendelen zonder een sigaret. Ik ben echt een fikse roken maar ben op dit moment zooo klaar met het idee dat ik mijn kind zelf al bewust een slechte start geef, ik heb een uur geleden mijn sigaret uitgemaakt en voordat ik beval steek ik er ook geen meer op schuldgevoel overheerst zó. Mijn vraag is nu ik 14+6 ben in hoeverre ik eigenlijk al gewoon veel schade heb toegebracht. En of ze als ik nu stop echt lekker gezond kan doorgroeien of dat dat eigenlijk al is verpest door het roken tot 14wkn. Gr....
Moeilijk is het stoppen he. Ondanks dat je het voor een goed doel doet. Elke sigaret die je niet rookt is er 1 die ervoor zorgt dat je kindje gezonder kan groeien in je buik. Ik zou mij niet teveel zorgen maken om afgelopen weken maar je vooral richten op komende weken. Je hebt nu ingezien dat het beter is, en ja wat laat, maar beter laat dan nooit! En niet meer roken hé?!
Het allereerste wat ik je echt wil mee geven is 'HOU DIT VOL'! Ik vind het heel knap van je dat je er eerlijk over durft te zijn en nu hebt besloten om echt te stoppen, dit is het beste wat je voor je kindje kan doen. Als je nu stopt en gestopt blijft zal het de groei en ontwikkeling van je kindje echt ten goede komen! Een babytje in de buik heeft het namelijk best zwaar als de moeder rookt. Wat de gevolgen hebben op dit termijn door het roken kan ik je niet vertellen. Ik heb zelf vroeger ook gerookt. Heb alleen altijd met mezelf afgesproken dat als mijn partner ik zouden besluiten om voor een kindje te gaan we allebei zouden stoppen voor ik zwanger zou worden. Ik was dus 3 maanden gestopt met roken voor ik in verwachting raakte van onze zoon en rook nu nog steeds niet. Ik moet er nu ook echt niet meer aan denken. Het is moeilijk om te stoppen met roken dat weet ik want vooral de mentale verslaving is heel sterk maar met een sterke wilskracht en toekomst visie voor je kindje moet het vast goed komen. Ik was overigens niet zo een fikse roker. Mijn partner rookte meer en zelfs hij is nog steeds gestopt en vind het nu heel vies ruiken. Zet hem op met volhouden! Het komt jou gezondheid en die van het kleintje in je buik allemaal ten goede
Moeilijk he, stoppen. Maar eerlijk gezegd: ik vind zo ver door roken echt niet kunnen margoed wie ben ik om je de les te lezen. Hopelijk houd je het vol en hou je in je achterhoofd voor wie je het doet! Succes!
Elke dag dat je niet rookt is winst voor je kindje. Het is nooit te laat om te stoppen. Heel goed van je dat je gekozen hebt om alsnog te stoppen. You can do it! Zet hem op, hou vol! En wees trots dat je gestopt bent. Beter laat dan nooit.
Hou vol!!! Ik heb het er ook moeilijk mee... denk er heel vaak aan en mis mn momentjes. Maar steeds maar weer denk ik dan snel waar ik het voor doe. Voel me soms gewoon een beetje opgejaagd omdat ik niks heb, dat gaat hoop ik echt over... Ik moet het alleen nog even verborgen houden dat ik gestopt ben, aangezien ik nog maar net zwanger ben. En ik heb altijd geroepen dat ik weer stop als ik zwanger ben
Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen niet eerst stoppen met roken voordat ze zwanger raken... In ieder geval goed dat je nu gestopt bent en probeer dat vol te houden. Schade merk je pas als ze geboren is al zal ze niet verslaafd aan nicotine ter wereld komen als je nu blijvend stopt.
Ik was ook een echte roker. Genoot van een wijntje, biertje en / of sigaretjes. Maar toen ik de positieve test in handen had, acuut gestopt. Mijn vriend is iets later gestopt. Heb niet meer gerookt sindsdien. Ten eerste omdat ik gewoon niet durf te roken. Ben als de dood dat er straks wat is met die kleine en ik denk ‘had ik maar niet’ of ‘wat als’ Ten tweede zou mijn familie mij ene kopje kleiner maken denk ik haha. Wat je kan doen als je het niet meer trekt is zo’n elektrisch ding halen. Je hebt vullingen zonder teer en nicotine. Mocht je de gewoonteverslaving (lichamelijk van teer en nicotine is met een paar dagen al weg) uiteindelijk niet de baas worden dan kan je dat nog overwegen. Succes, je kan het!!!!
Dankjewel voor jullie reactie's, mbt het stoppen voor het zwanger raken snap ik maar deze zwangerschap was heel erg onverwachts en tegelijk ongewenst. Het is even moeilijk geweest maar nu ik voor het kindje ga wil ik daar ook goed voor gaan en dus die sigaretten weg. Over 6 maanden kan ik mijzelf weer vergiftigen mocht het zover komen. en tot die tijd moet ik het maar uithouden denk ik nu maar het is moeilijk haha.
Ik kan mij altijd heel moeilijk inleven in mensen die een verslaving boven een gezond kindje kiezen. Ik rookte ook maar meer als gezelligheidsrookster. Ik kan gelukkig stoppen wanneer ik wil. Dat is misschien ook wel het verschil dat ik niet verslaafd ben geweest. Je kunt nu al proberen stress anders aan te pakken, dan heb je na de bevalling misschien niet eens meer de behoefte om te roken. Het is sowieso slecht. Sterkte met je overwinning!
Aan de afgelopen weken kan je niks veranderden. Wel kan je vanaf nu de knop omzetten voor je kleintje. Dus gooi alles wat er in huis is weg en kijk zodra je aandrang hebt om toch te roken het filmpje op YouTube over wat er gebeurd als je toch rookt. Verder kan hulp vanuit je omgeving goed helpen dus vraag mensen je te af te leiden. Je kan het!
Knap hoor dat je er over durft te praten! Roken is een ellendige verslaving, ik weet er helaas alles van. Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt maar helaas ben ik ivm stress toch 2 of 3 keer gezwicht. Ik voelde me ook vreselijk schuldig maar we blijven mensen... En je bent nu gestopt. Je hebt een goede keuze gemaakt dus probeer je schuldgevoel los te laten... Heel veel sterkte!
Voor mijn eerste zwangerschap rookte ik zo'n 23 sigaretten per dag. Ik ben na de positieve test direct gestopt (wist niet eens dat ik zwanger kon raken, anders was ik uiteraard daarvoor al gestopt). Het was 3 dagen echt even pittig maar al snel besefte ik dat weer beginnen gewoon geen optie was. Probeer jezelf een beetje bezig te houden, de verveling kwam hier vrij heftig opspelen. Het leek alsof niets meer leuk was zonder het roken, echt naar hoe een verslaving werkt. Wat betreft de schade; tja.. Je hebt natuurlijk gerookt in de eerste cruciale weken waarin alle organen e.d. worden gevormd. Maar dat je nu bent gestopt is echt super goed en zal je kindje zeker ten goede komen. Houd vol!
Wat goed van je dat je bent gestopt met roken. Net wat anderen zeggen: Beter laat dan nooit. Roken is zó slecht voor je kindje, net en straks! Een e-sigaret zonder nicotine is minder ongezond dan een gewone sigaret, maar ook die bevat een aantal chemische stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Onder andere het RIVM heeft onderzoek gedaan naar e-sigaretten (met en zonder nicotine) en adviseert ze niet 'langdurig en structureel' te gebruiken. https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tabak/Nieuwe_producten/E_sigaret/E_sigaret_factsheet.org
Ik ben steeds gestopt toen ik zwanger was en toen ik hevige stress had met 30 weken zwangerschap ivm overlijden van de oudste ben ik niet gezwicht, hoewel veel mensen dachten en zeiden dat het heus geen kwaad kon. Mijn gyn gaf toen ook aan: elke sigaret brengt schade aan de baby. Echt ELKE. Dus spreek met jezelf af: gewoon niet. Alles mag je doen, behalve nog een peuk opsteken. Je bent zo veel meer ontspannen als je niet rookt, echt! En elke sigaret die je rookt zorgt ervoor dat je er nog een wilt. Het is even een paar dagen doorzetten en dan ben je ervan af. Hoe trots ben je dan! Alles voor de kleine beeb in je buik toch? succes! Je kunt het!
Beste @Noor31, ik vind het heel knap dat je dit hier neerpent. Al is er een heel groot verschil tussen zeggen en doen, het is een flinke eerste stap. Ik zou me niet te veel zorgen maken over de schade die je al zou kunnen toegebracht hebben. Meestal loopt het zo’n vaart niet dus de kans is groot dat je gewoon een gezonde baby ter wereld brengt. Binnen de generatie van mijn ouders werd hier veel minder aandacht aan besteed en ik ken veel vrouwen die toen zijn blijven doorroken. Maar beter alle risico’s beperken natuurlijk! Mocht er later toch iets aan de hand zijn met je baby, bespaar je jezelf een groot schuldgevoel door nu van die sigaretten af te blijven. Ik geloof dat dat de grootste drijfveer voor jou kan zijn (samen met d gezondheid van je kindje natuurlijk). Ik wens je heel erg veel succes en een mooie, gezonde baby!
Ik vind het knap dat je nu bent gestopt met roken. Als het onverwacht is kan ik me voorstellen dat je dat overvalt en dat je dan juist rookt door die stress. Maar wel heel erg goed dat je nu je kind op nummer 1 zet. Mijn moeder heeft doorgerookt tijdens de zwangerschap van mij, ik ondervind daar nog wel consequenties van (astma) maar ik functioneer voor de rest prima . Dus maak je niet al te veel zorgen over die eerste weken en kijk nu vol vertrouwen naar de toekomst!
Inmiddels sinds vanochtend geen sigaretten meer aangeraakt haha, dit is me nog nooit eerder gelukt. Ik weet zeker dat ik ze iig zolang ik zwanger ben niet meer aan zal raken. Voelt erg bevrijdend om niks te doen wat je kindje kan schaden ik heb nog wel een e-sigaret waar ik zo heel af en toe in de 2 uur een hijs van neem. Ik heb nu degene besteld met alleen de smaak en verder geen nicotine erin. (In deze zit nog zo'n 6 mg) ben iig blij dat ik niet meer heb gerookt.