Dieet volgen voor OGTT?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door engeltje23, 3 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wie van jullie moesten er ook eerst 3 dagen een dieet volgen voor de OGTT? Tijdens mijn vorige zwangerschap hoefde ik dit helemaal niet en nu dus wel. Volgens de Vk moet ik het er ook niet te nauw mee nemen, maar ik heb net gekeken en ik vind het echt een beetje een vreemd dieet!
    Ontbijt, lunch en diner zijn wel normaal, maar ik moet 3 x per dag 2 koekjes tussendoor eten! Zoveel koekjes eet ik nog niet in een maand en vraag mij dan ook af waar dit goed voor moet zijn. Lijkt mij dat je er spontaan suiker van krijgt als je het nog niet hebt haha.

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik ben verder helemaal niet bekend met OGTT maar zou het niet kunnen zijn dat ze dit voorschrijven zodat men niet uit de bocht vliegt qua eten? Er zijn een hele hoop mensen die wel veel snoepen en snacken gedurende de dag en misschien willen ze dat op deze manier voorkomen. Dus maximaal 2 koekjes tussendoor om er zeker van te zijn dat er geen hele repen chocolade genutigd worden.

Als je het gewoonlijk niet eet zou ik het nu ook niet doen maar wel iets tussendoor eten op de aangegeven momenten wat gezonder is dan een koekje. Bijvoorbeeld een stuk fruit.

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Het zou helemaal niks uit mogen maken. Bij de test krijg je een suikerbom binnen en de reactie daarop verteld of je diabetes hebt of niet.
    Hier dus ook geen dieet hoeven volgen in de dagen ervoor.

4. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    ik heb ook geen dieet gevolgd.

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    De reden is juist dat ze bang zijn dat je van tevoren ineens een stuk minder gaat eten om te verdoezelen wat je normaal gesproken eet. En het gaat dus om 6 koekjes per dag! Vind ik echt wel heel veel!

Jullie dus ook geen dieet, best apart he!

6. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw

Hmm nou ik zou eerlijk gezegd niet ineens meer gaan eten dan normaal, dat is dan toch niet accuraat?

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Kwam toevallig ook tegen dat er wel eens een koolhydraatrijk dieet voorgeschreven wordt 3 dagen van tevoren, maar de zinvolheid erachter heb ik nog niet gevonden. Je moet, lijkt mij, zo normaal mogelijk eten.
    Hier hoefde het dus ook niet.

Vraag anders nog eens na waarom het is?

8. Marrel

Marrel Actief lid

10 sep 2014
    201
    1
    16
    Lijkt me echt onnuttig om een dieet te volgen voor een OGTT: het is immers een diagnostische instrument om met een bepaalde koolhydraatbelasting te kijken of er sprake is van diabetes.......

Overbelasting van je pancreas (insulineafgifte) kun je echter wel krijgen door lange tijd veel (geraffineerde) koolhydraten te eten. Maar normaal kan een persoon zonder aanleg/risicofactoren voor diabetes dat gewoon aan.
    dit is mi niet nuttig omdat de gouden standaard een OGTT is en de afkapwaarden van de gemeten bloedsuikers hierop bepaald zijn en niet met een x aantal dagen koolhydraatverrijkt dieet ervoor.

Deel Deze Pagina