Onze zoon heeft denk ik een lichte koemelkallergie (zie mijn andere topic). Ikzelf ben gestopt met het drinken van melk en het eten van zuiveltoetjes. Maar ik mis mijn koffie-verkeerd heel erg! Ik had soyamelk gekocht (bleg wat vies zoet!), maar lees nu dat je bij kma beter niet over kan gaan op soyamelk omdat dat een nieuwe en heftigere soya-allergie kan opwekken. Geldt dat voor babies die flesvoeding krijgen en geen fv op soyabasis moeten krijgen, of ook voor mama's die bv geven en zelf koemelkvrij moeten eten? Omdat ik het zo vies vind, drink ik hooguit één beker soyamelk per dag (in twee koppen koffie-verkeerd). Acuut mee stoppen? (Ik hoop bijna dat jullie 'ja!' zeggen ) En ik ga binnenkort ook wel eens uitproberen of hij het aan kan als ik 's ochtends één kop koffie-verkeerd met koemelk drink, of is dat (nog) niet slim, denken jullie?
Je kunt een prima latte maken met rijst- of havermelk van de reformwinkel, ik zou inderdaad liever geen sojamelk nemen als je dat niet lekker vindt. Ik zou nog maar even niet gaan provoceren met koemelklatte.
Ik zou zeggen, soja laten staan en ook de koemelk. Hier naast de koemelkallergie, ook soja-allergie. Alle sporen moest ik hier ook laten staan, nu is dat niet meer nodig. Ik zou dan ook voor rijstemelk of havermelk gaan, verkoopt de AH ook wel.
je heb ook lactosevrije melk en koffiemelk! ik heb voor hetzelfde probleem gestaan een aantal maanden geleden, mijn dochter reageerde sterk op koemelk, uit kaas en dergelijke. ik heb de melkproducten laten staan en toen ging het beter. ik dronk wel soyamelk (banaan en vanille) en had lactosevrije koffiemelk (kuipjes bij jumbo) ging hartstikke goed. let wel als je een paar maanden geen melkprodukten drinkt of eet dat je wel aan je vit komt, ik had geen aanvulling (alleen d druppels) maar je mist de kalk bijvoorbeeld wel (ik slik nu b vit bij in verband met vermoeidheid)
Maar als het om een koemelkeiwittenallergie gaat, heb je geen bal aan lactosevrije melk hoor Hier ook de soja een tijd laten staan. Na verloop van tijd zelf geintroduceerd en toen dat een tijd goed ging Thirza ook. Dat ging niet zonder slag of stoot trouwens, dus toen weer even laten staan en na een tijdje nog een geprobeerd. Toen ging het wel. Rijstemelk is veel lekkerder Wel even letten op je vitamines B en D! (En vet!)
Lactosevrije melk heeft bij koemelkeiwitallergie weinig nut. Over calcium hoef je je niet zo erg druk te maken. De meeste calcium halen we uit ons drinkwater! Zorg wel voor voldoende vitamine, vooral C, omdat die helpen bij de opname van ijzer en calcium uit onze voeding.
Dank voor jullie reacties! Ik heb nu rijstemelk en dat is inderdaad al een heel stuk lekkerder. Wel waterig, maar ja, je kan niet alles hebben Heb de huisarts ook even de situatie voorgelegd en die zei ook dat ik best de melk en yoghurt enzo even kon laten staan (en op m'n vitamine D letten), maar vooral niet strikt elimineren. Zijn klachten duidden niet op een allergie maar eerder op dat zijn darmen nog wat moeten wennen. Dus beter om hem wel koemelk te laten binnenkrijgen om zijn darmen te prikkelen de benodigde enzymen te maken. Ik slik een multivitamine voor o.a. vrouwen die bv geven, maar zal de hoeveelheden vit. B, C, D en calcium eens bestuderen. Vet krijg ik wel genoeg binnen denk ik, ik eet ook gewoon boter op brood en olie door het avondeten enzo. Gisteravond trouwens een maaltijd waar ik anders zonder nadenken van genoten had, maar nu dacht 'goh, zou dit nou slim zijn?': rijstgerecht met soyasaus en tofublokjes. Er zijn tegenwoordig best veel producten op soyabasis (vleesvervangers vooral), die we toch best regelmatig eten. Toch denk ik dat ik die ook maar niet ga laten staan, zolang zijn klachten wegblijven. Of vinden jullie me dan erg dom? Ik heb niet echt het idee dat hij een allergie heeft, eerder nog wat moet wennen aan voedselverteren...