1e echo bij gynaecoloog, zonder medische redenen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaMiaatje, 11 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Ik heb via mijn huisarts de verwijzing naar de gynaecoloog gekregen voor de 1e echo. Nu lees ik echter op dit forum dat de meeste vrouwen voor hun 1e echo naar een verloskundige gaan, mits er een medische reden is, dan gaan zij wel naar de gynaecoloog.
    Er is bij mij geen medische reden, zit ik dan wel goed bij de gynaecoloog?
    En na hoeveel weken word de eerste echo altijd gedaan?
    Tegen de tijd dat ik voor een 1e echo ga ben ik ongeveer 10 weken denk ik.
    Is dat niet te vroeg? Kun je dan al een hartje horen?
    Bedankt alvast voor de antwoorden!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mayaa,

het is een goede termijn voor een echo. Tussen de 10 en 12 weken is het beeld meestal het mooiste voor een termijnecho. Huisartsen sturen wel vaker vrouwen door naar de gyn voor een echo terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Wij krijgen regelmatig vrouwen doorverwezen van de huisarts die bij de gyn al een echo hebben gehad. Geen probleem, want als je geen medische indicatie hebt om in het ziekenhuis onder controle te zijn en je zegt het zelf ook nog, word je gewoon naar de vk doorverwezen. Sommige huisartsen zorgen op deze manier alleen wel voor extra druk op de spreekuren bij de echo's in het ziekenhuis en dat is eigenlijk niet nodig, vandaar dat wij eigenlijk elke 'gezonde' zwangere vrouw zelf door willen sturen voor een echo in een normale echopraktijk, want daar zijn ze voor.

groetjes Brigitte

3. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Als ik bij nader inzien dan toch liever gelijk naar de verloskundige ga i.p.v. naar de gynaecoloog, heb ik dan een (nieuwe) verwijzing nodig van de huisarts?
    Of heb je geen verwijzing nodig van de huisarts om naar een vk te gaan, kan je zo een afspraak maken?

Als ik toch besluit naar de gynaecoloog te gaan, kan deze dan na de 1e echo een verwijzing voor de vk maken voor me maken?

Sorry voor alle vragen, maar het is allemaal nieuw voor mij en ben nu een beetje onzeker, omdat het misschien net zo handig was geweest om gelijk naar de vk te gaan.

Ik denk dat ik rond de tijd van de 1e echo ongeveer 10 weken ben, kun je dan al zien of het hartje klopt?

Dit waren al mijn vragen, wederom alvast bedankt voor de duidelijke antwoorden.

4. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Ik heb het al geregeld. Ik heb nu een afspraak bij de verloskundige en de afspraak bij de gynaecoloog zeg ik af.

Deel Deze Pagina