Wie heeft ervaring met een zwangerschap en heupdysplasie? Ik ben een aantal jaar geleden hieraan geopereerd en sindsdien heb ik er veel minder last van. Maar ik ben een beetje nerveus hoe het straks gaat als ik verder in de zwangerschap ben... Ik ben bang dat ik erg veel last ga krijgen van mijn heupen/bekken... Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben erg benieuwd hoe het bij jullie is gegaan!!
Ja ik! Ben 10 jaar geleden geopereerd en was ook bang dat ik er last van zou krijgen in de zwangerschap of tijdens de bevalling, maar wonder boven wonder heb ik er echt helemaal geen last van gehad (kleine is nu ruim een half jaar)! Ik maakte me nog het meeste zorgen om de houding tijdens de bevalling, omdat ik een beperking heb in het kunnen spreiden van mijn benen, maar zelfs dat was geen probleem! Merk nu vooral dat het tillen van de kleine en de soms scheve houding die je dan aanneemt wel zorgt dat ik er wat last van heb, maar dat is zeker te overzien
Ik ben ook bijna 10 jaar geleden geopereerd (triple osteotomie). Ik heb "normaal" nog af en toe pijn, vooral als ik veel loop, dag winkelen ofzo. En soms gewoon uit het niks. Gelukkig veel minder dan voor de operatie. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik echt 9 maanden nergens last van Ook met de bevalling geen problemen gehad. Ik heb ook geen probleem met spreiden van de benen, alleen met voorover buigen. Wel aan de vk gemeld, maar de orthopeed vertelde me al dat het geen probleem moest opleveren. Pas toen ik na een jaar met bv stopte kwam de pijn weer terug. Nu weer zwanger en heb af toe toch weer pijn. Het tillen van een dreumes is ook niet echt goed voor je heupen. Over de bevalling en dikker worden maak ik me nog geen zorgen. Hopelijk gaat het bij jou ook allemaal goed!
Ik ben geboren met heupluxatie/dysplasie, en toen behandeld met gips/tuigje. Mijn heupen en bekken is mijn zwakke plek al voor dat ik zwanger was. En nu ik zwanger ben is het helaas ook zo. Ik ben al snel naar mijn fysio gegaan, en het is nu houdbaar maar pijnvrij ben ik zeker niet. Na een dag wat meer doen ben ik een paar dagen bezig te herstellen.
Goed punt Mopje! Onze kleine is ook gecontroleerd met 4 maanden en moest inderdaad een spreidbroekje, 6 weken dag en nacht en nu bijna klaar met nog 6 weken alleen 's nachts. Waarschijnlijk zijn we er daarna vanaf!
Als je op het CB meldt dat je het zelf hebt, zouden zij er voor moeten zorgen dat het gecheckt worden, maar ze zijn er wel eens slordig mee, bij mijn kleine waren ze het ook vergeten, het was dat ik er zelf om vroeg en ze moest er dus wel degelijk voor behandeld worden. Dus het is wel zo verstandig om er zelf om te vragen ja
Ik heb het ook zelf aangekaart. Mijn orthopeed vertelde me 8 jaar geleden ook dat als ik een kind zou krijgen ik het echt moet laten checken, niet dat ik daar toen mee bezig was @zoya vervelend dat jij nu juist extra pijn hebt, ik herken dat gelukkig niet.
Ja!! Ik ben de afgelopen jaren 4x geopereerd aan Heupdysplasie. Ik heb hele stellage's in mijn been gehad. Ik kan niet zeggen dat ik veel pijn in mijn heup heb gehad tijdens de zwangerschap. Wel had ik sinds week 17 tot aan de bevalling ontzettende pijn in mijn bekken, voornamelijk met trap lopen, en het omdraaien in bed. De laatste weken, ongeveer vanaf week 38, toen werd het wel erg zwaar. Je sjouwt natuurlijk een behoorlijk gewicht mee die toch een bepaalde druk op je heupen/bekken geeft. Nu na de bevalling merk ik wel dat mijn heup achteruit gegaan is. Meer pijn voornamelijk. Maar de klachten tijdens mijn zwangerschap zijn mij echt 1000 procent mee gevallen, en zelfs de bevalling ging van een leien dakje. Wat ik je wel mee wil geven voor als je kindje geboren is : geef aan bij het CB dat jij heupdysplasie hebt, want dan wordt er bij jou kindje een echo gemaakt zodra ze 3 maanden is. Hebben ze bij mijn dochter ook gedaan.
Dank je voor jullie antwoorden ik ga er zeker op letten. Fijn dat jullie niet veel last hebben/hadden.
Ik heb een triple osteotomie gehad. Is volgens mij niet hetzelfde. Heb er geen last van gehad tijdens de bevalling!