hoe alles toedienen en wanneer (verborgen reflux)

Discussion in 'Borstvoeding' started by fafje, Oct 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

mn zoontje heeft idd verborgen reflux...vandaag bij KA geweest en Zantac en Motilium gekregen...johannesbroodpitmeel ben ik gister mee begonnen...infacol moet ik nu mee stoppen

nu mijn vraag...hoe kan ik het best jbpm toedienen...doe het nu via een papje...gaat OPZICH wel...maar tis een klus!
    nog tips/??

zantac moet 2x per dag en Motilium 3x...
    hoe en wanneer deden jullie dit..? spuitje, flesje?...voor welke voedingen het beste?
    en dan krijgt ie ook nog zn vitamines K en D op een lepeltje ergens op de dag...pffff

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hoi,

Fijn dat je zoontje medicijnen krijgt, dat zal een hele opluchting zijn!

Irem krijgt Nexium en Motilium. Het beste is de maagbeschermer (in jouw geval de zantac) aan het begin van de dag te geven, en als je het dus twee keer moet geven, ook aan het einde van de dag. Motilium gewoon verdelen over de dag. De medicijnen moeten op een lege maag! en je moet ook minimaal een kwartier wachten met voeden na het geven van de medicijnen.

Jhbpm geef ik niet meer, het was zo'n enorm geknoei en Irem redt het gelukkig met medicijnen prima zonder jhbpm. Van de kinderarts hoefde ik het niet te geven als het met medicijnen alleen goed ging.

Ik geef alles met een spuitje, Irem drinkt niet uit een flesje en met een lepeltje is zo'n geknoei en dan blijft er ook weer zoveel achter. Nexium moeten wij aanmaken met water dus dat doe ik in een kommetje en dan opzuigen met een spuitje. Op de fles Motilium kun je een speciaal dopje doen waardoor je er direct een spuitje op kan zetten (even vragen bij de apotheek, krijg ik er standaard bij), is speciaal voor baby's.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bij die overige medicatie is het gebruik van jbpm niet echt nodig, het verdikt de voeding iets, maar volgens onze kinderarts maakte dat niet zoveel uit, want kwam ook die verdikte voeding nog wel omhoog.
    Hoef je niet te klieren met kolven en papjes maken en toedienen!

4. fafje

fafje Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties!

mij is niets verteld over een kwartier wachten voor het eten hoor!?? ( ik moet maandag toch op controle, zal het vragen)..

ik lees namelijk veel dat moeders het ook in de kv mengen(als je dat geeft, neem aan dat het dan ook met bv kan worden vermengt) die Zantac....en de apotheker had ons gezegd die Motilium na het eten te geven!???
    hoe ik het nu dus maar doe...gelijk als ik hem aanleg en hij zn eerste slokjes neemt, spuit ik in zn mondhoek tegelijk het spuitje leeg...hetzelfde met zn laatste slokjes doe ik die motilium

wat betreft die jbpm....volgens de ka was mirza's slokdarm al zo geirriteerd dat ik het nog wel moet geven, zodat ik de kans verklein dat het alsnog telkens omhoog komt...wellicht mag ik er over een tijdje mee stoppen...denk dat we eerst even die slokdarm moeten laten herstellen/..

en ik merk wel verschil want plat liggen doet geen zeer meer...en er komt ook niets meer boven..
    maar het is wel een gedoe zeg...al die dingen die je moet geven...en een geknoei

@eylem...hoelang schat jouw arts dat Irem het moet nemen die medicijnen..?
    tegen mij is gezegd..naarmate hij groeit en de medicijnen qua hoeveelheid hetzelfde blijft en hij daar geen last van heeft...kunnen we het mss afbouwen en anders kan het wel een jaar duren!!!

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat betreft voor het eten geven: dit staat in de bijsluiter, op de verpakking en is ook aan mij verteld door de apotheker en de kinderarts. Het is belangrijk dat met name de Nexium (in jouw geval dan Zantac, de maagbeschermer) op een lege maag terecht komt. Anders is de werking veel minder.

Tegen mij heeft de kinderarts ook gezegd dat we nu in principe al bezig zijn met afbouwen, omdat Irem wel zwaarder wordt maar niet meer medicijnen krijgt. Toevallig hebben we geloof ik volgende week een tel. afspraak om te bespreken hoe het gaat. Maar wat ik heb begrepen is dat de meeste kinderen medicijnen nodig hebben tot ze ongeveer 1 jaar zijn, dan werkt het klepje beter en zitten/staan ze veel meer waardoor het eten sowieso veel minder naar boven komt.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Motilium moet inderdaad een minimaal een kwartier voor de voeding gegeven worden. Losec/Nexium/Zantac ook op een lege maag. Kan je allemaal makkelijk met een spuitje geven. Nutriton vond ik makkelijk met een spuitje te geven, maar inderdaad een heel gehannes, ik ben er toen ook mee gestopt en merkte toen eigenlijk ook geen verschil, het mengt toch niet zo goed in de maag als dat je het door een fles doet, dan mengt het meteen goed (en werkt het ook best goed).

Lisa lijkt van de reflux af te zijn, ze krijgt wel nog 3 schepjes nutriton op 200cc, maar de losec hebben we afgebouwd met 6 maanden(was al heel veel afgebouwd omdat ze veel was gegroeid en de dosering niet was aangepast). En het gaat erg goed. Motilium krijgt ze nog wel, maar dat heeft nu eigenlijk niets met reflux te maken, maar omdat ze een sonde heeft spuugt ze nogal makkelijk en ik denk dat de motilium daar wel bij helpt, die durf ik ook echt nog niet af te bouwen (nog niet zo lang geleden hebben we het zelfs opgehoogd)

7. zogelukkig

Mijn zoontje had zelfs een slokdarmontsteking. Dat herstelt niet met jbpm hoor. Het is een middeltje dat de voeding indikt en waarbij de kans kleiner is dat de voeding omhoog komt, maar als je het wilt gebruiken; ook prima; het kan iig geen kwaad.

8. fafje

fafje Niet meer actief

Oh echt! Nou wat raar dat de apotheker dat dan zei tegenb ons!
    Maargoed dan nog...mijn kindje mss omdat inog zo jong is, wilt zodra ik ook maar iets in een spuitje geef,
    gelijk eten..kan zn honger nog niet echt rekken...dus dat kwartiertje lijkt me best moeilijk...
    Plus k geef op verzoek en soms slaapt ie wel es een uur langer dan de 'tijd' ...hoe doen jullie dit dan?

En dan slikt hy ook nog es niet automatisch...blazen in zn gezicht heb ik al paar x geprobeerd..
    Maar soms schrikt ie zo erg dan verslikt hij zich weer of moet hy kokhalzen...met als gevolg huilen...en tijdens huilen kan je helemaal niet toedienen!

Wie heeft daar dan tips voor!???

9. fafje

fafje Niet meer actief

Zie nu pas dat mn banner nog oud is...door die backup error van zp!

Mn kindje is 1 maand

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het is ook een kwestie van wennen hoor, toen Irem voor het eerst de medicijnen kreeg wilde ze ook meteen erna voeding, maar nu is ze eraan gewend. Gewoon even proberen af te leiden door met ze rond te lopen of een liedje te zingen ofzo. Ja en als het niet meer gaat, gaat het niet meer, maar ze wennen er best wel snel aan is mijn ervaring.

En over slikken: geef je het spuitje wel met je vinger erbij? Ik wacht altijd tot Irem echt op mijn pink begint te zuigen en dan het spuitje erbij. Dan slikt ze goed.

En wat bedoel je met 'de tijd'? Je medicijnen zijn toch niet gebonden aan tijd, maar aan aantal momenten van de dag?

11. fafje

fafje Niet meer actief

@eylem...
    ja idd ik moet gewoon ff afwachten...en kan ook komen doordat hij nog pijn heeft en snel geirriteerd is..
    maar ik bedoel met tijd...bijv die zantac moet 2x per dag...dus doe het voor een ochtendvoeding en avondvoeding...(als hij "moet" komen om bijv 9 uur...wil het wel es voorkomen dat hij pas 10 uur komt...maar dan gelijk heel erg honger heeft...nou dan kan ik geen 15 min uitstellen hoor)

en daarbij komt ook nog es, dat meneer mijn pink nooit wilt...ja of 2 sec en dan merkt dat ie gefopt is...maarja dat is dus als ie heel erg honger heeft...of moet ik em dan toch een kwartiertje eerder wekken ( ookal zou ie mss langer slapen?)

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee ik zou hem er niet wakker voor maken. Kijk als je niet meer kunt rekken, dan ook niet doen, maar het beste is een kwartier tot een half uur te wachten. Maar het lukt hier ook niet altijd hoor. Alleen hou gewoon in je achterhoofd dat dat het beste is.

13. sanneke

sanneke VIP lid

Feb 3, 2006
    5,476
    0
    0
    Hier ook zantac sinds 3 weken. Ik wist niet dat het op een lege maag moest! ik geef het s morgens tussen 2 voedingen in als ze wakker wordt, dan duurt het wel een poosje voor ze voeding krijgt. s avonds krijgt ze het voor de late voeding. Dan maak ik haar eerst wakker en voor het drinken krijgt ze ook zantac. Direct daarna de laatste voeding.

fafje, hier is het ook nog wel es lastig om het te geven. Ik doe het op met een spuitje en spuit het dan in 2 of 3 keer naar binnen. Blazen geeft een schrikreactie en dan loopt het er eerder wer uit dan dat ze het doorslikt. Ik zal es proberen om mn pink er bij te stoppen.
    Lotte huilde niet veel maar was wel heel onrustig en spuugt nog steeds veel maaar heeft er geen last meer van.

14. fafje

fafje Niet meer actief

ja dat blazen heeft toch geen effect hier...mn vinger daarintegen ging gister best goed...maar dan moet ie er wel zin
    in hebben...en dat is niet altijd het geval...btj temperamentvol persoontje haha..
    ik spuit het mss nog wel in 4x of 5x...anders als ie niet slikt, loopt alles er weer uit...

trouwens: dat jbpm...maakt het uit als ik het wat dunner geef...of heeft het dan minder werking? moet het echt zo dikkig?
    wnat dit spuit ik tegenwoordig ook tijdens dat hij aan de borst drinkt, bij de eerste slokjes...gaat makkelijker

geven jullie die zantac/motilium liggend of zittend?

15. sanneke

sanneke VIP lid

Feb 3, 2006
    5,476
    0
    0
    meestal half in zit, maar liggend gaat ook wel.
    heb zuigen op mn pink geprobeerd, en dat gaat prima!

16. mamavanDdjim

mamavanDdjim Actief lid

Nov 21, 2009
    363
    0
    0
    borne
    dag

even een hele andere vraag... mijn zoontje heeft ook reflux helaas en krijgt nexium ik geef bv en dus met jhbpm een heel gedoe ook ( geeft het in een speen en die zuigt hij dan leeg) maar hij spuugt echt nog veel dus het doet niet veel nu vroeg ik mij af wat dat andere medicijn doet Motilium de ka had het daar nog over dat hij dat eventueel erbij mocht . wie kan mij zeggen waar dit nu voor is??

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Motilium zorgt ervoor dat de melk sneller van de slokdarm in de maag terecht komt.

18. fafje

fafje Niet meer actief

tegen mij is gezegd...sneller van maag naar darmen...:$

19. fafje

fafje Niet meer actief

heb trouwens jbpm met bv ipv water gemengd en dat gaat wel beter

20. zogelukkig

Inderdaad; het zorgt voor een snellere maaglediging.;)

Share This Page