Roken en borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mama van Isabella, Oct 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Ik heb even nagedacht voordat ik dit berichtje zou plaatsen want denk dat ik nu een hele hoop sores over me heen krijg maar ik waag de gok toch maar :D:D
    Voordat ik zwanger raakte van beide kindjes was ik altijd een gezelligheidsroker. Ik kan de sigaretjes prima laten staan maar zo heel af en toe een sigaretje tijdens een feestje vind ik wel erg lekker. Wijntjes of andere drank kom ik niet aan.
    Nu heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst weer eens 2 sigaretjes gerookt. 's Avonds laat, rond 22 uur ofzo. De volgende ochtend rond 8 uur heb ik mijn zoontje pas weer gevoed. Hij slaapt al de hele nacht door van 20.00 tot 8.00.
    Alleen nu is het zo dat ik deze week iets minder heb gekolfd op mijn werk dan normaal. Zou dit nu werkelijk door die 2 sigaretjes kunnen komen? Of moet dat niks uitmaken? Wat denken jullie???
    Ik kan die sigaretjes prima laten staan hoor dus dat is het probleem niet, maar ja, ik heb ze nu al opgerookt natuurlijk.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het niet meer doen: ook al die smerigheid uit sigaretten komt in je bloed, (en daarbij geldt niet zoals bij alcohol dat je voor elk glas 3 uur moet rekenen voor het uit je bloed is), dus dat komt uiteindelijk ook bij je kindje.
    Ik weet niet hoe het zit met invloed op je productie, maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat al die viezigheid er iig geen goed toe doet.... :(
    Lekker laten staan dus, als dat je geen moeite kost! :)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zouden 2 sigaretjes je productie dagen erna nog kunnen doen kelderen? Neuh, denk ik niet, want de nicotine is dan allang weer uit je bloed.
    Ik ga je helemaal niet veroordelen hoor. Ik neem vanavond na het voeden lekker een wijntje; het is weekend, lekker Voice of Holland kijken. Dat is voor mij ontspanning.
    Je weet zelf ook wel dat nicotine slecht is voor je baby's longen, dus niet teveel doen en er ruime tijd tussen laten.;)

4. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Ja ik weet dat het slecht is maar af en toe vind ik het zoooo lekker!! Maar goed, nogmaals, ik kan het best laten staan hoor.
    Maar als ik nou rond 20 of 21 uur een sigeretje ga roken en ik voed mijn zoontje de volgende ochtend pas weer rond 7 of 8 uur. Hoeveel kwaad kan het dan denk ik???

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zal er even wat bij halen wat ik van een (in mijn ogen) betrouwbare site heb (CYBELE : Geneesmiddelen voor en tijdens zwangerschap en bij borstvoeding):

Nicotine gaat matig over in de moedermelk, waar het hogere plasmaspiegels bereikt dan in het maternale serum. Deze overgang is hoger na orale inname dan na gebruik van preparaten met vertraagde afgifte (patch of gom). Blijven roken is natuurlijk nog schadelijker. Zogende moeders die deze middelen gebruiken dienen 2 – 3 uren interval te respecteren na het gebruik van deze preparaten met vertraagde afgifte. Nicotine vermindert ook de melkproductie. Rokende moeders stoppen best met borstvoeding of dienen ten minste pas te roken na een borstvoedingssessie.

Als je het kúnt laten, zou ik dat dus ook doen. Ieder beetje nicotine bij je baby is een beetje te veel. Maar goed, heilig zijn we geen van allen, ik ook niet (rook niet, maar drink wel eens een glas wijn). Áls je dus wilt roken, rook er dan eentje net na de laatste avondvoeding.

Hoe snel je productie terugloopt weet ik niet, maar er gaat dus idd wel een remmende werking uit van nicotine.

6. zogelukkig

Weet ik niet. Ik ken de halfwaardetijd van nicotine uit een sigaret niet en jij rookt ook niet continu. De halfwaardetijd van een nicotinepreparaat met vertraagde afgifte is 2 uur, met een piek in de melk tussen 2 en 4 uur. Daarna gaat de nicotine weer uit de melk.
    Je hebt ook moeders die medicijnen moeten slikken. Dat is dan wel moeten, jij hebt een keus.;)

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ik heb laatst ook 1 sigaret gerookt. Ik vind rokers vies en onverantwoordelijk ;) :D Maar had toch zin in 1. Heb 10 uur later pas weer gekolfd, das het voordeel van een ouder kind.
    Zoveel mogelijk laten liggen dus, er komen nog zoveel jaren!

8. zogelukkig

Ireeeeeeeeen, jij?:$ Oh, dat had ik nou nooit van jou gedacht!

Eerlijk gezegd vind ik voor de gezelligheid roken net zoiets als een beetje zwanger.8)

9. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Eigenlijk vond ik het ook vies, maar toch stiekem ook wel weer lekker ha ha.
    Nou ja, ik denk dat heel af en toe in het weekend eens 1 of 2 sigaretjes wel niet zoveel kwaad kunnen als ik vervolgens mijn zoontje de volgende ochtend pas weer voed.

10. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Tja, ik vind het eerlijk gezegd ook stom, vies en onverantwoordelijk, zoals ik al zei. :D Toch was het zo. Heb voor mijn zwangerschappen ook gerookt, sloeg ook nergens op. Geen verklaring voor. Blijft ook bij die ene trouwens, want vond het de volgende dag zonde. :)

11. zogelukkig

Ik ben ook ex-roker. Met de nadruk op EX. Dat ik gestopt ben (al heel lang hoor) was een van mijn beste beslissingen ooit. Cold turkey, nooit meer naar getaald.

12. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Wat knap van jullie!!!
    Ik was ook altijd een echte roker maar ik ben al heel lang geleden gestopt. Toen rookte ik tenminste nog full time. Voor beide zwangerschappen rookte ik af en toe eens. Op stap, uit eten, bij een vriendin thuis die rookte. En dan 1 of 2 sigaretjes.
    En nu dus afgelopen zaterdag weer. En eerlijk gezegd was het best wel lekker maar het was ook op een feestje waar meerdere vriendinnen rookten en het was erg gezellig.
    Nou ja eigenlijk slaat het ook nergens op en eigenlijk moet ik het ook niet meer doen. Maar heeeeel af en toe eens 1-tje vind ik toch best wel lekker.

13. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik rook niet, maar kan het me wel voorstellen dat jij daar behoefte aan hebt. In het weekend (vrijdagavond en zaterdagavond) neem ik een biertje. Ik weet dat het niet het beste is voor mijn kind......maar ach zoveel kwaad kan niet niet. (zo denk ik dus ook over roken)

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Nou, eerlijk gezegd heb ik er ook nooit meer naar getaald sinds ik (ook cold turkey) ben gestopt toen we zwanger wilden raken. Daarom vind ik het ook stom dat ik er 1 heb genomen en ga ik het ook niet meer doen. Ik beschouw mezelf dan ook als een ex-roker. Maar inderdaad vind ik drinken en borstvoeden net zoiets, maar ligt er wel aan hoe je management is. Als je gewoon veilige marges aanhoudt, dan kun je af en toe wel een glaasje drinken hoor. Van mij hoeft dat niet zo, dus ik drink sporadisch (en wordt dan héul gezellig!)

15. zogelukkig

Ja, ik drink in het weekend een goed glas Chardonnay, maar ik kan ook zonder. Ik weet wat de veilige marges zijn wat de bv betreft (ik geef graag troostborst en zoonlief die al heel de week uitmuntend slaapt, werd net krijsend wakker, maar kreeg dus geen borst, duurt dan wat langer om hem terug in slaap te krijgen). Ik ben geen alcoholist, ik ben niet verslaafd aan drinken, ik vind het lekker en gezellig. Ik was absoluut wel verslaafd aan sigaretten, als ik ze niet in huis had werd ik hysterisch en fietste in het donker naar de pomp... Ik rookte een pakje per dag op het laatst. In mijn studententijd nog wel meer op een lange avond in de kroeg. Ik heb er niks tegen, maar sla ze wel af, vind het niet alleen vies en ongezond, maar ben bang dat als ik er 1 rook het niet blijft bij 1. Dat kan maar zo gebeuren met een hardnekkige ex-verslaafde.

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ja inderdaad! Nou, geniet maar lekker van je wijntje hoor, zou ik ook doen als ik er zin in had!

17. Bajou

Bajou Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    4,599
    1
    0
    België
    er wordt overal wel wat anders gezegd, hoeveel keer heb ik al niet gelezen dat borstvoeding van een rokende moeder nog steeds beter is dan kunstvoeding!?

18. Bri

Bri Niet meer actief

Wat je natuurlijk ook allang weet, is dat roken niet alleen slecht is (kan zijn) voor je kind, maar vooral ook voor jezelf. Ook één sigaret richt schade aan aan je longen, hart en bloedvaten.

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik vind het toch een beetje wonderlijk dat we álles doen om onze baby's gezond te houden en dan intussen zelf gif inhaleren.

Ik weet dat ik makkelijk praten heb als niet-roker (ook niet ex). Geen idee wat het is om met iets te moeten stoppen waar je aan verslaafd bent. Ben alleen wel erg lang erg boos op mijn vader geweest, die met slechte longen gewoon bleef roken en uiteindelijk veel te jong doodging.
    Het lijkt mij zó een mooie gelegenheid om er nu helemaal mee te stoppen. Want wat nu als je geen bv meer geeft, en je een avondje uit bent? De kans is zo groot dat je dan meer dan die 1 of 2 sigaretten gaat roken.

Maar goed, ik wil je er niet op aanvallen, en mijn gevoel hierover heeft niets met jou te maken (dus ik vraag me ook af of ik dit eigenlijk wel moet posten hier.... Ik doe het toch maar, mocht mijn post eraan bijdragen dat één ouder stopt met roken, is het voor mij de moeite waard). En het feit dat je hier naar informatie zoekt om de gezondheidsschade voor je kind te minimaliseren is een hele dikke plus voor je!

19. zogelukkig

Met deze stelling heb ik grote moeite.
    Roken is ongezond, schadelijk zelfs. Dat kan je miz niet "beter" noemen want dat is de vergrotende trap van "goed".
    Als je als rokende moeder een pakje per dag paft gaat die vlieger natuurlijk helemaal niet op!
    1 sigaretje af en toe kan niet zo heel veel kwaad, maar punt is dat je je verslaving in stand houdt ermee; steeds weer verlangen naar die sigaret. Ik vrees ook voor de periode na de borstvoeding. Dan blijft het misschien niet bij 2, maar worden het er 3 en dan 5 en zo verder. Heb het bij mijn vriendin gezien, die af en toe rookte tijdens de bv en zich na de bv niet in kon houden en bij een stom dipje een pakje kocht en nu weer niet zonder kan. Zo zonde!

Share This Page