Vandaag een gesprekje gehad over de vooruitgang van de oudste... Er werd gesproken om misschien groepje 2 nog eens over te doen ivm nog niet rijp zijn... Hoe kijken jullie hier tegenaan of hebben jullie ervaringen hiermee? Hoor verschillende verhalen en meningen.... Zelf weet ik nog niet zo goed wat we moeten doen..
Ik vind 'niet rijp zijn ' nogal vaag,.. Hoe gaat t sociaal? Hoe gaat t cognitief? Is hij nog erg jong, speels, enz. Hebben ze n plan wat hij dat extra jaar aangeboden krijgt? Volgens mij moet er naar de verschillende gebieden worden gekeken. Kan je t wat meer uitleggen?
"Niet rijp" zou ik ook niets mee kunnen... Is het trouwens een vroege leerling, waardoor hij/zij bv de jongste van de klas is?
Ze is idd een vroege leerling Ze begrijpt sommige dingen gewoon nog niet....en is idd wat speels. Ze is nog niet serieus genoeg heb ik het idee. We gaan binnenkort nog een gesprek aanvragen omdat we idd zelf ook willen weten wat het plan van aanpak gaat worden volgend jaar. Als ze het jaar gaat overdoen.
Ik ben zelf wel een voorstander om, als kind idd nog niet helemaal gr 3 rijp is, groep 2 nog een keertje te doen. Ze kunnen in zo'n jaar nog heerlijk groeien totdat ze wel helemaal klaar zijn voor groep 3. Vergeet niet, dat groep 3 best wel pittig is. Ze moeten dan veel langer en geconcentreerder op hun stoeltje blijven zitten. Veel minder spelen. Ziet zij dat zelf allemaal zitten?
Mee eens! En wellicht/waarschijnlijk kan ze de tweede keer groep 2 wel al wat uitdagender materiaal aangeboden krijgen? Idd slim om met school samen een plan van aanpak te maken. Tip: probeer dit met de juf ook elke 6 a 8 weken te evalueren en bij te stellen. Zo blijft het up to date en blijven jullie goed op de hoogte.
Hier een herfstleerling die heeeeel waarschijnlijk groep 2 over gaat doen en ik ben er heel blij mee. Ik zie mijn dochter op sociaal emotioneel vlak absoluut nog niet naar groep 3 gaan en haar concemtratie laat ook nog veel te wensen over..omdat ze verder alles in de gaten wil houden omdat ze het nog steeds allemaal erg spannend vindt. in groep 2 zijn op cognitief nog zoveel uitdagingen te bieden mocjt dat nodig zijn..evt. al wat simpelere werkjes uit groep 3..
Idd pien dat hadden we ook al besloten dat we dan wel vaker een evaluatie willen... Tuc hier is het ook gewoon zo dat ze er nog niet aan toe is denk ik,...
Ben zelf kleuterjuf en t komt regelmatig voor dat jonge kinderen extra kleuteren. Vaak heeft dat te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling, concentratie en werkhouding. Cognitieve ontwikkeling speelt ook mee, maar veel minder. Dat een kind extra kleutert wil dus niet perse zeggen dat hij/zij dus een zwakke leerling is!! in praktijk blijkt vaak dat wanneer je kinderen naar groep 3 stuurt die er zogenoemd "niet rijp voor zijn", zij vaak later (dus pas misschien in groep 4 of 5) blijven steken. Niet eens per se op cognitief vlak maar vaker op concentratie en werkhouding, waardoor resultaten ook zakken. Het kind komt dan bijvoorbeeld niet tot zn recht. Maar ook op sociaal-emotioneel vlak kan een kind het moeilijk krijgen: bijv. andere interesses, moeilijk aansluiting vinden bij klasgenootjes, jong speelgedrag, vermindert gevoel van eigenwaarde, vermindert gevoel van zelfvertrouwen, weerbaarheid etc. ieder kind en iedere situatie is uniek, dus het geldt niet voor iedereen. Daarom zal n leerkracht altijd n plan van aanpak hebben wat te doen volgend schooljaar, of in ieder geval wat de insteek zal zijn. Dat geldt voor als n kind blijft zitten, maar ook wanneer het met "voordeel van de twijfel" over gaat.
Dank je Miep voor je uitleg Het gekke is ook altijd dat als ze thuis die oefeningen doet waar ze moeite mee zou hebben ze deze moeiteloos doet. De lerares zei dat met de score c en d ze het moeilijk kreeg in groep 3 ...maar het zijn zo'n momentopnames altijd he. Ik heb niet het idee dat ze sociaal achterligt zeg maar... Maar ja ik zie haar op school niet. Wat vindt jij ervan dan dat sommige leraren zeggen dat doubleren vaak geen effect heeft?
Mijn zoontje doet groep 2 voor de tweede keer nu. Hij is van september en een redelijk vroege leerling dus. Hij had ook een c en d score, maar dat heeft hier niet echt meegespeeld, omdat de juf en wij er zeker van waren dat hij wel meer kon. Hij is gedoubleerd omdat hij zo onzeker was en verlegen. We hebben erg getwijfeld en ons best lang afgevraagd of we er wel goed aandeden. Mijn moeder is ook lerares en raadde het ons wel aan, ook al hoor je inderdaad wel dat het vaak geen effect heeft. Nou hier heeft het absoluut effect gehad. Hij is veel rustiger, minder gefrusteerd, heeft het ontzettend naar zijn zin in op school, heeft een a en b op de cito gehaald dit jaar. Kortom, hij doet het gewoon veel beter dan eerst. Geen spijt van dus achteraf.
Fijn om te horen suus.... Thx voor je verhaal. Ja het is toch wel moeilijk die keuze al is de keuze hier denk ik ook wel gemaakt nu en hier weten wij ook dat ze beter kan maar ze is er gewoon nog iet aan toe We moeten kijken wat het beste is voor haar en is dat een jaartje extra groep 2 prima. Groep 3 wordt al pittig genoeg en dat kunnen we haar gewoon niet aan doen. Hebben jullie nog afspraken gemaakt met school? En hoe ben je hiermee omgegaan met je kind? Want hier heeft ze voor dit alles vaker gezegd... "Ik ga naar groep 3" helemaal enthousiast ... Dus er komt binnenkort vast weer zo'n dag en dan zal ik het toch moeten uitleggen. Nu gaan kinderen er vast makkelijk mee om maar mijn moederhart doet toch wel een beetje pijn....stom he
Hier waren ook al kinderen in de klas die riepen dat ze naar groep 3 gingen. Dochter vroeg of zij ook ging en heb eerlijk uitgelegd dat we dat nog niet weten en papa en mama later met de meneer beslissen wat het beste is. Zelf gaf ze heel duidelijk aan in groep 2 te willen blijven ook al gaan wat vriendjes door.
Ja dat had ik idd hiervoor ook al gezegd dat we dat nu nog niet wisten Ze heeft na het gesprek niks meer gevraagd... Zal dit idd gewoon weer zeggen...
Onze oudste hebben wij destijds ook groep 2 een keertje laten overdoen. Dit omdat hij er sociaal-emotioneel nog niet aan toe was en hij waarschijnlijk in groep 3 op zijn tenen zou lopen. Wij hebben er geen spijt van gehad, want hij kan nu goed meekomen. Sandy
Ja, wij hebben nadien nog afspraken gemaakt met school. Extra aandacht op bepaalde gebieden en extra gesprekken indien nodig. Hij vond het niet heel erg dat hij niet naar groep 3, maar dat komt ook omdat hij in een groep 1/2 combinatieklas zit en dus sowieso de helft van de kinderen "bleef zitten". Ik had meer moeite verwacht, maar hij zei, ook leuk nog een jaar bij juf W. Extra aandacht is er eigenlijk niet eens nodig geweest. Hij is in de eerste paar maanden van dit schooljaar zelf ontzettend gegroeid geestelijk. Waar hij eerst nog moeite mee heeft doet hij nu uit zichzelf. Wat hij nog niet doet, wat wel een doel was, is uit zichzelf op nieuwe dingen afstappen, maar dat zit ook in zijn karakter (en in die van zijn papa en mama haha).
Herken veel dingen... Hier is haar karakter ook dat ze stilletjes en onzeker kan zijn. In die dingen is ze ook gewoon nog jong dan Wel fijn dat het voor je zoon minder moeilijk was ivm die combi klas... Ben hier eens benieuwd straks wat ze gaat zeggen. Mu gaan we natuurlijk nog niks zeggen Ja ik denk dat het jaartje overdoen wel goed voor haar gaat zijn....kan ze groeien in alle opzichten
Hier ook C/D in groep 2. Voor ons geen reden om te blijven zitten. Juf heeft zelfs op ons verzoek haar in de combiklas gezet bij de kinderen die meer uitdaging nodig hebben. (De bedoeling was dat die klas ook rustiger zou zijn en wij hadden het idee dat dat beter was) Nou heb ik d'r rapport nog niet gezien ivm afwezigheid van de juf. Maar 1 Cito heeft ze in ieder geval een hoge B En verder zit ze veel beter in d'r vel dan vorig jaar. Kan ook heel goed lezen en ook de rest gaat eigenlijk prima. Moraal van het verhaal... De Cito zegt niet alles. Voor zelfde geld was ze drukker met uit het raam kijken. Volg je hart en je gevoel. Die weten het vaak prima.
Klopt ook Saskia maar alleen daarop wordt het ook niet gebaseerd... Want ik weet dat ze veel dingen wel kan wat ze nu slecht scoort. Maar we gaan de toets helemaal bespreken op 9 april...wil wel eens weten waarom ze zo scoorde Maar mijn gevoel zegt ook wel dat een jaar overdoen misschien wel goed is... Maar ik twijfel nog wat