Werkwijze school besmetting

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Ilse84, 20 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ben even benieuwd hoe het er bij jullie aan toe gaat wanneer een docent besmet is met het coronavirus.

Bij mijn dochter op school is er een juf positief bevonden. Alle docenten laten zich nu testen. Uit voorzorg wordt de hele school dichtgegooid tot en met woensdag, volgens mij is dat niet volgens de richtlijnen van de ggd... Oké het is ene kleine school maar is dit niet een beetje overtrokken?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ligt er helemaal aan, als de leerkrachten bv. langer dan een kwartier in een ruimte zijn geweest, dan lijkt het me heel logisch dat ze dit uit voorzorg doen.

Hier ook net een mail gehad dat er een leerkracht positief is getest. De klas van de betreffende leerkracht is in quarantaine. De leerkracht heeft geen contact gehad met kinderen uit andere klassen of met andere leerkrachten, die mogen dus gewoon naar school.

Ilse84 vindt dit leuk.
  3. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Onze school heeft vooraf al aangegeven dat ze niet werken met de zogenaamde bubbels en dat mocht er een juf positief testen of meerdere leerlingen tegelijk dat ze dan de gehele school dicht houden. Dit is inderdaad niet volgens de richtlijnen

Ilse84 vindt dit leuk.
  4. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Hier ook; 1 juf positief, klas in quarantaine en op dag 5 testen. De rest gaat gewoon maar school

Ilse84 vindt dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Hier blijft de school gewoon open. Maar het is ook een hele grote school (rond de 950 leerlingen geloof ik) verdeeld over 4 locaties, die ze ook nog eens delen met 2 andere scholen.
    Dus school sluiten zou echt nergens op slaan.

Een hele kleine school, waarbij tussen kinderen en leerkrachten het ook moeilijker is om afstand te houden, zou ik niet geheel onlogisch vinden.
    Maar dat ligt dan echt aan de school/situatie.

Ilse84 vindt dit leuk.
  6. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Hier geen leraar maar klasgenootje positief maar hier is alleen de klas naar huis gestuurd. Morgen wordt mijn zoon getest en mogen dan maandag of dinsdag weer naar school zodra de uitslag binnen is. Wel heeft de hele school een brief ontvangen dat er in de betreffende klas besmetting is geweest en naar huis gestuurd volgens de richtlijnen

Ilse84 vindt dit leuk.
  7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier was, voor de herfstvakantie, de leerkracht van mijn dochter positief getest. Dit was op een donderdag, de kinderen hadden hem op dinsdag voor het laatst gezien. Op vrijdag is haar klas thuis gebleven. Op maandag hadden ze een invaller. Die maandag bleek er nog een leraar positief te zijn en hebben ze de school gesloten. Daarna de herfstvakantie en dus 2 weken geen school ( fysiek) gehad.

Ilse84 vindt dit leuk.
  8. powerflower

8 mrt 2021
    35
    16
    8
    Vrouw
    O wij 6 klassen in quarantaine, 6 leerkrachten ziek, heel wat kinderen en ouders. School dicht. Het ging ineens heel snel. Mijn oudste ook in quarantaine. Vanmiddag getest hopelijk morgen de uitslag. We horen meer scholen die dicht gaan. Ik vind het in ons geval de juiste beslissing.
    Zijn aantal leraren die geen klachten hebben, paar benauwd en wat verkouden. Zo ook bij verschillende gezinnen. Sommige verkouden, sommige niks en sommige zeggen geef mij maar griep. Meeste ouders zijn aangestoken door de kids. Het is hier begonnen bij de leerkrachten. Nu zeker een week dicht en online lessen..

9. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Oké gebeurd dus op meerdere plekken. Dat had ik niet verwacht... Hier op school leven ze wel in bubbels. Klassen komen niet bij elkaar en lijkt me dat het leerkrachten moet lukken om anderhalve meter afstand te houden...

10. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Als er zoveel besmettingen zijn lijkt het mij ook de juiste beslissing!

powerflower vindt dit leuk.
  11. powerflower

8 mrt 2021
    35
    16
    8
    Vrouw
    Hier ieder eigen klas. Niet mengen. Niet samen op school plein spelen enz. Elke groep eigen tijd naar binnen en naar buiten. Ouders niet op het schoolplein, zeker de school niet in. Mondkapje dragen bij school. Leraren dragen ze. Overdag komt extra schoonmaakploeg.. het is goed geregeld, maar toch... Is het mis gegaan ...en het gaat zo snel. Best angstig eigenlijk.

12. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Bizar.. Als iedereen zich aan deze regels houdt zou je denken dat het bijna onmogelijk moer zijn, mits kinderen het toch heel makkelijk overdragen. Gaat het via broertjes en zusjes naar andere klassen bijvoorbeeld.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik geloof ook niet dat kinderen minder makkelijk overdragen, wel dat ze minder ziek worden van een besmetting (wat dus misschien wel juist heel verraderlijk is).

Vero0504, Mamafiets, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Kinderen houden ook geen afstand onderling, spelen op school niet samen maar buiten schooltijd sporten ze wel samen en spelen ze samen. Hier in de wijk dagelijks tientallen kinderen die samen buiten spelen. Handhygiëne zal ook niet altijd goed gaan denk ik bij kinderen.
    Denk dat ze vooral minder klachten hebben, maar het wel gewoon door kunnen geven.

15. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier had de stagiair van mijn dochter haar klas corona, maar omdat het om overig contact (?) ging hoefde ze niet in quaraintaine, maar kregen ze wel t/m dag 5 thuisschool. Vervolgens testte ook haar juf positief n.a.v. het contact met de staigiar (andere 2 juffen van haar klas testte negatief), dus werd het thuisonderwijs verlengt. Einde van die week testte nog een andere juf van de onderbouw positief, daarvan moest de hele klas in quaraintaine. De school bleef wel gewoon open voor de andere groepen, tot nu toe is het bij die 3 besmettingen gebleven (het begon 2.5 week geleden).

Dus een hele school dichtdoen vanwege één besmette leerkracht vind ik een beetje overdreven (en ook niet volgens de richtlijnen van het GGD), maar als ee school de onderlinge afstand en andere maatregelen van de leerkrachten onderling niet kan garanderen, dan is het uit voorzorg wellicht beter. Maar dan zou ik zelf wel vraagtekens hebben bij de uitvoering van de voorschriften van de school...

16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Mijn zoon is nu twee weken thuis geweest. Eerste week omdat zijn juf positief testte, tweede week ging de hele school dicht omdat er toen al 4 klassen in quarantaine waren... na overleg met de GGD overigens.

17. BJN

BJN Actief lid

14 okt 2016
    131
    57
    28
    Hier een kleine school, een ouder besmet met kinderen in alle klassen. De school
    ging preventief dicht tot die kinderen de uitslag hadden. Waren allemaal positief, dus de hele school in quarantaine. Na negatieve testuitslagen mochten ze weer naar school. Al met al is de school een week dicht geweest (met thuisonderwijs).

18. powerflower

8 mrt 2021
    35
    16
    8
    Vrouw
    Is begonnen met leerkrachten en en zo door naar kinderen. begin van de vorigen week een kind in een gezin ziek . Daarop volgde papa en afgelopen weekend mama. Paar kinderen uit hoogste groep zijn zo ziek dat zij geen online les mee kunnen volgen. Inclusief de meester. Onderling wordt dat opgelost.

Zo zijn er meer gezinnen waar kind ziek werd en ouders ook ziek zijn geworden. Ene kind geen klachten andere kind veel klachten. Het blijft een apart iets eigenlijk.

Sportclubs liggen nu ook even weer stil. Te veel kinderen in quarantaine.
    En omliggende dorpen waar vriendinnen wonen. Zeggen het begint hier ook al. Klassen in quarantaine.

Onze kids kunnen nog steeds niet sporten nu zwembaden dicht zijn. En zie dat ook nog niet gebeuren.

We zijn er gewoon zat van. Net als iedereen.. bah

19. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier een kleine school met 9 klassen. Sinds 2 weken hebben ze de 2 klassen 1/2 samen gevoegd als bubbel. En ja hoor.. in de groepen 1/2 3 kinderen besmet. 5 klassen zijn nu naar huis gestuurd. Sommige klassen 7 a 8 besmettingen. Tot nu toe alleen kinderen.

Kinderen moeten in quarantaine. Ouders mogen wel werken, begreep ik. Alleen willen opa en oma niet oppassen. Ze zijn een risico groep en vinden het eng. Gaat om de Britse variant. Snap het helemaal.

Ben er nu wel moe van inmiddels. Elke week wel naar werk bellen: vandaag kan ik niet, geen oppas etc.....

20. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons op school heb ik juist wel het idee dat kinderen het minder snel overdragen (ik weet het, N=1, maar toch). Bij mijn dochter in de klas, is nu 3 x een besmetting geweest, onafhankelijk van elkaar. Alle keren was iedereen in de klas negatief. Verder op school afgelopen week 6 klassen thuis geweest ivm een besmetting in de klas en ook telkens geen andere besmettingen. Terwijl ze toch dicht op elkaar zitten in een relatief kleine ruimte.

Wij hebben overigens een grote school, ongeveer 700 kinderen op 1 locatie, verdeeld over 28 klassen. De school is dus niet dicht gegaan toen er veel klassen thuiszaten.

Deel Deze Pagina