Hij wilt zelf eten, help!

Discussie in 'Voeding' gestart door Alexandra1988, 30 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ik begin te merken dat mijn zoontje zelf wilt eten.
    Vanmorgen at hij de eerst 3 stukje boterham lief van mij en daarna wilde hij absoluut niet meer dat ik hem iets in zijn mondje stopte.
    Als ik hem zelf een stukje gaf was het prima.
    Maar hoe kan ik dit het beste gaan doen.

Als er iets van beleg op zijn boterham zit, knijpt hij het helemaal fijn en komt er bijna niets in zijn mondje terecht.

Wie o wie heeft tips hoe ik het kan aanpakken, nu mijn zoontje zelf wilt gaan eten.
    (ben bang dat hij dan teweinig binnenkrijgt, doordat de helft ernaast gaat of op de grond)

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou hem lekker een korstje brood geven, en intussen zelf hem voeren met stukjes. In principe kun je hem ook zelf laten eten, lekker zonder beleg, maar ik snap wel dat dat niet heel handig is. Misschien om en om een beetje doen, soms zelf, soms samen? Je kunt hem ook een kindervorkje in z'n hand geven, dan kun je samen prikken!

3. kimv

kimv Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Hier een mannetje dat eigenlijk al vanaf het begin van het brood eten zelf eet. Ik leg gewoon een stukje met smeerkaas bv op het blad van de kinderstoel en dan pakt hij dit zelf en eet het op. Nu hou ik zijn bord voor hem en mag hij 1 stukje pakken daarna haal ik het bord weer weg. Als ik hem namenlijk zij bord geeft eet ie alles achter elkaar op:DMaar er passen nog steeds geen twee boterhammen tegelijk in je mond;).

groetjes kim

kleine man is nu 11 maanden

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Met 11 maanden vind ik het ook wel tijd worden eigenlijk. Gewoon half om half doen, als hij zelf iets in zijn mond stopt prima, als zijn mond leeg is en hij speelt alleen maar stop jij er iets in.

En met beleg vouwen wij de boterham dubbel en pletten we hem een beetje, zo valt het met de rotzooi wel mee. We geven kaas, kokosbrood en appelstroop op die manier. En we gebruiken geen bord voor haar, ze pakt het zo van haar tafeltje af. Veel plezier!

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zie er geen probleem in. Ik heb onze dochter nooit brood gevoerd (of iets anders) ze eet vanaf het begin af aan al alles zelf. Lekker doen dus!

6. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ja, meneertje hier is niet de snelste in alles, dus alles rustig aan.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 11 maanden? Dat is vergeleken met mijn kinderen rijkelijk laat. Lekker zelf laten eten en als de helft op de grond gaat... dan maak je een boterham extra of je maakt je vloer extra schoon zodat je van de grond kan eten (;))

Hoe komen jullie eigenlijk aan korstjes? De korstjes zitten hier gewoon aan het brood namelijk..

8. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Die snijd je er dan toch vanaf;)?

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik snijd nooit korstjes er vanaf. Yasemin kreeg toen ze net brood kreeg wel vaak een broodkorstje nl het kapje van het brood. En dat eet ze nog steeds erg graag.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

hihihih...

Ik snap je... ik gebruik dat mes om met korstjes en al de boterham kleiner te maken...:D

11. fafje

fafje Niet meer actief

brood heb ik nooit gevoerd...ik klap de boterham dubbel...en breek hapklare stukjes af (is nogal een propper, dus grotere stukken worden gewoon gepropt)..leg het voor hem neer, hij pakt het en stopt het in zn mond...simple as that....en gewoon stukjes met korst..

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.157
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij laten het meeste ook gewoon zelf pakken. Brood in ieder grval altijd. Daar gaat alleen een beetje boter op of beleg dat je kunt smeren. Hij krijgt wel eens los een plakje kaas.
    Al vrijwel vanaf het begin eet hij zelf hoor. Het wil hier wel eens wisselen: de ene keer vertikt hij het om van een lepel te happen en wil hij alles zelf doen. De andere keer eet hij niks als we hem niet voeren. In zo'n bui zit hij echt als een jong vogeltje met zijn mond open op het volgende hapje te wachten. ;)

En ja; als ze zelf eten valt er meer op de grond. Ik ben nog nooit zo blij geweest met onze tegevlloer als de laatste maanden.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Fleeceplaid onder de kinderstoel en vanaf dag 1 heeft ze zelf gegeten. De kinderstoel neem ik 's avonds grondig af en fleecekleed uitkloppen boven de kliko, klaar! Brood eet ze zowizo zelf, met korstjes en al. Ik snij het in kleinere stukken en ze krijgt een stukje of 3 tegelijk op 't blad. Als die bijna op zijn krijgt ze weer wat. Als ik alles in 1x geef dan ligt alles op de grond.

Zeker met 11 maanden kan je hem toch prima zelf laten eten? Washandje bij de hand en na 't eten even "poets". Scheelt je nog veel tijd ook, want in de tussentijd kan je zelf ook gewoon eten!

14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Zelf laten eten kan geen kwaad. Als ze nog honger hebben laten ze je wel helpen en anders eten ze maar zo veel als ze willen.
    Vooral als hij zelf aangeeft zelf te willen eten zou ik het zeker stimuleren. En de troep is maar even (gelukkig)

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Zo ongeveer tot hun 10de als het een meisje en en tot hun 40ste als het een jongetje is.;)

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier begon het ook op die leeftijd serieus te worden. Al pakte hij met 6,5 maand al zelf zijn boterham stukjes of fruitlepel als ik te lang wachtte ;)
    (maar lang niet elk kind doet dat al op die leeftijd, mijn neefje was pas 11 maand toen hij dat initiatief toonde)

Met 11,5-12 maand wilde hij echt niet meer gevoerd worden. Als ik voerde zat het eten tot op de muur (sloeg de lepel weg), als ik hem liet eten alleen op de grond (en hem, en zijn stoel). Dus heb hem gewoon laten aanprutsen. Binnen 3 weken at hij weer normale porties.

Qua avondeten wel een poosje meer aardappels en groente gegeten, omdat het makkelijker beetpakt dan pasta en rijst..

Deel Deze Pagina