hb 5,6 maar voel me goed!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Liz, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Goedemorgen!

Net terug van controle bij de vk..alles was perfect ook bloeddruk..alleen ijzer was te laag..in het begin vd zwangerschap geprikt toen had ik 8.4 en nu 5,6 erg laag dus...maar heb helemaal nergens last van? niet duizelig of exreem moe ofzo..wel steeds rusteloze benen..kan dat ook van ijzer te kort komen?
    Ik heb pillen meegekregen en moet deze 4 weken slikken en dan wordt er weer gecontroleerd. nu staat er in de beschrijving dat ze pas werken na 4 a 6 weken.. kan het voor de rest kwaad omdat me hb zo laag is?

alvast bedankt!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Liz.

Doordat je in de zwangerschap meer bloed aanmaakt maar niet meer rode bloedcellen (dit geeft het HB weer) daalt het HB in de zwangerschap. Dit hoeft niet altijd klachten te veroorzaken.
    Maar het is belangrijk dat bij een te laag HB ijzermedicatie word voorgeschreven en geslikt word want tijdens de bevalling, ga je bloed verliezen. Is dit meer dan gemiddeld en je hebt al een laag HB kan dit veel klachten veroorzaken in je kraambed waardoor je herstel langer duurt en dat is natuurlijk zonde. Vandaar dat we het prikken bij 30 wkn en bij te laag medicatie voorschrijven.

Je lichaam neemt al snel het extra ijzer op, maar het duurt wel even voordat je het terug ziet in je HB, wat er moet extra rode bloedcellen aangemaakt worden en die zijn er niet van de een op de andere dag. Vandaar dat het even kan duren voordat we resultaat zien.

Het kan verder geen kwaad voor de zwangerschap.

Rusteloze benen kan inderdaad een verschijnsel zijn van een laag hb.

Groetjes Ineke.

3. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ok heel erg bedankt...is het nu ook verstandig om floradix of roosvicee ferro erbij te drinken? aangezien ik nergens last van heb maar wel me hb weer omhoog wil krikken...of is dat teveel van het goede?

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Liz.

Dat mag. Hoe eerder het HB hoger word. Krijg je veel problemen met de ontlasting dan zou ik daar wel mee stoppen en alleen de ijzermedicatie gebruiken.

Groetjes Ineke

5. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ok dank je!

Deel Deze Pagina