Hallo allemaal, Ik heb waarschijnlijk psoaris over mijn gehele lichaam (wacht nog op uitslag van een biopt maar grote kans dat dat het is) en wij wilden in begin juni gaan voor ons tweede kindje . Ik moet over twee weken elke twee keer in de week (waarschijnlijk voor drie mnd) voor een lichtbehandeling gaan. Zijn er dames die dit ook hebben gehad terwijl ze zwanger waren of raakten tijdens deze behandelingen en weten of dit dus ook geen schade heeft voor je kindje? En of het uberhaupt mag zwanger worden met die huidbehandelingen? We zouden het nog drie maanden kunnen uitstellen om te beginnen maar het liefst begin ik in juni. Ik hoor graag ervaringen van meiden die dit ook hebben gehad. Bedankt. Liefs Sunshine
Hoi! Hier ervaring met huidbehandeling en lichttherapie. Ik ben bekend met eczeem en heb tijdens m'n zwangerschap daar een behoorlijke uitbraak van gehad en daarbij zwangerschapscholestase wat het ook nog eens erger maakte. Ik ben daardoor dus meerdere keren bij de dermatoloog geweest. Ik heb voor ik zwanger was vaak lichttherapie gehad en toen ik dus zoveel last had van m'n eczeem tijdens de zwangerschap mocht ik gewoon starten met lichttherapie, dit was volgens de dermatoloog niet schadelijk voor m'n kindje. Ik heb het alleen toen niet gedaan, omdat ik juist van warmte meer jeuk kreeg. Ik heb ipv lichttherapie, hormoonzalf gekregen, en dan klasse 3. Liever willen ze allemaal dat je niks doet, maar als de nood hoog is dan moet je toch wat! Je mag gewoon zwanger zijn/raken als je lichttherapie krijgt en zelfs als je hormoonzalf smeert.
Hoi Aroma34, Wat ben ben ik blij dat te horen dank je wel. Las veel op internet dat het idd wel mocht maar las ook dat het dus absoluut niet mocht, ik heb ook hormoonzalf topicorte maar weet niet of ik daar mee moet stoppen zodra ik die lichtbehandeling onder ga. Dank je wel voor je reactie!
Hé, Ik heb ook psoriasis, maar op het moment is die redelijk miniem aanwezig... Toen ik het pas kreeg, had ik ook vlekken verspreid over mijn hele lichaam, niet te doen om met zalfjes te behandelen. Ik heb 1 keer lichttherapie gevolgd (maar was toen ook nog niet bezig met zwangerschap en kindjes). Na die eerste keer lichttherapie is het voor mij wel heel erg verbeterd, nadien heb ik nooit nog zoveel last gehad over mijn hele lichaam... Nu is het soms eens een enkel plekje op mijn armen of benen, voor de rest wel regelmatig kleinere plekken op mijn hoofdhuid, in mijn oren, op mijn neus, in mijn navel, op mijn ellebogen en aan mijn intieme delen Nee, dat laatste is jammer genoeg geen lachertje... Op die plekjes smeer ik tot nu toe nog altijd cortisonezalfjes... Maar ik probeer ze ook af te wisselen met een aloëvera-spray (100% natuurlijk) en het helpt wel degelijk! Voor de rest proberen zelf veel in de zon te zitten en anderzijds goed hydrateren met vochtinbrengende cremes. Wat de combinatie zwangerschap en lichttherapie betreft, kan ik je niet echt antwoorden, vraag het zeker ook eens na bij je dermatoloog hoor! Die weet dat het beste en dan kan je gerust zijn...
Hi Dora, dank je voor je reactie. Ik hoop dat het bij mij net zo gaat, ik heb het ook op me intieme delen en dat doet zeker zeer dus weet wat je voelde .. Heb nu topicorte en het wordt al een stuk rustiger, kan as dinsdag beginnen met de behandeling en zou volgende week mijn dermatoloog goed er naar vragen of het kan etc. Ik hoop dat het na deze uitbraak ook bij mij bij enkele plekken blijft als het zeker is dat ik het heb. Dank je wel liefs