lichttherapie

Discussie in 'De lounge' gestart door Napoleon, 13 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Zijn hier mensen die ervaring met lichttherapie hebben?
    En dan bedoel ik eigenlijk met name bij chronische vermoeidheid. Ik merk nu de dagen weer korter worden ik weer veel vermoeider ben en het schijnt dat dat lichttherapie daarbij kan helpen.

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik heb zo een speciale lamp thuis. Heeft mij ontzettemd goed geholpen.

3. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Wat voor lamp is dat dan? Ik ben namelijk erg gevoelig voor de najaarsblues, dus misschien wel een idee om eens te proberen..

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Is een kleine lamp die je gewoon naast je neer kunt zetten als je bijvoorbeeld op je werk bent of als je achter je computer zit. Kunstlicht met kleine ledjes erin.

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Daar wil ik niet mee beginnen. Mijn man heeft ook lichtherapie voor zijn winterdepressie en merk wel veel verschil. De psychiater zei toen dat je het beter errst onder begeleiding kan doen omdat je er manisch van kan worden.

6. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik heb vorig jaar, na jaren twijfelen ipv prijs van zo'n lamp, de goLite Blue gekocht. Ik merk dat dat het voor mij ook tijd wordt dat ding weer uit de kast te halen omdat ik in het donker vertrek. Ik wordt niet echt depri maar ben wel gevoelig voor minder licht. De "winterblues"

Nou vind ik altijd lastig om te zeggen of het echt werkt (lang leve placebo effect), maar het ging een stuk beter vorig jaar en ik denk toch dat het door dat ding komt.
    Deed 's ochtends en 's avonds een kwartiertje, tijdens tandenpoetsen enzo en tijdens het eten.

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Zo een lamp moet je nooit zomaar zelf kopen.
    Ik heb vorig jaar Lichttherapie gevolgd en hoe sceptisch ik ook was eerst, het helpt!
    Wat je het beste kan doen is eerst lichttherapie volgen bij GGZ of PsyQ daar krijg je een intake en meteen ook een uitleg hoe je lichaam werkt en wat bijwerkingen evt zijn.
    Je wordt goed in de gaten gehouden enz.

Als je dat hebt gedaan kun je altijd nog de aanschaf van zo'n lamp overwegen...

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat is geen echte lamp voor lichttherapie hoor. Daar zit namelijk geen led verlichting in.
    En je mag zo een ding ook niet de hele dag aan hebben. Hooguit een kwartier tot half uur en liefst in de ochtend..

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Bij echte lichttherapie bestaat er geen placebo effect;) dat werkt gewoon zo omdat je biologische ritme veranderd wordt.
    Het is dus niet iets dat in je hoofd zit, maar gewoon écht werkt.
    Maar goed dan moet je dus wel een echte lamp hebben die daarvoor bestemd is.

Dit vond ik nog op de site van de consumentenbond:
    Pas op voor de Golite. Dit is een kleine lamp op basis van blauwe LEDs. Deze lamp kan je permanente oogschade bezorgen. Deze lamp is niet medisch gecertificeerd en is alleen verkrijgbaar via het internet. Het gevaar verbonden aan het gebruik van alleen blauw licht noemt met ook wel het 'blue light hazard'. Als men naar de zon kijkt zullen de pupillen een natuurlijk reageren door samen te knijpen. Dit is een beschermingfunctie van het oog. Bij het gebruik van blauw licht alleen gebeurt dit niet, waardoor deze beschermingfunctie niet wordt geactiveerd. Het gevolg, aanhoudende tranende ogen, wazig zien. Dit kan heel lang aanhouden. Niet doen, dus.
    Hier zou de consumentenbond iets aan moeten doen, aangezien de Golite het ook niet zo nauw neemt met gezondheidsclaims die zij niet waar kunnen maken als niet medisch gecertificeerde lamp.

10. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ja zeker wel dat het een echte is.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    ok.

12. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je er niet direct in moet kijken [dacht ik]. Daarom staat ie bv op tafel als we aan het eten zijn, kan ik gewoon praten met partner en heb ik evengoed het extra licht.
    Maar misschien moet het er nog expliciter opstaan. Het is iig een mooi klein ding, dat vind ik wel praktisch.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Tja ik heb er geen ervaring mee ik ga lekker weer naar PsyQ, werkt prima en je wordt er goed in de gaten gehouden omdat je zoals napoleon al zei er ook manisch van kan worden.
    Maar daar mag je ook niet in de lamp zelf kijken...

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Handleiding:"Opmerking: Kijk niet recht in het licht van het LED-paneel. Het is voldoende dat het licht uw ogen indirect vanaf de zijkant bereikt."

Prima toch ieder zijn ding.:) Je moet zoiets wel in de buurt hebben en ook nog tijd om er heen te gaan. Ik vind het prettig dat ik het het tussen de bedrijven door kan.

15. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    klopt ik moest er ook tijd voor maken en een stukje voor fietsen. Het was ook niet als lullige opmerking bedoelt verder.
    Maar ik heb niet zomaar een winterblues maar echt hele zware depressies dus dan doe je die moeite wel;)
    maar ik wil wel ooit een eigen lamp, maar die zijn gewoon heel duur. tenminste echt goede.

16. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Ik heb ook thuis zo'n lamp en moet zeggen dat het bij mij werkt.

Moet er wel bij zeggen dat ik 2 jaar achterelkaar lichttherapie heb gevolgd (over de winter) bij het umcg. Helaas was ik hier elke dag ruim 2 uur aan kwijt en kwam ik met mijn werk te zitten ( incl. tijd voor de bus).

Mijn vader heeft 2 jaar terug voor mij een lamp gekocht en als ik vel dat het niet goed ga en ik mijn bed haast niet meer uit te krijgen ben, ga ik weer voor de lamp zitten. Meestal 30/40 min. en dan 5 dagen achter elkaar.

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    ik heb ook zo'n go-lite vorig jaar gekocht op marktplaats na overleg met de psychiater.
    Ik heb 'm een maand 's morgens door de week bij het ontbijt op tafel gezet en ik heb wel het idee dat het werkte. Lang niet zo'n grote dip als alle jaren ervoor.

ik zou 's morgensvroeg 5 x per week 20 km enkele reis moeten rijden voor therapie in het ziekenhuis. Niet echt handig te combineren met werk en gezin.

Omdat het zo'n klein ding is en je dus rustig erbij kan eten, computeren of rustig je krantje kan lezen was het voor goed vol te houden.

goed dat ik dit topic zie want moet binnenkort weer eens beginnen. ( heb sowieso momenteel een behoorlijke dip te pakken)

Deel Deze Pagina