Hallo temp dames, Ik hoop dat ik mijn vraag aan jullie mag stellen en dat jullie me wat op weg willen helpen. Ik wil deze ronde graag eens tempen. Nu ga ik daat FF niet voor gebruiken, maar gewoon een schrift naast mijn bed zodat ik direct pen en papier bij de hand heb. Ik heb hier natuurlijk wel al eventjes rond geneusd hoe het allemaal in zijn werk gaat, maar ik begrijp het nog niet zo. Wel begrijp ik dat ik elke ochtend voor het op staan, op dezelfde tijd een thermometer in mijn poeperd moet steken En dan? Invullen in een grafiekje dan maar, maar wat betekend het allemaal? Als ik enkele kaartjes bekijk zie ik alleen maar een gezigzag, maar snappen doe ik het verder niet. Hoe mag de temp er uit zien voor de eisprong? Hoe ziet dat er uit als je je eisprong hebt, of net hebt gehad? En dan...moet ie hoog blijven tot minimaal 2 dagen voor NOD (deze begreep ik) Dus kortom, wat betekend dat gezigzag allemaal en wat lees ik daarin? Andere vraag, als ik nu tevens een ovutest erbij gebruik, hoe gaat het dan in zijn werk? Ovutest geeft vooraf aan en temp naderhand, ofwat? Sorry voor de vele vragen hoor
Goeie vraag, daar zat ik ook al mee.... En... lang leve de oorthermometer. Of is die niet betrouwbaar genoeg? Hoop het wel eigenlijk.
Ik vind dat ze op deze site het temperaturen wel goed uitleggen (beetje naar beneden scrollen): Geboorteregeling op natuurlijke wijze [www.gezondheid.be] Het is normaal dat je temperatuur altijd wat schommelt maar als je een ei hebt gehad, kun je dat heel duidelijk zien aan je temperatuur. Dan is je temperatuur echt hoger dan voor je ei. Je mag dus geen oorthermometer gebruiken. Een ovulatietest geeft aan wanneer je je LH-piek hebt. Die piek betekent dat je eitje binnen de 48 uur gaat springen. De temperatuur stijgt pas nadat je ei is gesprongen. Hopelijk heb je hier wat aan .
Wel begrijp ik dat ik elke ochtend voor het op staan, op dezelfde tijd een thermometer in mijn poeperd moet steken. Ik doe em in mijn mond onder mijn tong, werkt ook prima in mijn geval. Invullen in een grafiekje dan maar, maar wat betekend het allemaal? Dat gezigzag is dan waarschijnlijk vóór de eisprong. Bij mij wisselt de temperatuur voor mijn eisprong tussen de 36.1 en 36.4. Dat is eigenlijk behoorlijk veel, maar misschien komt dat wel doordat ik het minder nauwkeurig doe. Na mijn eisprong gaat mijn temp naar ongeveer 36.6-36.7 en daar blijft die dan tot eerste dag menstruatie. Ook na mijn ei kan-ie zigzaggen, maar dan wel hoger dan voor mijn ei. Kijk eens hier: 22798c Ovulation Charts dat zijn mijn temperatuurkaartjes. Sommige zijn niet zo mooi omdat ik daar mijn ei niet kon vinden of omdat ze na een mk waren. Maar de een-na-eerste of de allerlaatste is wel een mooi schoolvoorbeeld. Als ik enkele kaartjes bekijk zie ik alleen maar een gezigzag, maar snappen doe ik het verder niet. Hoe mag de temp er uit zien voor de eisprong? laag, maar hoe laag verschilt per vrouw Hoe ziet dat er uit als je je eisprong hebt, of net hebt gehad? dan gaat je temp dus de dag na je eisprong omhoog. En dan...moet ie hoog blijven tot minimaal 2 dagen voor NOD (deze begreep ik) Dat is dus ook verschillend. Bij sommige vrouwen gaat-ie naar beneden en dan weten ze dat ze ongesteld worden. Bij mij gaat-ie pas naar beneden als ik ongesteld ben geworden. En dan nog maar langzaam. Dus kortom, wat betekend dat gezigzag allemaal en wat lees ik daarin? Gezigzag betekent niets. Dat betekent waarschijnlijk dat er niet op vaste tijden is gemeten. Wat het wordt wel geadviseerd om altijd op zelfde tijdstip te meten. En het maakt echt veel veschil of je om 7 uur of pas om half 10 (op zondag bijvoorbeeld) meet. Andere vraag, als ik nu tevens een ovutest erbij gebruik, hoe gaat het dan in zijn werk? Ovutest geeft vooraf aan en temp naderhand, ofwat? Correct. Ovutest positief: 24-48 daarna ei. Temp omhoog: dag ervoor je ei gehad. Sorry voor de vele vragen hoor Geeft niet.
En toch raad ik FF aan, omdat je daar een online cursus van gemaild krijgt. En FF bepaalt ook achteraf voor je, wanneer je ei was.
Eens met Blackeyedgirl. Want al de info en nog veel meer leuke/interessante weetjes heb ik geleerd van die FF-cursus.
Dank jullie wel, voor jullie hulp. Het is me allemaal zo onbekend, dat ik niet begrijp wat ik in het kaartje af kan lezen. Ik heb tot nu toe nog braaf elke ochtend getempt. Tevens heb ik een kaartje aangemaakt op FF. Ben benieuwd of ik het volhoudt. Het is zo gemakkelijk te vergeten. Ik heb nu 8 dagen getempt en dat ziet er zo uit: 36.3 36.3 36.3 36.2 36.4 36.2 36.2 36.2 Erg stabiel denk ik? Het is een verrassing wanneer mijn ei langs zal komen. Heb namelijk een cyclus gehad van 28, 30 en 35. Is het zo dat de temp op of voor de eidag daalt, waarna het gaat stijgen, of kan het net zo goed ook zo zijn dat het ei langs fietst met een temp van bijvoorbeeld 36.2 Ik vind het erg moeilijk te bepalen welke dagen er nu geklust moet worden.
Hier heb je een grafiekje dat je kunt gebruiken: Temperatuurkaartje invullen | algemeen | artikelen Staat ook bij hoe je m moet invullen. Temperaturen: voor een beter inzicht in je cylcus | algemeen | artikelen Hier kun je zien wat temperaturen betekent enzo Succes!