wanneer 'bewust' praten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by silly88, Jul 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    die kleine is vanaf 8 maanden bezig met baba dada gaga. toen even weer een tijdje weer een stapje terug en kwamen er alleen maar 'geluidjes' uit. toen was het papapapa tegen alles.

nu begint ie er ineens weer heel erg mee verder te gaan. rond etenstijd lijkt het al een paar dagen of ie iets wil zeggen: eet en ten hoor ik er in.
    en sinds 2 dagen ineens mama. zo begon het. hij lag in bed en kon niet slapen en ging ineens mamamamama huilend roepen. en gister toen ie moe was, dan wil ie altijd naar mij zodat ik hem naar bed breng. toen zat ie ook steeds mamamamama te roepen en zn armen uit te strekken. alleen net deed ie het ook een keer toen keek ie niet naar mij

wanneer is het nou bewust? is dit nog steeds gewoon oefenen en gewoon wat roepen, of toch niet?

groetjess

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Mijn zoontje zei vanaf een maand of 9 'mama', maar toen nog onbewust. Kwam idd voort uit de klanken die hij riep. Het duurde ong. 1-1,5 mnd voordat hij echt doorhad dat 'mama' ook iets betekende. Dus zeg maar ergens tussen de 10-11 mnd. Al snel kwamen daar papa, opa, oma, bah en 'kah-kah' (Lucas) bij.

3. Karoke

Karoke Niet meer actief

Het zou zeker wel kunnen dat hij het gewoon echt zo bedoelt.
    Ons ventje begon met een maand of 8 constant mama tegen mij te zeggen. In eerste instantie wilde ik ook niet geloven dat het echt "zo bedoelt" was, ook al was het enkel tegen mij en op de momenten dat hij me nodig had. ;) Tot hij op een morgen (zo'n 1,5 a 2 weken later) opeens "papa" zei met een grote grijns toen mijn man zich naar hem omdraaide.
    Toen gingen we er toch vanuit dat hij enigszins snapte wat hij zei. :p Er zijn toen ook op een snel tempo nog een aantal woorden bijgekomen. Nu zit hij aan zo'n 10 woorden die hij vaak en in de juiste context gebruikt, maar op dit moment lijken er niet echt meer bij te komen, dus voor hetzelfde geld zegt hij binnen een half jaar nog steeds maar 10 woorden. :D

4. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Hier ook altijd een ventje wat veel brabbelde in veel verschillende klanken. Ook al heel vroeg mamamamama en dat soort dingen maar echt bewust was pas veel later. ineens valt het je op en dan twijfel je er ook niet meer aan. Want ze weten dan zelf ook dat ze ket kunnen en gebruiken het ineens goed en de hele dag door.
    Mijn zoontje is nu 16 maanden en zegt een stuk of 30 woordjes (en verstaat er veeeel meer;)) maar nog steeds praat hij niet bewust. Hij zegt bewust dingen als auto en wijst er dan naar maar nog geen volzinnen. Mijn buurjongetje van 2,5 kan al wel echt praten.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,247
    6,130
    113
    Een logopediste die ik ken zegt dat kindjes pas vanaf een jaar iets bewust kunnen zeggen, daarvoor is het nog onbewust. Dat wil niet zeggen dat ieder kindje na een jaar bewust iets zegt, maar qua ontwikkeling van de hersenen (sprongetjes dus) kan het na de sprong die rond het eerste jaar plaatsvind.
    Maar goed persoonlijk heb ik er geen verstand van, ik vond het al helemaal leuk dat mn dochtertje 'papa' zei toen ze 9 maanden was, of dat dan bewust is of niet, maakt voor mij echt niks uit :)

6. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

Feb 25, 2010
    424
    0
    0
    Mijn zoontje zegt ook heel vaak papa mama of papapapamama papa mama hihi, wel heel schattig.. Toen hij vanmiddag wakker werd lag hij ook een beetje te 'jengelen' (niet echt huilen) en toen kwamen er idd ook mamamama klanken uit voor het eerst (op bed).. :D Maar ook dat zal wel onbewust zijn...
    Wat wel heel apart is dat hij, als hij bijv. op schoot zit en wij zeggen 'kijk daar is het hondje' dan probeert hij hondje na te zeggen.. De h.. en ..dje klank is heel duidelijk daartussen klopt het nog niet helemaal zeg maar, maar t is heel schattig!! Gelukkig hebben mijn vriend en moeder het ook een paar keer gehoord ;), dus heb t me niet verbeeld :D:D Haha!!

7. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    jaa vond het ook zo lief gister. ineens mama mama had echt zoiets van heh hoor ik dat nou goed :D
    maar vanmiddag zei hij het ook onder het eten dus tis denk gewoon weer een nieuw woordje zonder betekenis voor hem

8. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    mijn dochter is vanaf dat ze papa en mama kan zeggen heel bewust van wat ze zegt. En soms zegt ook ineens weer iets en wijst ze er ook naar dat je denkt waar haalt ze dat nou weer vandaan? Ze is heel slim en pienter en ik hoef vaak maar 1 keer iets voor te doen en ze begrijpt het al.

Dus tja, is per kind verschillend natuurlijk. De ene is nou eenmaal wat sneller als de andere. Eva is geestelijk al veel verder dan de meeste kindjes van haar leeftijd, maar ze staat en loopt nog niet. (kan haar wel aan de tafel zetten dan blijft ze staan en ze trekt zich wel op). Van de week heeft ze voor het eerst stiekem (papa zag het net op tijd) gestaan in de box! En ging ze ook ineens op handen en knieeen kruipen. (ze tijgerde de hele tijd al).

Je merkt denk ik snel genoeg wanneer het bewust is of onbewust. En je hoort vaker dat de kindjes in bed juist oefenen met woordjes, is heel leuk om te horen!!! :D

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Grappig Silly, ik hoorde ook gister ineens mamamama voor het eerst, en papapapa lijkt er ook al een paar dagen steeds meer op. Ze kletst sowieso ontzettend veel op het moment, met allerlei ingewikkelde klanken, erg leuk. Ik kan het niet eens uitschrijven, maar veel medeklinkers door elkaar, in elk geval :D

Het eerste dat ze echt nazegt sinds een ruime week is trouwens neejneejneejneej, haha. We zijn met al het getijger natuurlijk begonnen dingen te "verbieden", net iets teveel neeneeneenee gezegd dus. Ze zegt het ook (huilend) opvallend vaak als ze iets niet wil, klinkt heel zielig, maar of het echt bewust is weet ik natuurlijk niet.

10. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    nou begin toch te twijfelen hier of het niet gewoon bewust is
    gister toen we visite hadden (dan wil ie niet op de grond maar op me schoot) toen zat ie steeds mama mama met zn armen omhoog dat ik hem op moest pakken. en als ik eten voor hem klaar maak roept ie het ook steeds. en met spelen op de grond/box als ie het zat is ook

dus is het dan niet wel gewoon bewust?

11. Karoke

Karoke Niet meer actief

Zegt hij het ook tegen anderen/ op verkeerde momenten? Want dan zou het natuurlijk kunnen dat het zijn favoriete geluidje is op de moment. En anders zou ik gewoon je zoon op zijn woord geloven! ;)

12. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoontje was op de dag af 1 toen hij begon met DIE en ook ergens naar wees (in dit geval de ballonnen die er voor zijn verjaardag hingen) Daarvoor zei hij wel mama papa maar meer om de klanken naar mijn idee. Nu is hij 22 mnd en kletst de oren van mijn kop. Maakt goeie zinnen en snapt erg veel. Ongelofelijk hoesnel dat is gegaan in 10 maandjes tijd.

13. Schildpad

Schildpad Actief lid

May 3, 2009
    412
    1
    0
    Klantadviseur
    Het meidenhuis
    Haha, hier precies hetzelfde. Alles was altijd DIE en dan maar wijzen met dat vingertje die er nu helemaal krom van is geworden hahah. Sinds een maandje begint ze nu echt woordjes te zeggen zoals: eten, de naam van onze hond, vis enz. Nog niet alles is super duidelijk en verstaanbaar maar ik begrijp wat zij bedoelt en daar gaat het nu nog even om :D

Share This Page