Onze dochter gaat binnenkort naar de peuterspeelzaal. Ik ben van plan haar daar op de fiets heen te brengen en nu dus opzoek naar een fietszitje. Nu heb ik een discussie met vriendlief over een voor of achter zitje. Vriend is van mening dat ze voorop veiliger zit en wil dus niet hebben dat ze achterop de fiets komt. Ik daar in tegen heb haar liever gewoon achter op. Dit omdat een voorzitje tot ongeveer 3 jaar is en ze er dus nog net een jaartje in kan. Bovendien heb ik het gewicht liever achter op de fiets. Dat lijkt me veel fijner fietsen. Nu dus mijn vraag aan jullie; wat is volgens jullie veiliger? Voorop of achterop? En waarom? Ze krijgt overigens ook gewoon een fietshelmpje op voor extra veiligheid.
Wat de veiligheid betreft, maakt het niks uit. Kindjes mogen meteen in een achterzitje, ze hoeven niet eerst voorop. Jij bent degene die met haar gaat fietsen, dus ik zou het doen zoals jij het wilt. Jij voelt je het beste bij een achterzitje. Trouwens: Een kindje van twee is echt geen doen meer in een voorzitje. Dat is enorm zwaar en daardoor zeker niet veiliger! Wij zijn overgegaan naar een achterzitje toen onze meid ruim twee jaar was. Maar toen vond ik het al een paar maanden veel te zwaar fietsen en ze paste er niet meer goed in. Volgens mij zijn er ook geen geschikte voorzitjes voor een kindje van twee.
Thnx voor je reactie! Ik heb net ook dit stukje op internet gevonden: Fietszitje voorop of fietszitje achter? Ouders vragen zich altijd af of het verstandiger is om een fietzitje voorop of achterop te monteren. Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: een fietszitje achter is veiliger. Wat is dan het voordeel van een fietszitje voorop?: Uw kindje ziet meer U kunt beter op uw kind letten Fietszitjes voorop zijn geschikt tot 15 kg. We raden u aan een windscherm te gebruiken bij een fietsstoeltje dat voorop gemonteerd is. Uw kind zit zo niet met het hoofd in de wind en regen. Ook is het beschermd tegen vliegende insecten. Voordelen fietszitje achter Wat zijn de voordelen van een fietszitje achter? Geschikt voor kinderen tot 25 kg ipv 15 kg bij voorzitjes Kind zit beschut achter uw rug Sturen met de fiets is gemakkelijker U verliest minder snel uw evenwicht Wat verder belangrijk bij een fietzitje achter is, dat u een zadel hebt zonder zadelveren. Anders kunnen de vingertjes van het kind er tussen komen. Echter is vriend zelfs na het lezen van dat nog niet overtuigd. Heb ook al verteld dat ik degene ben die haar moet brengen en haar gewoon achter op de fiets wil hebben. Het lijkt me indd veel te zwaar om haar voorop op de fiets te hebben.
Een voorzitje zal qua gewicht wel kunnen, dat voldoet nog aan de eisen als ze maximaal 15 kg is. Maar mijn ervaring is dat je kind met twee jaar te zwaar wordt om in een voorzitje te tillen. Want je moet het over het zitje heen tillen en er van de bovenkant in zetten. Ook passen de beentjes niet meer zo goed, de ruimte tussen het stuur en het zitje wordt te klein en de beensteuntjes te kort. En je kindje komt met het hoofdje boven het windscherm uit. Plus dat het qua gewicht heel zwaar fietsen is en heel moeilijk sturen. Ik raad echt af om een voorzitje te kopen voor een kindje van twee jaar! Voorzitjes zijn handig als je een jonger kindje hebt. Maar de voordelen die je noemt, gelden niet meer bij een ouder kindje.
Onze dochter is 86 cm en ik moet al behoorlijk proppen in het voorzitje, zeker numet dikke kleding aan... Haar beentje gaan nog net in de voetsteuntjes zondrr dat ze opgevouwen zit. Vind de fiets ook echt onstabiel worden nu ze zwaarder wordt, Wij gaan voor van de zomer dus kijken naar een achterzitje...
Als achterop veiliger is, maar dit je vriend niet overtuigt, vraag ik me af wat de echte reden is voor je vriend om zo vast te houden aan een voorzitje... Is het misschien omdat je dan geen zicht hebt op je dochter? Is het anders een idee om een spiegeltje op je stuur te zetten zodat je jullie meisje wel kan zien?