Hey meiden, Gisteren heb ik een brief met de uitslag gekregen van het bevolkingsonderzoek. Er waren lichte afwijkingen gevonden. Er wordt niet bij vermeld welk PAP nummer dus heb er niet heel veel aan. Nu is het zo dat ik heel af en toe tussentijdse bloedingen heb. Ik slik de pil sinds een maand of 8 (heel precies weet ik het niet). Maar sinds het slikken van deze pil heb ik dus af en toe die bloedingen tussendoor. Het is niet veel hoor, maar toch... Daarnaast bloed ik als we gemeenschap hebben gehad, dus ik ontwijk dat op het moment eigenlijk wel en dat vind ik niet leuk voor manlief (en voor mezelf ook niet ) .. Die bloeding duurt een dag, en dan is het weer voorbij. Ik kreeg het advies van familie om toch naar de huisarts te gaan met dit verhaal. Over een half jaar moet ik weer een uitstrijkje laten maken. Maar zouden deze dingen (bloedingen) in verband kunnen staan met baarmoederhalskanker? Eigenlijk moet ik deze vraag natuurlijk gewoon aan de huisarts stellen maar ik zie daar eerlijk gezegd tegen op want dan zal er wrs een onderzoek moeten plaats vinden. Zal wel preuts zijn ofzo, maar ik vind dat persoonlijk niet echt prettig.. Zijn er mensen die dit ook hebben gehad? Dus bloedingen in combi met deze uitslag en dat er (gelukkig!) niets aan de hand was? Ergens maak ik me zorgen, ergens ook weer niet. Beetje tegenstrijdig he? Maar ik ben eigenlijk benieuwd of ik hier nou de enige in ben die dit heeft...
Ga naar de huisarts!! Zij hebben ook de uitslag van je BVO ontvangen en kunnen je meer vertellen. De bloedingen na gemeenschap horen niet, dus is het zeker verstandig te bespreken. Ik begrijp dat een gynaecologisch onderzoek niet fijn is, maar de meeste patienten vinden het achteraf reuze meevallen (ik werk in een huisartsenpraktijk). Is er geen vrouwelijke arts werkzaam? Wellicht vindt je dat fijner? Veel succes!
Griezels, ik schrik van je reactie... Ik heb tegen de assistente gezegd die het uitstrijkje maakte ook gezegd dat ik die bloedingen had, en toen ze klaar was zei ze: ik zie nu geen bloeding hoor.. En dat kwam ook niet toen ik thuis was. Dus ik snap eerlijk gezegd niet waar die bloeding dan wel vandaan komt als we gemeenschap hebben gehad....
Wat gek dat er niet bij staat welke PAP je hebt. Geen ervaring mee maar vanuit mijn werk weet ik er wel wat van bij een pap 2 moet je vaak na een half jaar terug voor een nieuw uitstrijkje. Soms zijn de cellen licht afwijkend. Dit kan ook inhouden dat er een lichte ontsteking zit die verder niet veel zegt, vaak lost het lichaam dat vanzelf op. Bij een pap 3 (die onderverdeelt is in een aantal classificaties) moet je vaak naar de gyn (al kan dat ook erg verschillen welke pap 3 je dus hebt, denk hierbij aan pap3a of pap3b. Ook deze zijn onderverdeelt in de zogenaamde CIN-classificaties). Soms blijkt na een half jaar dat een uitstrijkje nog steeds geen goede uitslag heeft en moet je onder controle blijven. Soms is het daarna ook gewoon weer helemaal in orde en heeft het lichaam het zelf opgelost. Slik je de pil door? Soms kan het zijn dat je een te lichte pil hebt die de tussentijdse bloedingen kan veroorzaken. Maar als je ook bloedverlies hebt na gemeenschap lijkt me dit niet logsch. En hierbij word ook altijd wel aangeraden om naar de ha te gaan met deze klacht (en vaak daaropvolgend een uitstrijkje). Of de bloedingen in verband kunnen staan met baarmoederhalskanker durf ik zo even niet te zeggen.
Nee gebruik de pil 3 weken en dan een stopweek. Dus dan een bloeding, ja logisch.. Maar tussendoor vind ik niet zo handig, maar het kan zijn omdat de pil te licht is. Zwaardere is geen optie omdat ik dan migraine krijg in de stopweek.. Had idd gelezen over die classificaties maar omdat er in deze brief niets staat, weet ik dus niet hoe of wat.. Vind het daarom wat vaag en weet niet goed waar ik nu aan toe ben. De assistente zei gisteren dat ze het even zou overleggen met de ha en als hij het nodig vond, zou hij terug bellen. Maar dit ging puur over die brief, heb niet tegen haar gezegd over die bloedingen.. Kga anders toch maar naar de ha of even bellen.. krijg wel erge twijfels nu.
Dit dus . Ik vermoed dat je een pap 2 hebt, de lichtste variant. Ik heb dat ook gehad. Na een half jaar wederom pap 2. Naar de gyn. Daar een biopt gehad, cin 1 (lichtste variant) dus er werd niets aan gedaan. In januari kreeg ik vier maanden later een nieuw uitstrijkje, pap 1. Dat is goed, nu moet ik dinsdag weer komen voor een uitstrijkje. Dus wat hierboven ook gezegd wordt, het hoeft niet altijd veel te betekenen maar het is wel schrikken. Ik sta er nu ook heel relaxed in, maar dat was in het begin ook zeker wel anders. Ik heb jaren tussentijdse bloedingen gehad. Ik vermoed ook dat het komt door mijn pil, die waarschijnlijk te licht voor mij is geweest. Als je ongerust bent, laat je voorlichten door je huisarts. En wat vervelend dat ze er zo mee om gaan trouwens. Voor hen is het wellicht iets dat ze zo vaak mee maken maar voor jou niet.
Bij het onderzoek zelf moeten er een aantal vragen gesteld worden. Hierbij ook de vraag of je tussentijdse bloedingen hebt. Dus ik neem aan dat dit meegenomen is in het beoordelen van uitslag. (of zijn die vragen niet gesteld?) Ik zou zeker even je ha bellen voor meer duidelijkheid en goed aangeven dat je last hebt van tussentijdse bloedingen en bloedingen na gemeenschap!
Er werd een vragenlijst doorgenomen maar daar kwam niets ter sprake van bloedingen e.d. Ik heb dat zelf aangegeven. Ik zal de huisarts eens bellen vandaag.