Wanneer denk jij met pensioen te gaan?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tupp, Oct 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,016
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Tja, voor de meeste van ons een beetje vroeg om daarmee bezig te zijn denk ik. Ik dacht eigenlijk dat ik met 67 met pensioen zou kunnen. Althans, zoals het er nu voorstaat. Het verandert vast nog tig keer. ;) Maar ik hoor net op tv dat dit niet klopt.

Ik ben van 1981 en zoals de verwachting nu is, zou ik pas vanaf 70,5 jaar AOW krijgen. Voor mijn man (1980) geldt hetzelfde.

Oei, da's toch wel ouder dan ik dacht / hoopte. Ondanks het feit dat een 70-jarige nu vaak veel fitter is dan een 70-jarige 30 jaar geleden. (En hopelijk zijn 'we' over 30 jaar weer fitter dan de 70-jarigen van nu.) Maar dan nog... ik werk in het basisonderwijs. Zijn jullie al een tang van 70 gymles geven? Of lekker tikkertje meedoen op het plein?
    Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt, wat dat betreft.

Hoe zit dat voor jullie? Vanaf welke leeftijd zou jij AOW kunnen krijgen? (Zie NOS Dossier - AOW en pensioen - Wanneer mag ik met pensioen?) En wat voor werk doe je nu? Denk je dat het haalbaar is?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Volgens de berekening 71,5. Maar ik ga er vanuit dat tegen.die tijd iedereen moet werken tot zijn dood en er geen AOW meer is

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn pensioen leeftijd zou 71 zijn.
    Verwacht ik ook ongeveer wel.
    Maar ik denk dat er tussen nu en 43 jaar nog een hoop economische dingen gaan gebeuren. Er zullen goede tijden aankomen waarin alles weer mooi wordt afgespiegeld, en klote tijden waarin wij tot ons 90e door moeten werken.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Vokgens de berekening 72.

Maar als ik heek reeel ben en er vanuit moet gaan dat de aow leeftijd binnenkort vast welbweer een paar jaar de hoogte in gaat misschien wel 75..

5. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik vind t altijd maar een beetje koffiedik kijken... We moeten meer geintresseerd raken in ons pensioen maar heel reeel, de info die er nu is, is over 10 jaar al weer gedateerd. Ik dacht altijd dat ik wel zo rond mijn 60-ste met pensioen kon gaan, maargoed nu ga ik toch uit van minimaal 67 en zelfs 70. Best dubbel aangezien heel veel collega's in mijn branche nu al doodgaan voor de pensioendatum (ons pensioenfonds indexeert ook nog steeds elk jaar, zegt voor mij genoeg...)

Anyway, ik hoop oprecht dat ik uberhaupt ooit met pensioen kan gaan. Manlief en ik schelen 10 jaar dus hij mag sowieso eerder met pensioen. Dan is het huis ook helemaal afbetaald dus misschien stop ik tegen die tijd ook wel met werken... Heb ik iig toch wat jaren plezier na het werkzame leven ;)...

6. Roxyroxx

Trouwens, veel mensen worden nu ouder maar ik vraag me af of er rekening mee is gehouden dat de meeste 65-plussers al minimaal een jaar of 15 in de vut zitten en dus natuurlijk ouder worden als mensen die wel daadwerkelijk bijna 50 jaar moeten werken ipv lekker 30-35 jaar ;)

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    tegen die tijd is er geen pensioen meer, aangezien we hier in NL helemaal uitgekleed worden.

Al hoop ik naturlijk dat het meevalt en we toch met een jaar of 70 met pensioen kunnen.

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Het interesseert me echt te weinig. Vandaag post gehad van het ABP en ik heb de enveloppe nog niet eens geopend.

Ik ben pas 30.....moet waarschijnlijk nog 40 jaar werken. Zien we dan wel weer.

9. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    2,035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Volgens die berekening met 71 jaar.

Ik maak er op mijn werk altijd het volgende van: als ik oud ben en/of richting mijn pensioen ga wordt ik thuis met mijn rollater opgehaald met zo'n ouderenbusje. Voor de deur van het kantoor zetten ze me er uit en rijden me de lift in. Drukken voor me op het knopje van de verdieping waar ik dan moet zijn en boven haalt iemand me weer uit de lift, helpt me naar mijn plek, zet me daar neer met een pot thee en vervolgens wordt ik om 17.30 uur daar weer opgehaald, naar de lift gebracht, naar het busje en zo weer naar huis.

Naar het toilet hoef ik niet, want dan zeggen ze vast dat ik een luier om moet ;)

Conclusie: ik denk dat ik zo lang moet werken dat ik eerder doodga dan dat ik met pensioen kan.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik hoop nog een schare kinderen op de wereld te zetten en die zorgen dan wel voor me :p
    En dan het liefst nog wat dochters, want het schijnt dat die vaker de zorg op zich nemen voor hun ouders ;):cool:

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Niet. Moet vast werken tot mijn dood.mijn gezondheid is nu al zo slecht dat ik hoop überhaupt te kunnen werken en dat dat dan moet tot het eind vind ik niet erg. Onze voorouders moesten ook tot 65 en hun leeftijdsgrens lag toen veel lager dan nu. We worden nu allemaal ouder ( en gezond ouder meestal) en wat langer werken is geen ramp. Hoop op mijn 70 ste nog te leven en te genieten van mijn man, kinderen kleinkinderen en niet te werken maar moet het langer dan is het zo.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Snap ik - maar dit soort "kop in het zand tactiek" zorgt er wel voor dat wanneer jij denkt dat het opportuun is om er aan te denken, het meestal al te laat is om je pensioen goed te regelen (met name wat betreft pensioenhiaat en pensioenbreuken). Ik zou er dus wel in duiken en kijken of je op je pensioenleeftijd datgene hebt wat je zou willen. ;)

Overigens "mag" ik volgens de nu geldende norm met mijn 69e met pensioen. Ik vermoed dat het de komende 30 jaar nog wel zal wijzigen ...

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Heb mijn pensioen bij ABP....enveloppe ligt keurig op het aanrecht en wanneer het tijd wordt om de administratie op te ruimen, open ik het wel. Ik kan nu zo weinig met die info. Het zijn allemaal voorspellingen.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,016
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Strijkkraal; Je hebt gelijk hoor; we zouden er nu mee bezig moeten zijn. En waarschijnlijk al eenpaar jaar eerder. Maar weet je wat het is; een aantal jaar geleden heb ik me eens laten informeren over de mogelijkheden om bij te sparen/verzekeren voor een hoger pensioen of om eerder te kunnen stoppen met werken. Voor elke regeling die ze toen konden noemen gold "afhankelijk van wat de overheid besluit..." Dingen waarover ik toen ben geïnformeerd, zoals levensloop, zijn nu alweer afgeschaft.
    Mijn vader is al gesopt met werken. Hij zit, net als ik, bij ABP. Hij heeft wel altijd braaf die enveloppen geopend en de overzichten bestudeerd. Denk je dat er ook maa iets van klopt? Hij krijgt nu per maand (behoorlijk!) minder dan toen hij 4 jaar geleden stopte met werken. Wat zijn die berekeningen en overzichten dan waard?

Mijn man en ik sparen wel. Helaas ligt de inflatie hoger dan de spaarrente. We lossen dus af op de hypotheek, want dat loont meer. Maar dan lees ik weer dat je straks misschien meer voor de zorg moet betalen, als je hypotheek is afgelost. Want dan heb je 'vermogen'. (Alsof je de thuiszorg kunt betalen van bakstenen.) Dus wij 'brave' spaarders en aflossers worden straks eigenlijk genaaid, terwijl mensen met een gelijk inkomen die hun geld uitgeven aan vaak uit eten, dure vliegreizen, steeds de nieuwste auto e.d. dadelijk waarschijnlijk wel allerlei tegemoetkomingen gaan krijgen. Dan hebben wij straks spijt dat we ons geld ook niet uitgegeven hebben. Of zouden die dan gewoon geen zorg meer krijgen en zijn zij dan juist degenen met spijt?

Ik weet het gewoon niet en de overheid beweert wel dat ze willen stimuleert dat we ons in dit soort dingen verdiepen. Maar tegelijk werken ze ook niet erg mee. Want de regels waar je nu je keuzes op baseert, zijn weer verandert tegen de tijd dat het zo ver is.

15. Roxyroxx

@ Tupp, ik ben het wel met je eens mbt aflossen hypotheek en vermogen. Soms vraag ik me wel eens af of t allemaal verstandig is. Als ik dan gewoon nadenk en bedenk dat iemand met een huirwoning bij pensionering nog meer huursusbsidie krijgt en geen vermogen heeft dus ook niks extra's hoeft te betalen vraag ik me wel eens af waarom ik uberhaupt een koophuis heb. Als een huis straks daadwerkelijk als vermogen wordt gezien bij eigen bijdrages dan moet de regering toch snappen dat kopen niet meer aantrekkelijk wordt? Soms snap ik t allemaal niet ;)

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Klopt ... alle randverzekeringen die je af kunt sluiten zijn ook uiterst speculatief. Echter je pensioen (hoewel het bedrag ook niet van te voren helemaal vast te zetten is) is wel in enige mate te controleren. Heb je bv. een hiaat waar je iets mee moet doen, pensioen breuken via verschillende werkgevers.

Je legt nu toch wel een basis voor een redelijk pensioen, ik snap dan ook nooit dat jonge mensen (zei de ouwe taart :D) vaak denken dat het zo'n ver-van-hun-bed show is. Terwijl dat eigenlijk niet het geval is.

Je kunt nooit helemaal voorspellen wat je toekomst gaat brengen qua pensioen, maar je er helemaal niet in verdiepen is het andere uiterste.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    wij beide met 70 jaar ( man met 70,5)

Maar goed, dan worden we met gemak 110 zonder gebreken...:p:D

Dus wij gaan waarschijnlijk bij sparen. Maar hoe? Geen idee nog. Dat gaan we de komende tijd even uitzoeken

18. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

Jul 8, 2009
    7,504
    139
    63
    Hier ook zo!
    Ga dr ook niet van uit dat ik nog AOW zal krijgen..... :(

19. adi

adi Niet meer actief

Binnenkort gaat de hele pensioenstelsel op zijn kop, en daarna nog wel een paar keer. Dus nu verdiepen heeft weinig nut vind ik.

Als ik eerlijk ben zou ik het liefst op mijn 60ste met pensioen willen, dan nog 15-20 jaar genieten in redelijke gezondheid en dan op mijn 80ste een pilletje innemen en eruit stappen.
    Liever dat, dan straks tot 75ste werken omdat we met zn allen 100 worden en als levende fossielen zitten te beven in een rolstoel, wachtend op de dood.

20. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik verwacht dat er tegen de tijd dat wij 70 jaar zijn geen AOW meer bestaat. En dat je gewoon moet blijven doorwerken tot je 75e en dan pas met pensioen gaat. En wat dat dan mag zijn tegen die tijd, geen idee. Ik zie het momenteel alleen maar minder worden op mijn UPO.

Share This Page